Pedagogical semantics and syntax of Chinese ordinal words: analysis and practical aspects in the context of Chinese language and culture

Authors

  • W Lin Heilongjiang University

DOI:

https://doi.org/10.25726/t4653-9618-1411-w

Keywords:

chinese ordinal numerals, semantics, syntax, corpus linguistics, cultural and linguistic specifics, intercultural communication, semantic analysis, comparative historical research

Abstract

The study focuses on a comprehensive analytical assessment of the semantic and syntactic characteristics of Chinese ordinal numbers. In the context of cultural and linguistic specifics, this analysis is of undeniable relevance, based on the rapid development of Chinese-Russian communicative relations. During the study, qualified methods of corpus linguistics, semantic analysis and comparative historical study were used. In a text corpus of 1.2 million units, 145 different forms of ordinal numbers were identified, used in 375 contextual situations. The interdisciplinary nature of this study focuses on the relationship between linguistic structure and cultural codes, manifested in 82% of the analyzed examples. Based on the results of the study, the statistical significance of semantic variation is 0.001, and the correlation with syntactic structures is 0.89 on the Pearson scale. These data serve as the foundation for developing effective strategies in the field of intercultural communication and translation. Overall, the current study is an important step towards a comprehensive study of the semantics and syntax of ordinal numbers in Chinese and their role in cultural and textual contexts. The scientific approaches and methods used in this work can be successfully adapted for the analysis of other linguistic phenomena and constructions.

References

Акимова И.И. Субстантивное число и детерминация в русском и китайском языках: лингво-культурологический аспект: монография. М.: Знак. 2015. 143 с.

Большой китайско-русский словарь. URL: http://www.bkrs.info.html

Бручес Е.П., Паульс А.Е., Батура Т.В., Исаченко В.В., Щербатов Д.Р. Семантический анализ научных текстов: опыт создания корпуса и построения языковых моделей // Программные продукты и системы. 2021. Т. 34. № 1. С. 132-144. DOI: 10.15827/0236-235X.133.132-144.

Ван Г. Отражение традиционного представления о браке в китайских пословицах // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2019. № 4 (201). С. 102-109.

Го Л., Абдуллаева Ф.Э.К. Пропозиционально-фреймовый анализ семантики пословиц в русском и китайском языках (на материале фрейма отец - сын) // Вестник Кемеровского государственного университета. 2020. Т. 22, № 4 (84). С.1061-1068.

Дьячкова И.Н. Эволюция математического мышления и становление имен числительных как части речи // Учен. зап. Петрозавод. гос. ун-та. 2018. № 4. С. 49-54. doi: 10.15393/uchz.art.2018.148.

Исмаилова Д.Б. К проблеме разграничения субстантивации и конверсии // Вестник Чувашского университета. 2006. № 5. С. 89-92.

Корнеева Л.И., Лю Цзин Юй. Обучение китайских студентов иностранным языкам с учетом их этнокультурных и лингвометодических особенностей. // Педагогическое образование в России. № 3, 2021. С. 144 - 149.

Ли Сяндун. Языковые различия и их отражение в лексической семантике китайского и русского языков // Вопросы филологии. 2003. № 2 (14). С. 30-34.

Ли Цзиньси, Лю Шижу. Еще раз об изучении грамматики - разграничение частей речи и проблема существительных // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1989. Вып. XXII. С. 81-96.

Оруджева С.А. Конверсия на синтаксическом уровне в разносистемных языках // Вестник Казахского национального университета. Серия филологическая. 2014. № 2 (148). С. 88-93.

Петербургский М.Ю. Языковые права национальных меньшинств в системе российского образования // Сравнительное конституционное обозрение. 2019. № 1 (128). С. 79-91.

Разумнова Л.Л., Мигалева Т.Е. Рост политического и экономического влияния Китая в современном мире: плюрализм мнений // Международная торговля и торговая политика. 2019. № 4 (29). С. 42-64.

Ратникова И.Э. Антропонимия русского и китайского языков: типологические сходства в ономасиологии собственных имен // Веснж Беларускага дзяржаунага ушверспэта. Сер. 4. Фшалопя. Журналютыка. Педагопка. 2014. № 1. С. 41-46.

Тонких А.П. За чистоту математического языка // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 1(59). С. 60-80

Филиппова Л.С. Современный русский язык. Морфемика. Словообразование: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2009. 248 с.

Шапорева О.А. Субстантиваты со значением лица в церковнославянских акафистах // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 3: Филология. 2010. № 2 (20). С. 42-59.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Линь В. Pedagogical semantics and syntax of Chinese ordinal words: analysis and practical aspects in the context of Chinese language and culture. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.1];13(11-1):233-40. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1160

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS