Assessment of the role of emotional intelligence in the activities of fire safety specialists
DOI:
https://doi.org/10.25726/n5287-6519-6596-mKeywords:
emotional intelligence, fire safety, vocational training, universities, Russian FederationAbstract
The current system of training specialists in the field of fire safety in the Russian Federation relies mainly on technical and functional aspects. However, in modern conditions of dynamic social and industrial processes, the role of emotional intelligence as a factor affecting the effectiveness of professional activity cannot be underestimated. In the modern context of increasing the requirements for the professional training of specialists in the field of fire safety, the problem of assessing not only technical skills, but also the psycho-emotional state is actualized. Within the framework of this research work, the role of emotional intelligence in the activities of university specialists in the field of fire safety in the territory of the Russian Federation is analyzed. In this research paper, a multidimensional analysis was carried out, covering an audience of 278 specialists representing 11 leading universities of the Russian Federation specializing in training in this field. Standardized psychometric tools were used to collect data, including methods for assessing the level of emotional intelligence and professional adequacy. The analysis of the obtained data was carried out using modern statistical methods, including cluster analysis, the principal component method and neural network algorithms. The revealed correlations confirm the importance of emotional intelligence as a factor correlating with professional performance indicators with a determination coefficient R2=0.52, with a significance level of p<0.01.
References
Васягина Н. Н. Структурно-содержательный анализ профессионального самосознания и его динамика у курсантов государственной противопожарной службы МЧС России / Актуальные проблемы психологии образования: коллективная монография. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2015. 118-133 c. EDN VRAIRL.
Демченко О. Ю., Газизова Ю. С. Специфика профессионально важных качеств сотрудника ГПС МЧС России // Актуальные вопросы психологии в области человеческого фактора. Материалы второй международной науч.-практ. конф. Екатеринбург, 20-22 марта 2008 г. / ГОУ ВПО «Урал. гос. пед. ун-т»; ГОУ ВПО «Урал. ин-т гос. противопож. службы». Екатеринбург. 2008. 264 с.
Журкин А. А. Использование технологий быстрого и полисенсорного представления обучающего материала в интеллектуальных образовательных программах // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2013. № 3 (27). URL: http://www.scientific-notes.ru/pdf/031-002.pdf
Каменских Н. А. Матрица синергии цифрового интеллекта 2020 // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-3. С. 84-89.
Новикова И. Ю. Синергетический подход в образовательном процессе // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2019. Т. 11. № 4. С. 61-66. DOI: 10.7442/2071-9620-2019-11-4-61-66.
Ратникова О. Д., Перегудова Н. В., Кононко П. П., Илларионова Н. М. Разработка новых научно-практических подходов к организации добровольческой (волонтёрской) деятельности в области пожарной безопасности // Актуальные вопросы пожарной безопасности. 2021. № 2 (8). C. 47-53. DOI 10.37657/vniipo.avpb.2021.68.34.007. EDN SAIVHW.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание / Санкт-Петербург [и др.]: Питер, 2017. 287 с.
Савич И. И. Становление педагогического мастерства преподавателя как фактор, повышающий учебную мотивацию обучающихся // Правоохранительные органы: теория и практика. 2020. № 2 (39). С. 144-151.
Селезнев Ю. В. Профессионально важные психофизические качества пожарных // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2006. №3 (27). С. 41-44.
Уханова Ю. В., Косыгина К. Е., Леонидова Е. Э. Тенденции и барьеры развития добровольчества в городе Вологде // Социальное пространство. 2020. Т. 6. № 1. С. 2. DOI 10.15838/sa.2020.1.23.2. EDN NEUJTX.
Фролова Н. А. Психологические аспекты управления деятельностью волонтёров-спасателей в экстремальных и чрезвычайных ситуациях // XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. 2021. Т. 10. № 1 (53). С. 195-198. DOI 10.46548/21vek-2021-1053-0036. EDN DJIFZZ.
Холодкова Т. Е. Анализ опыта привлечения граждан Российской Федерации к участию в добровольческой (волонтёрской) деятельности // Пожарная и техносферная безопасность: проблемы и пути совершенствования. 2020. № 3 (7). С. 525-531. EDN KFYUNV.
Ценарева А. А. Ресурсный центр по подготовке добровольцев ЧС. Зачем он нужен Республике? // Проблемы обеспечения безопасности (Безопасность 2020): материалы II Международной научно-практической конференции (Уфа, 08 апреля 2020 г.). Уфа: Уфимский государственный авиационный технический университет. 2020. С. 277-278. EDN JTJMON.
Чернышева Е. В., Рябова М. Г., Степанов Р. И., Распопин Е. В., Шаламов В. В., Отраднова А. С., Савич И. И. Психология в деятельности сотрудников органов внутренних дел. Учебник / Екатеринбург. Уральский юридический институт МВД России, 2017. 154 с.
Чипурная П. В., Кузнецова Е. А. Особенности ценностно-смысловой сферы добровольцев поисково-спасательных отрядов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2021. Т. 11 № 1. С. 103-117. DOI 10.21638/spbu16.2021.107. EDN QXVGXI.
Ясинский И. Ф., Гвоздева Т. В., Тютиков В. В., Половинкина Н. Ю. О создании нейросетевой гибридной системы для профессионального ориентирования студентов // Вестник Череповецкого государственного университета. 2021. № 5 (104). С. 59-71.