The structure of the piano part when studying in amateur productions

Authors

  • Jiao Conghao A.I. Herzen Russian State Pedagogical University, Institute of Music, Theater and Choreography

DOI:

https://doi.org/10.25726/g5244-1439-9013-z

Keywords:

piano part, amateur performance, music pedagogy, structural analysis, Russian Federation, musical phrases, duration, complexity, coefficient of variability, tempo, dynamics, performing techniques

Abstract

In the modern Russian Federation, amateur piano performance has become the subject of increasing attention from both teachers and researchers. However, existing teaching methods often do not pay due attention to the structural analysis of the piano part. This factor acts as one of the obstacles to improving the effectiveness of training. According to Rosstat statistics, as of 2020, there were more than 1,300 children's music schools in Russia, with about 450,000 students enrolled. Of this number, approximately 37.5% (168,750 students) studied piano. Given that the average success rate of completing the course of study is about 60%, there is an urgent need to optimize existing methods. The research is devoted to the analysis of the structure of the piano part in the context of teaching amateur performance in the Russian Federation. In the course of a multidisciplinary study, which used the methods of music analytics, pedagogical diagnostics and statistical data processing, several key parameters were identified that determine the effectiveness of training. These parameters include the presence of musical phrases, their duration and complexity, the coefficients of variability of tempo and dynamics, as well as the use of specific performing techniques. The article describes in detail the casuistic examples illustrating the influence of these parameters on the quality of learning. This research is aimed at the formation of effective teaching methods and can be applied in educational institutions of various levels, from children's music schools to higher educational institutions.

References

Анализ «Capriccio» для двух фортепиано, ор. 6 осуществляется по изданию: Сибирский альбом: Сб. фортепиан. пьес сиб. композиторов: Учеб.-метод. пособие. Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория им. М.И. Глинки, 2021. 107-131 с.

Андросова Д.В., Маркова Е.Н. Об актуальной коррекции смысла Первого фортепианного концерта А. Глазунова // European Journal of Arts. 2020. № 2. С. 79-84.

Зайцева М. Особенности музыкального мышления Иоганнеса Брамса // Международный электронный научный журнал. 2016. Т. 2. № 9. С. 11.

Ивачева Д.А. Театральность в фортепианном искусстве // Вестник музыкальной науки. 2019. № 4 (26). С. 30-35.

Лебедева М.А., Попляновой Е.М. Тембровые особенности «Сонаты с двух нот» для домры и фортепиано // Вестник ЮУрГУ. Серия «Социально-гуманитарные науки». 2023. Т. 23. № 1. С. 48-55. DOI: 10.14529/ssh230106

Лимитовская А.В. Роль тембра в детском слуховом восприятии отображённого инструментальной музыкой окружающего мира: дисс. к. иск. Магнитогорск: МаГК, 2019. С. 187.

Логинова М., Никулин Г.: Все возникает из какого-то импульса, порой самого непонятного // Новая Сибирь. 2021. 28 нояб. URL: https://newsib.net/kultura/gleb-nikulin-vsyo-voznikaet-iz-kakogo-to-impulsa-poroj-samogo-neponyatnogo.html?amp

Лысенко С.Ю. Об интеграции методологических подходов в изучении музыкально-хореографического синтеза: музыкальная синестетика и музыкальная семантика // Полилог и синтез искусств: история и современность, теория и практика: материалы III Международной научной конференции. Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н.А. Римского-Корсакова; Голландский институт в Санкт-Петербурге; под ред. Н.А. Николаевой, С.В. Конанчук. СПб.: РХГА, 2020.

Мильштейн Я. «Константин Николаевич Игумнов». М.: Музыка, 1975. 471 с.

Митекина А.М. Сравнение специфики деятельности пианиста-концертмейстера и пианиста - участника камерного ансамбля // Вестник ТвГУ. 2017. Вып. 2.

Петров В.О. Бытование фортепианного дуэта в XX веке: основные признаки жанра // Музыка и время. 2020. №8. С. 3-9.

Петров В.О. Фортепианный дуэт XX века: к проблеме эволюции жанра // PHILHARMONICA. International Music Journal. 2020. № 5. С. 72-85.

Семаков С.В., Семакова И.Б. Домра в России: из истории становления и развития музыкального инструмента. Петрозаводск, 2022. 470 с.

Цыбикова-Данзын И.А. Фольклорный тематизм в вариационных циклах композиторов Бурятии // Исторические, философские, политические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. С. 186-190.

Чэнь Шуюнь. Фортепианное творчество китайских композиторов XX - начала XXI века: основные стилевые направления: дисс. к. иск. Н. Новгород, 2020.

Юдин А.Н. Актуальные вопросы подготовки пианистов к концертмейстерской деятельности // Вестн. каф. ЮНЕСКО. Музыкальное искусство и образование. 2016. № 4. С. 103-112.

Яо Вэньцзяо. Любительское музицирование как этап допрофессионального освоения фортепианного искусства в Китайской Народной Республике: автореф. дисс. к. пед. н. СПб., 2022.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Conghao J. The structure of the piano part when studying in amateur productions. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(10-1):162-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1089

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS