Creative competence of future engineers in the focus of the challenges of the 21st century: essence and structure

Authors

  • Diana S. Aliseenko Belarusian National Technical University; Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank

DOI:

https://doi.org/10.25726/g3758-4095-6718-o

Keywords:

creative competence, structure of creative competence, engineer, challenges of the 21st century, sustainable development

Abstract

The article proposes a theoretical justification for the phenomenon of creative competence of future specialists in the field of engineering from the standpoint of the competence approach. The state of development of this problem field in scientific research is shown. The essential characteristics of the creative competence of future engineers are revealed. The study examines the key problems and challenges of our time. Particular attention is paid to the decisive role of the creative competence of engineering personnel in resolving the challenges of the 21st century. The structural components of creative competence and their content have been identified. The development of the innovative potential of Belarus is not possible without the development of creatively oriented engineering personnel, whose creative competence acts as a catalyst for innovative processes in the industrial sector of the economy, determining the prospects for the development of a sustainable state, preventing the emergence of global environmental, economic and other crises. Training such specialists who will be able to implement environmental development strategies of the state, introduce resource-efficient technologies, reducing the harmful impact on the natural and social environment and ensuring the maximum possible preservation of ecosystems will act as a response to the national education system to the challenges of our time, implementing a project for long-term sustainable development of society. The scientific works of many domestic and foreign scientists are devoted to the study of the phenomenology of creativity. Creativity (from the English creativity) is considered by a number of researchers as a creative process, the output parameter of which is both a subjectively and objectively new product.

References

Аббревиатуры SPOD, VUCA, BANI плюс PDCA и HADI. URL: https://www.dekanblog.ru/2022/09/strategicheskii-menegement/abbreviatury-spod-vuca-bani-plyus-pdca-i-hadi/

Алисеенко Д.С. Подходы к модернизации высшего технического образования в Республике Беларусь // Гуманитаризация инженерного образования: методология и практика. 2022: материалы III Междунар. науч.-практ. конф. В 2 т. Тюмень: ТИУ, 2022. Т.1. С. 34-38.

Бекетова Е.Н. Возможности реализации концепции устойчивого развития в сфере образования (социально-философский анализ). 09.00.11: автореф. дис. канд. филос. наук. Архангельск, 2013. 23 с.

Беляева О.А. Модель обучения 4К. URL: https://ripo.by/assets/masterstvo_online/docs/33/Беляева+.pdf

Боно Э. Искусство думать: латеральное мышление как способ решения сложных задач: пер. с англ. М.: Альпина Паблишер, 2015. 172 с.

Боно Э. Курсы развития мышления / Э. Боно. Минск: ООО «Попурри», 2012. 128 с.

Брякова И.Е. Креативная компетентность педагога – новый вектор развития образования // Теория и методика обучения и воспитания. 2019. №3 (44). С. 309-320.

Брякова И.Е. Формирование креативной компетентности студентов-филологов педагогического вуза: монография. Оренбург: ОГПУ, 2010. 380 с.

Бутакова Е.С., Замятина О.М., Мозгалева П.И. К вопросу о подготовке элитных инженерных кадров: опыт России и мира // Высшее образование сегодня. 2013. №1. С. 20-25.

Гилфорд Дж.П. Три стороны интеллекта // Психология мышления: под ред. А.М. Матюшкина. М.: Прогресс, 1965. С. 433-456.

Егорова И.С. О формировании опыта креативной деятельности бакалавра педагогического образования в процессе изучения математических дисциплин // Вестник Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова. Абакан: Изд-во ФГБОУ ВПО «Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова». 2015. №11. С. 124-125.

Жданов Д.А. Человеческий капитал предприятия: модель компетенций работника в цифровом мире // π-Economy. 2022. Т.15. №5. С. 58-74. DOI: https://doi.org/10.18721/JE.15504.

Жук О.Л. Опережающее образование будущих педагогов как фактор повышения конкурентоспособности страны // Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы: материалы XIII Междунар. науч.-практ. конф. М.: РУДН., 2020. С. 20-25.

Иванов В.В., Малинецкий Г.Г. Что такое «гуманитарно-технологическая революция». URL: https://www.if24.ru/gum-tehn-revolyutsiya/

Лобанов А.П. Взаимообусловленность креативности и эффективности формирования компетенций личности в учебно-профессиональной деятельности // Адукацыя i выхаванне. 2015. №11. С. 21-25.

Магомедова З.И. Формирование профессионально-ориентированной креативности будущих инженеров в условиях поликонтекстного обучения. 13.00.08: дис. канд. пед. наук. Махачкала, 2020. 183 с.

Мороз В.В. Аксиологические основания развития креативности студентов университета. 13.00.01: дис. д-ра. пед. наук. Оренбург, 2015. 400 с.

Национальная стратегия устойчивого развития Республики Беларусь на период до 2035 года. URL: https://mintrud.gov.by/uploads/files/Nacionalnay-strategia-2035.pdf

Овинова Л.Н., Шрайбер Е.Г., Маркусь А.М. Технология развития креативности будущих инженеров с использованием Moodle // Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». 2023. Т.15, №1. С. 67-81. DOI: 10.14529/ped230107.

Постановление Совета безопасности Республики Беларусь «О рассмотрении проекта новой Концепции национальной безопасности Республики Беларусь» от 6 марта 2023 г. №1. // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. URL: https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P223s0001

Сайфутдинова Г.С. Научный поиск как средство формирования креативности будущего инженера. 13.00.01: автореф. дис. канд. пед. наук. Оренбург, 2021. 24 с.

Сарапулова А.В. Развитие коммуникативной креативности студентов технического вуза в процессе межкультурной коммуникации. 13.00.08: автореф. дис. канд. пед. наук. Магнитогорск, 2014. 25 с.

Шумовская А.Г. Формирование креативной компетентности будущего педагога в научном сотворчестве. 13.00.01: автореф. дис. канд. пед. наук. Чита, 2013. 23 с.

Guilford J.P. The Nature of Human Intelligence. New York, 1967. 538 p.

Epstein R. Generativity theory and creativity. New York: Hampton Press, 2005. 103 р.

ESG: три буквы, которые меняют мир: докл. к XXIII Ясинской (Апрельской) междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 2022 г.; под науч. ред. К.И. Головщинского; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2022. 138 с.

Torrance E.P. Guiding creative talent – Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall, 1964. 260 р.

Torrance E.P. Tests of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, Inc., 1974.

World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2020. URL: https://widgets.weforum.org/reskillingrevolution/wpcontent/uploads/2020/12/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Aliseenko DS. Creative competence of future engineers in the focus of the challenges of the 21st century: essence and structure. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(10-1):84-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1079

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE