Didactic and methodological principles of teaching writing skills to high school students

Authors

  • Marina U. Zubaireva Chechen State Pedagogical University
  • Larisa Yu. Israilova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/u7489-2205-9678-e

Keywords:

writing skills, secondary school, teaching methods, didactic principles, interactive methods

Abstract

This paper presents an analysis of didactic and methodological approaches to the formation of writing skills among students in grades 9-11 of secondary school. The purpose of the study was to identify effective methods and techniques for teaching these skills, taking into account the characteristics of this age group. Materials and methods. As part of the study, an analysis of the scientific literature on the problem was conducted, as well as monitoring tests in 193 students in grades 9-11 of two secondary schools in Grozny in order to assess the level of formation of writing skills. During the monitoring, students were asked to complete a number of written tasks of various genres. Results. As a result of the study, the main difficulties that high school students experience when writing texts were highlighted. The possibilities of using interactive methods and creative tasks for the effective formation of these skills in English lessons were analyzed. In the course of the work, the main stages of the formation of written communication skills in adolescence were clarified. The components of speech that require working out throughout secondary education are highlighted. It is shown that the systematic application of interactive methods contributes to the most effective mastery of these skills.

References

Афанасенко О.Б. Аудиовизуальные музыкальные средства обучения на современном уроке русского языка // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60. Ч. 3. С. 36- 38.

Байдикова Т.В. Педагогические условия обучения профессиональному иностранному языку студентов направления подготовки «Агроинженерия» на основе модели интегрированного предметно-языкового обучения // Вестн. Тамбовского ун-та. 2020. Т. 25, № 185. С. 94-106.

Беднарская Л.Л. Учимся писать сочинение. Учебно-методическое пособие «Флинта». 2023. 144 с.

Гальскова Н.Д. Теория обучения переводу: коммуникативный аспект. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова. 2005. 208 с.

Ершов Д.И. Использование игровых технологий в процессе формирования англоязычной коммуникативной компетенции у учащихся // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2019. №2. Т. 13. С. 5-14.

Журавлев Н.И. Шахматы. Шаг за шагом. М.: «Russian CHESS House. Русский шахматный дом». 2012. 312 с.

Зимняя И.А. Психология образования учащихся. М.: Просвещение. 1991. 176 с.

Ипполитова Н.А., Князева О.Ю., Савова М.Р. Русский язык и культура речи. Учебник. М.: Проспект, 2020. 439 с.

Коротков А.И. Обучение языку в школе: Проблемы и перспективы. Минск: Народная асвета, 1987. 176 с.

Криворучко Т.В., Цаларунга С.В. Первый раз в первый класс. Диагностические материалы для проведения входного и итогового тестирования. М.: Этносфера, 2021. 212 с.

Леонтьев А.А. Формирование письменной речи. М.: Просвещение, 1981. 192 с.

Миронов В.В. Русский язык в школе: Проблемы преподавания. М.: Просвещение, 1982. 175 с.

Михайлова И.В., Шмелева С.В., Махов А.С. Технология адаптивного шахматного обучения // Теория и практика физической культуры. 2015. № 7. С. 38-41.

Пичугин С.С. Развитие функциональной грамотности детей младшего школьного возраста: абрис палитры методических инструментов // Нижегородское образование. 2021. № 1. С. 50-59.

Трунцева Т.Н. Что нужно знать эксперту при проверке итогового сочинения: проблемы оценивания целостности и связности текста // Стандарты и мониторинг в образовании. 2021. Т. 9. №2. С. 9-14.

Хамраева Е.А. Лингводидактическая диагностика. Русский язык. Универсальные учебные действия. М.: Русский язык. Курсы, 2020. 144 с.

Danzer A.M., Feuerbaum C., Piopiunik M. Growing up in ethnic enclaves: language proficiency and educational attainment of immigrant children // Journal of Population Economics. 2022. Vol. 35. Pp. 1297-1344.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Zubaireva MU, Israilova LY. Didactic and methodological principles of teaching writing skills to high school students. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):26-33. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1165

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION

Most read articles by the same author(s)