Integration of digital technologies into modern education: challenges and prospects
DOI:
https://doi.org/10.25726/c3252-6884-6203-qKeywords:
digitalization of education, higher education, online learning, technology integration, distance learning, Russia, educational platforms, innovative teaching methodsAbstract
Introduction: In the era of information technology, the integration of digital tools into the educational process is becoming an integral part of the development of higher education. In Russia, the desire to digitalize education is increasing both at the state level and at the level of individual educational institutions. The main problems and tasks facing universities concern not only the introduction of digital technologies, but also the adaptation of curricula and teaching methods to new conditions. Materials and methods: The analysis was carried out on the basis of data from the Russian Research Institute of Education Statistics, including information on the degree of integration of digital technologies in universities throughout Russia. Additionally, the results of surveys of students and teachers of the country's leading universities were used, which allowed us to get a comprehensive idea of the real perception and effectiveness of digitalization of education. Results: The study showed that by 2023, 78% of Russian universities have introduced at least one form of digital technologies into the educational process. Particular attention is paid to the development and implementation of online courses, which in 2022 were used in 65% of educational institutions. Distance learning platforms such as Moodle and Blackboard, whose use has increased by 40% since 2020, have become the most widespread. Surveys have revealed that 70% of students positively assess the introduction of digital technologies in the educational process, noting the increased flexibility of learning and the availability of materials. Nevertheless, teachers point to an insufficient number of training programs for the effective use of digital tools, which poses a task for universities to improve the skills of teaching staff.
References
Байбородова Л.В. Трансформация дидактических принципов в условиях цифровизации образования // Педагогика. 2020. № 7. С. 22-30.
Бондарчук О.А. Особенности формирования мировоззрения дошкольника под влиянием информационных технологий // Научный альманах. 2019. № 5-3 (55). С. 136-138.
Веракса Н.Е. Проблема средств в цифровом обучении // Педагогика. 2020. № 4. С. 136- 138.
Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Цифровая дидактика профессионального образования и обучения (ключевые тезисы) // Среднее профессиональное образование. 2019. №3. С. 3- 8.
Вильданов И.Э., Сафин Р.С., Корчагин Е.А. Педагогическое управление в профессиональном образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 58 (4). С. 46-50. URL: http://science.cfuv.ru/wp-content/uploads/2018/04/58-4-2018.
Гузанов Б.Н., Федулова К.А. Проектомодульные непрерывное междисциплинарное обучение в профессионально-педагогическом вузе // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2017. Т. 9. № 4 (38). С. 34-43.
Дворецкая И.В., Мерцалова Т.А. Российские школы через призму мониторинга цифровой трансформации образования (анализ различительных возможностей инструмента). М.: НИУ ВШЭ, 2020. 36 с. URL: https://ioe.hse.ru/mirror/pubs/share/395153692.pdf.
Дзина Н.П., Дикая И.В., Дикой А.А. Цифровые технологии в подготовке студентов педагогического вуза // Технолого-экономическое образование. 2021. №15. С. 76-79.
Каштанова С.Н., Панфилова Т.О. Сенсорная интеграция как основа обучения грамоте умственно отсталых младших школьников // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 7 (140). С. 108-113.
Киселева Г.Н. Мониторинг качества образования как средство управления для повышения эффективности образовательного процесса // Междисциплинарные исследования: опыт прошлого, возможности настоящего, стратегии будущего. 2020 № 1. С. 103-109. DOI: 10.24412/Ы-35983-2020-1-103-109
Королев А.Л. Компьютерное моделирование в образовании: учебное пособие. Москва. 2010. 230 с. URL: http://simulation.su/uploads/files/default/2019-uch-posob-korolev.pdf
Кречетова Г.А. Проблема цифровой трансформации высшего образования // The Scientific Heritage. 2021. №73-3. С. 14-17.
Лапин В.Г. Цифровая образовательная среда как условие обеспечения качества подготовки студентов в среднем профессиональном образовании // Инновационное развитие профессионального образования. 2019. № 1 (21). С. 55-59.
Носкова Т.Н. Дидактика цифровой среды: монография. Санкт-Петербург: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2020. 384 с.
Роберт И.В. Цифровая трансформация образования: ценностные ориентиры, перспективы развития // Россия: тенденции и перспективы развития. 2021. №16-1. С. 868-876.
Солдатова Г.У. Особенности использования цифровых технологий в семьях с детьми дошкольного и младшего школьного возраста // Национальный психологический журнал. 2019. Т. 4. № 4 (36). С. 12-27.
Федулова К.А. Компьютерное моделирование как метатехнология осуществления информационно-цифровой подготовки студентов профессионально-педагогического вуза // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. Т. 13. № 4. С. 42-48. DOI: 10.7442/2071-9620-2021-13-4-42-48
Шабас С.Г. Психолого-педагогическое сопровождение субъектов дистанционного дошкольного образования // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 3. С. 11. URL: https://mir-nauki.com/PDF/53PSMN320.pdf