Adaptive learning in the Digital Age: integration of artificial intelligence and pedagogical techniques

Authors

  • Vladimir A. Bychkov Ufa State Petroleum Technological University
  • Sofya S. Patoka Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/b4207-5897-9970-g

Keywords:

artificial intelligence, adaptive learning, digital era, pedagogical methods, higher education, innovative technologies in education, Russia

Abstract

Introduction: With the advent of the digital era, educational systems around the world, including in Russia, are faced with the need to adapt to new technological realities. In particular, the integration of artificial intelligence (AI) and innovative pedagogical methods into the educational process of universities represents a critical aspect of modern education. Materials and methods: This article draws on data from numerous studies and projects implemented in Russian universities from 2018 to 2023, including an analysis of more than 30 training programs equipped with AI elements. The methodological approach includes comparative analysis, quantitative and qualitative research, and case method. Results: Research results demonstrate a significant increase in learning efficiency due to the use of AI: student learning has improved by 25-30%, and the time to prepare for exams has been reduced by 15-20%. The article describes specific examples of successful integration of AI into educational programs, including the use of personalized learning algorithms, automated assessment systems, and interactive virtual laboratories. In the era of steady development of information technology and globalization, educational systems are in dire need of adapting to changing conditions.

References

Батлер У.Э. Ценность юридического образования - в развитии навыков анализа и доказывания // Закон. 2019. № 9. С. 8-24.

Бурьянов С.А., Кривенький А.И. О состоянии и перспективах формирования глобального образования, включая юридическое // Государство и право. 2019. № 8. С. 95-100.

Енькова Е.Е. Трудности цифровизации юридического бизнес-образования // Предпринимательское право. 2019. № 3. С. 69-74.

Безукладников К.Э., Прохорова А.А. Методическая система мультилингвального обучения будущих инженеров: эмпирическое исследование // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 466. С. 158-164. doi: 10.17223/15617793/466/19

Белогаш М.А., Кондрахина Н.Г. Метапознание как инструмент персонализации обучения в условиях цифровой образовательной среды // Образование и право. 2020. №5. С. 234-243.

Гераскевич Н.В. Персонализация процесса достижения учебных результатов иноязычного образования на основе специализированных цифровых платформ // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. №2 (94). С. 169-178.

Гураль С.К., Краснопеева Т.О., Смокотин В.М., Сорокоумова С.Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. С. 179-196. doi: 10.17223/19996195/47/10

Кащук С.М., Бервьяль Б. Особенности организации образовательного процесса в эпоху глобальной цифровизации: новые технологические вызовы и связанные с ними особенности обучения цифровых аборигенов // Иностранные языки в школе. 2021. № 9. С. 4-10.

Кузнецов Д.Л. Юридическое дополнительное профессиональное образование в цифровую эпоху // Закон. 2019. № 9. С. 53-64.

Левитан К.М. О векторах эволюции российского юридического образования // Российский юридический журнал. 2019. № 3. С. 75-82. URL: https://doi.org/10.34076/2219-6838-2019-3-75-82

Лукина И.М. Юридическая клиника: образование и правовая помощь // Промышленность и сельское хозяйство. 2019. № 7 (12). С. 57-61.

Орнацкая Т.А. Категории «просвещение» и «образование» в отечественной юридической науке // Проблемы высшего образования. 2019. № 1. С. 122-124.

Паскова А.А. Образование в эпоху цифровой трансформации: перспективы и возможные пути реализации // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2021. №4. C. 100-106.

Прохорова А.А., Безукладников К.Э. Мультилингвальное обучение студентов технического вуза: рациональные аргументы // Язык и культура. 2020. № 52. С. 215231. doi: 10.17223/19996195/52/14

Сазанова И.В. Реальные и мнимые проблемы высшего юридического образования в России // Знание. 2019. № 7-1 (71). С. 94-98.

Сафина С.Б. К вопросу о роли юридического образования в государственном управлении // Экономика и управление: научно-практический журнал. 2019. № 5 (149). С. 132-135.

Троицкий Н.А., Трофимова Е.В. Проблемы и перспективы цифровых технологий в юридическом образовании: опыт зарубежных университетов // Юридическое образование и наука. 2019. № 6. С. 3-7.

Улыбина О.В., Ягудина А.Р., Улыбин В.С., Хахалкина У.В., Домничев Д.Ю. Цифровые технологии и индивидуализация обучения // Московский экономический журнал. 2022. № 10. URL: https://qje.su/ekonomicheskaya-teoriya/moskovskij-ekonomicheskij-zhurnal-10-2022-14/

Устинова Е.В. О высшем юридическом образовании в Российской Федерации // Образование. Наука. Научные кадры. 2019. № 2. С. 217-219. https://doi.org/10.24411/2073-3305-2019-10117.

Шепелева О.С. Юридическое образование и подготовка юристов: что может подсказать зарубежный опыт? // Закон. 2019. № 9. С. 65-74.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Бычков ВА, Патока СС. Adaptive learning in the Digital Age: integration of artificial intelligence and pedagogical techniques. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):92-100. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1143

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE