Historical forms of development of vocal music education in the context of globalization
DOI:
https://doi.org/10.25726/m3251-9004-9800-rKeywords:
vocal music education, the Russian Federation, globalization, historical forms, pedagogical methods, qualitative and quantitative analysis, systematic analysis, dynamics of development, quality standards, organizational and managerial structuresAbstract
In the context of global globalization, the dynamics of the development of vocal music education in the Russian Federation is undergoing significant changes that are of interest to the scientific and pedagogical communities. The system of vocal music education in Russia, whose origins go back to a deep history, was initially formed in the conditions of cultural identity and peculiarities of the national musical heritage. However, in the context of globalization, this system is becoming more and more open to the influence of Western methods and pedagogical approaches. This article is a comprehensive study, the purpose of which is to systematically analyze the historical forms of development of vocal music education in the Russian Federation in the context of globalization processes. The research is based on a wide range of primary sources, including archival materials, scientific publications, statistical data and interviews with experts. Among the key research methods are qualitative and quantitative analysis, comparative analysis, methods of historical reconstruction, as well as sociological research. The article examines several key periods in the development of vocal music education in Russia: the tsarist era, the Soviet period and the post-Soviet period. Special attention is paid to the impact of globalization on the evolution of pedagogical methods, quality standards and organizational and managerial structures. The analysis is carried out at the level of macro-, meso- and micro-levels, which makes it possible to more fully cover all aspects of the problem. The importance of this research lies in its multi-aspect and complexity, which makes it valuable for both the academic and pedagogical community seeking to optimize and modernize the system of vocal music education in Russia.
References
Айкина Л.П. К вопросу о развитии музыкальных способностей школьников // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 3 (64). С. 221-223.
Асташев Д.А. «Вокализы» Марко Бордоньи в системе ценностей бельканто // Южно-Российский музыкальный альманах. 2020. № 3. С. 77-84.
Бобряшова О.Б. Мастер класс и творческая мастерская как педагогические технологии активного обучения будущих дизайнеров // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. № 11. С. 169-175.
Бреан А., Скейе Г.У. Музыка и мозг. Как музыка влияет на эмоции, здоровье и интеллект. пер. Д. Гшоголевой. Москва, 2020. 295 с.
Ван Яньлии. Формирование вокальной культуры школьников подросткового возраста. Вам Яньпин П. Теория и мелодика художественного образования. Вып. 16- К., 2014. 142 -146 с.
Зубова О.В. Итальянская лауда: жанр и форма: дис. канд. иск.: 17.00.02. М., 2012. 293 с.
Игнатьева Н.С. Мадригалы мантуанских композиторов на тексты «Верного пастуха» Дж. Б. Гварини (к истории второй практики): дис. канд. иск.: 17.00.02. М., 2017. 348 с.
Кудрявцева В.В. Формирование музыкальной культуры бакалавров вокального искусства в гуманитарном университете: диссертация кандидата педагогических наук. Московский государственный гуманитарный университет им. М. А. Шолохова]. Москва, 2013. 150 с.
Мальцева А.А. Музыкально-риторические фигуры барокко: проблемы методологии анализа (на материале лютеранских магнификатов XVII века): дис. канд. иск.: 17.00.02. Новосибирск, 2013. 340 с.
Петелин А.С., Петелина Е.А., Лу Х. Педагогические условия развития вокально-исполнительского потенциала китайских студентов // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 2 (75). С. 77-79.
Пивницкая О.В. Особенности интонирования в современном эстрадном вокале: исторический и педагогический аспекты // Музыкальное искусство и образование. 2014. № 3. С. 127-133.
Подпоринова Н.О. Современное вокальное эстрадное искусство в контексте российской музыкальной традиции ХХ в. // Культурная жизнь Юга России. 2016. № 1 (60). С. 94-97.
Сабурова С.Л. Мотивы выбора профессии музыканта-исполнителя // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2013. С. 252-257.
Сладкопевец Р.В. Мотивационный и эмоциональный компоненты обучения вокалу на мастер-классе // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 3. С. 245-252.
Цзян Шанжун. Педагогический потенциал взаимодействия систем вокального воспитания студентов в музыкально-педагогических вузах России и Китая. М., 2019. 195 с.
Широкова, Е.А. Музыкальный фестиваль в диалоге культур: автореферат диссертации. Санкт-Петербургский государственный университет культуры и искусств. Санкт-Петербург, 2013. 22 с.