Inclusive education and healthy lifestyle: adaptive pedagogical techniques for achieving success indicators

Authors

  • Islam M. Ogly Dzholiev Ural State Agrarian University
  • Niaz M. Karimov Ural State Agrarian University
  • Vladimir A. Obnosov Ural State Agrarian University
  • Alexey S. Mishin Ural State Agrarian University
  • Elizaveta R. Shakirova Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/m7105-1841-4757-v

Keywords:

inclusive education, healthy lifestyle, adaptive pedagogical methods, Russia, quantitative and qualitative analysis, neural networks, Rosstat, WHO, physical activity, psychophysiological features

Abstract

Currently, inclusive education and a healthy lifestyle (HLS) are two critically important areas that significantly affect the development of a person and society as a whole. Integration of these areas is especially relevant in the Russian educational space, where, according to Rosstat data for 2020, 12% of students experience learning difficulties due to psychophysiological features. At the same time, the level of physical activity in the age group from 18 to 24 years is only 34.7%, which is significantly lower than the recommended standards of the World Health Organization (WHO). The research is aimed at developing adaptive pedagogical techniques that could jointly solve both of these issues. Through the use of quantitative and qualitative research methods, such as document analysis, surveys and interviews with teachers and students, as well as the use of neural networks for data processing, this article offers comprehensive solutions for Russian educational institutions. Inclusive education is the cornerstone of the Education for All (EFA) program. It is based on the principle of ensuring the participation of all students, not just a select few, and therefore contradicts the idea of focusing only on certain groups of students. An inclusive education policy usually includes several components, such as ensuring that principals are responsible for the education of all students regardless of their needs, providing education to all students in age-appropriate settings, and creating an inclusive policy that promotes high results for all students.

References

Абдуллаева С. Н. Этнопсихологические особенности формирования образа семьи у молодежи студенческого возраста // Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. Серия: Педагогика. Психология. 2016. № 4 (б). С. 26.

Амонашвили Ш. А. Оценки. Аксиоматика гуманной педагогики // Учительская газета. 22 декабря 2020. С 22-25.

Байбородова Л. В. Сельские образовательные организации как объект исследования // Фундаментальные и прикладные проблемы психологии и педагогики образования: результаты исследований научных лабораторий НЦ РАО при ЯГПУ, 2018-2020 гг.: коллективная монография / под ред. Л. В. Байбородовой. Ярославль: РИО ЯГПУ, 2020. 347 с. С. 208-218.

Григорьева И. А. Инвестирование в пожилых как часть политики активного старения // Социальное обслуживание семей и детей: науч.-метод. сб. Вып. 17: Социальное обслуживание граждан пожилого возраста и инвалидов трудоспособного возраста. Санкт-Петербург, 2019. С. 13-20.

Григорьева И. А. Пожилые женщины: «вниз по лестнице» возраста и гендера // Женщина в российском обществе. 2018. № 1 (86). С. 5-18. DOI 10.21064/WinRS.2018.1.11. EDN YTBKZL.

Григорьева И., Богданова Е. Концепция активного старения в Европе и России перед лицом пандемии COVID-19 // Laboratorium: журнал социальных исследований. 2020. Т. 12. № 2. C. 187- 211. DOI 10.25285/2078-19382020-12-2-187-211.

Журавлева С. В. Сущность информационно-образовательной среды школы // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 2. С. 19-22.

Зборовский Г. Е. Социальная общность людей «третьего возраста»: понятие, структура, функции // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2019. № 2 (59). С. 9-20.

Игнатова В. В., Кузьмина Э. В. Организация социокультурных практик по формированию готовности сельских школьников к нравственному выбору // Современное педагогическое образование. 2020. № 11. С. 67-71.

Исаева М. А. Поколения кризиса и подъема в теории В. Штрауса и Н. Хоува // Знание. Понимание. Умение. 2011. № 3. С.290-295.

Козлов А. П. Генезис национальных ценностей и интересов России в постсоветский период (19912020 гг.) // Символ науки: международный научный журнал. 2020. № 2. С. 23-26.

Коршунова О. В., Бобылева Н. И., Помелов В. Б., Харисова И. Г. Концептуальные идеи, подходы, принципы формирования психологически комфортной образовательной среды в сельской школе // Педагогика сельской школы. 2021. № 2 (8). С. 19-37. DOI: 10.20323/2686-8652-2021-2-8-19-37.

Лукина А. К. Развивающий потенциал образовательной среды сельских школ Красноярского края // Педагогика сельской школы. 2021. № 2 (8). С. 76-91.

Миронов В. В., Мощелков Е. Н., Аласания К. Ю., Дряева Э. Д., Никандров А. В., Туманов С. В. Национальные ценности России: исторические традиции. Статья вторая // Вестник Московского университета. Серия 7: Философия. 2019. № 6. С. 47.

Пучкова Л. Л. Гендерные особенности ценностных ориентаций студенческой молодежи из различных этнических групп // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2017. Т. 3 (69), № 2. С. 75.

Рычихина Э. Н., Колбецкая М. В. Позитивная мотивация к обучению людей третьего возраста на основе социального проекта // Российский экономический вестник. 2020. Т. 3, № 1. С. 205-210.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Джолиев ИМО, Каримов НМ, Обносов ВА, Мишин АС, Шакирова ЕР. Inclusive education and healthy lifestyle: adaptive pedagogical techniques for achieving success indicators. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jun.30];13(10-2):174-82. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1120

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2