Comparative analysis of traditional and modern approaches to teaching piano art in various cultural contexts

Authors

  • Li Yue Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/l4495-8683-7051-f

Keywords:

education, piano art, comparative analysis, cultural context, traditional methodologies, modern methodologies, Russia

Abstract

In the modern educational space, there are many methodological approaches to teaching piano art, which vary depending on cultural, social and pedagogical factors. The study of such methodologies is of particular importance in the context of globalization and cultural diversity. This article provides a comparative analysis of traditional and modern approaches to teaching piano art in various cultural contexts in Russia. To achieve this goal, qualitative and quantitative research methods were used, including the analysis of scientific literature, interviews with experts, as well as the study of pedagogical practices in music educational institutions. Based on the results of the study, an attempt was made to systematize and categorize the available methodologies, key trends and challenges facing teachers and students were identified, and possible ways to overcome them were proposed. The systematization of existing methodologies allows us to distinguish two main categories: traditional and modern. Within the framework of the traditional approach, which dominated in Russia until the 1990s, preference was given to rigid methods. For example, in 1975 at the Moscow Conservatory 95% of traditional methods were applied in teaching piano art, which were based on the doctrine of "master-student". In the following decades, with the increasing availability of information technologies, modern methodologies began to be actively applied in Russia. In 2019, 60% of the educational process at the St. Petersburg Conservatory was based on modern methods, including the use of computer programs for analyzing musical compositions and interactive technologies.

References

Байкиева Р.М. Заголовок как смысловая структура музыкального текста в атрибутировании героя пьес детского фортепианного репертуара // Из опыта работы педагога-музыканта: сборник статей. Уфа: Лаборатория музыкальной семантики УГАИ им. Загира Исмагилова, 2016. Вып. 4. С. 84-97.

Баязитова Д.И. Интонационная лексика в содержании произведений детского фортепианного репертуара: автореф. дисс. к. иск. Магнитогорск, 2008. 309 с.

Берлянчик М.М. Вопросы развития культуры интонирования в обучении скрипача. М.: РГСАИ, 2014. 168 с.

Блок О.А. Модель музыкально-исполнительских действий-движений инструменталистов как продукт научного поиска. Искусство и образование. 2018. № 6 (116). 102-111.

Кан Ю. Фортепианное обучение в современном Китае: мотивация и (или) дидактика? // Человеческий капитал. 2020. № 5(137). С. 8488.

Климай Е.В. Феномен «обращения» в структуре интонирующего сознания пианиста // Искусство и образование. 2020. № 6 (128). С. 63–68.

Лысенко С.Ю. Об интеграции методологических подходов в изучении музыкально-хореографического синтеза: музыкальная синестетика и музыкальная семантика // Полилог и синтез искусств: история и современность, теория и практика: материалы III Международной научной конференции. Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н.А. Римского-Корсакова; Голландский институт в Санкт-Петербурге; под ред. Н.А. Николаевой, С.В. Конанчук. СПб.: РХГА, 2020.

Меркулов А.М. Как исполнять Гайдна. М.: Классика-XXI. 2009. 204 с.

Назайкинский Е.В. Логика музыкальной композиции. М.: Музыка, 1982. 319 с.

Новиков А. Педагогика: словарь системы основных понятий. М.: Издательский центр ИЭТ, 2013. 268 с.

Руднева С.В. Самостоятельная работа как необходимая основа интенсивного учебного процесса // Межкультурное взаимодействие в современном музыкально-образовательном пространстве. 2018. № 15. С. 200-202.

Се Хэн. Проблемы фортепианной педагогики в Китае // Известия российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2016. №179. С. 109-113.

Торопова А.В. Феномен интонирования в генезисе музыкально-языкового сознания: дисс. д. псих. н. М., 2014. 337 с.

Туравец Н.Р. Интерпретация западноевропейского барокко в произведениях композиторов // Музыкальная наука и искусство Востока и Запада: грани взаимодействия: сборник материалов I Международной научно-практической конференции. Краснодар, 2015. С. 169-173.

Хуан Пин. Вклад советских специалистов в становление фортепианного искусства нового Китая (1949-1966) // Музыкальная культура народов Мира. 2013. №2 (13). С. 388-391.

Цыпин Г. Музыкальное исполнительство и педагогика: учебник для вузов. М.: Издательство Юрайт. 2019. 187 с.

Черватюк П.А., Майковская Л.С., Мансурова А.П. Готовность педагога к реализации образовательных технологий как ключевое требование современного института образования: к проблеме категориальной идентификации // Bulletin of the International Centre of Art and Education. 2020. № 1. С. 1 - 10.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Юэ Л. Comparative analysis of traditional and modern approaches to teaching piano art in various cultural contexts. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):178-85. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1091

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS