Forms and means of designing situational tasks for the development of regulatory universal educational actions of secondary school students in distance learning chemistry
DOI:
https://doi.org/10.25726/c2298-1477-3178-qKeywords:
Social progress, distance learning, mentors, information environment, personalityAbstract
The article is devoted to the actual problem of designing situational tasks for the development of regulatory universal educational actions of secondary school students in the conditions of distance learning in chemistry. The authors consider various forms and means of creating such tasks, focusing on their effectiveness in the context of online education. The main attention is paid to methods of stimulating independent work of students, the development of their critical thinking and problem-solving skills. The article contains practical recommendations for teachers on creating and implementing situational tasks in the distance learning process, and also offers tools for evaluating the effectiveness of these techniques. The research contributes to improving the quality of distance learning in chemistry and the formation of students' skills of self-regulation and adaptation to difficult learning situations. The authors also analyze the pedagogical and psychological aspects of the application of situational tasks, emphasizing their role in the formation of motivation to study chemistry and activation of cognitive activity of students. The results of an empirical study demonstrating the positive impact of situational tasks on the level of material assimilation and the development of regulatory universal learning activities in a distance format are presented. In conclusion, the article formulates the prospects for further research in this area, as well as possible directions for improving the methods of designing and implementing situational tasks in the educational process. The article will be useful for teachers, methodologists, as well as anyone interested in modern pedagogy and distance learning.
References
Антонов А.А., Дроздов А.А., Кузьменко Н.Е. Метапредметное и межпредметное в современной школе на примере изучения химии // Известия ПГУ им. В.Г. Белинского. 2011. №25. С. 6.
Брыксина О.Ф. Дидактический потенциал инфографики: о полифункциональности в образовании // Поволжский педагогический вестник. 2020. №2 (27). С. 85-92.
Григорьева Н.В. Инфографика как способ визуализации учебной информации // Научный компонент. 2019. №3 (3) С. 152-156.
Егорова К.Е., Наумова А.Н. Пути и условия разработки и использования ситуационных заданий как средство достижения запланированных результатов в обучении химии (на примере классов гуманитарного профиля) // Педагогика. Психология. Философия. 2020. №3. С. 10.
Желтухина М.Р., Донскова Л.А. Инфографика как технология визуализации образовательного контента // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №76-3. С. 91-93.
Жулькoва Н.В. Ситуационные задачи по химии как средство формирования универсальных учебных действий, обучающихся // Актуальные проблемы химического образования в средней и высшей школе: сборник научных статей. Редкол: А.П. Солодков. Витебск: ВГУ имени П.А. Машерова, 2013. С. 52-53.
Жулькова Н.В., Чернобельская Г.М. Организация учебной деятельности учащихся по химии при разработке и решении ситуационных задач // Обучение и воспитание: методики и практика 2012-2013 учебного года: материалы VI Международной научно-практической конференции под общ. ред. С.С. Чернова. Новосибирск: Издательство ЦРИС, 2013. С.91-96.
Манько Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности // Известия АлтГУ. 2009. №2. С. 22-28.
Поташник М.М., Левит М.В. Предметные, метапредметные и личностные результаты, оценка невозможного // Народное образование. 2014. №8 (1441). С. 10.
Пустовалова В.В. Инфографика как средство визуализации учебной информации // Современное педагогическое образование. 2020. №4. С. 222-228.
Федоров Ю.В. Инфографика как средство проектирования ситуационных задач в обучении химии. Актуальные проблемы химического и экологического образования, Верховский 150: материалы 68-й Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Под науч. ред. Ю.Ю. Гавронской. Санкт-Петербург: Издательство РГПУ им. А.И. Герцена, 2023. 252 с.
Фролова М.А. История возникновения и развития инфографики // Вестник ПГГПУ. Информационные компьютерные технологии в образовании. 2014. вып. 10. С. 135-145.