«Green» creativiad as a tool formation of creative competence of new formation engineers
DOI:
https://doi.org/10.25726/e2764-0044-1888-wKeywords:
«green» creativiad, creative competence, new formation engineer, sustainable developmentAbstract
The article is devoted to the development of the creative personality of the engineer of the future in the system of higher technical education through a pedagogical tool - “green” creativity. The essence of the concepts “engineer of a new formation”, “creative competence”, “green” creativity is revealed.” From the perspective of a competency-based approach, the importance of creative competence in the formation of a new engineering corps is shown. The possibilities of using the pedagogical potential of “green” creativity to develop the creative competence of future specialists in the field of engineering are substantiated. Particular attention is paid to the features of integrating this tool into the trajectory of professional training of students at a higher technical school. An appropriate composition of the creativity jury has been proposed, whose members serve as external experts to evaluate the achievements of the participants and the level of development of the creative competence of future engineers. The study shows the distinctive features of “green” creativity and defines its role as an effective pedagogical tool not only for the formation, but also for the diagnosis of creative competence. The unique experience of implementing the international “green” creativity in the information and educational space of the Belarusian National Technical University is considered. The presentation of the results of the research work of the participants in the first round under the terms of the competition took the format of a presentation, while a mandatory requirement for the participants of the creative competition was the need to demonstrate the achievements of their team by each of its members individually. After the presentation, each team received a series of questions from jury members and other students.
References
Алисеенко Д.С., Кот Е.Н. Междисциплинарный челлендж как инновационная форма обучения в техническом университете // Автотракторостроение и автомобильный транспорт. Сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. В 2-х томах. Минск. 2022. Т.2. С. 109-117.
Алисеенко Д.С. Реализация междисциплинарных челленджей как условие формирования креативных компетенций будущих инженеров для устойчивого развития // Современные исследователи за устойчивое развитие: сборник статей Международного научно-исследовательского конкурса. Петрозаводск: МЦНП «Новая наука». 2023. С. 10-20.
Ведерин И.В., Головщинский К.И., Давыдов М.И. ESG: три буквы, которые меняют мир: докл. к XXIII Ясинской (Апрельской) междунар. науч. конференции по проблемам развития экономики и общества. Науч. ред. Головщинский К.И.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». Москва. 2022. 136 с.
Гилфорд Дж.П. Три стороны интеллекта. Психология мышления. Под ред. А.М. Матюшкина. Сборник переводов с немецкого и английского. М.: Издательство «Прогресс». 1965. С. 433-456.
Данилов О.Ф. Новые запросы на образование в условиях цифровой и ESG-повестки. Монография // Модернизация современного образования, анализ опыта и тенденций. Петрозаводск. Издательство международного центра научного партнерства «Новая наука». 2022. С. 6-32.
Долженко Р.А., Федорова С.В. Инженериада как среда формирования инженерного мышления у одаренной молодежи. // Стратегия образования. С. 15-23. URL: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/8029/1/povr-2017-07-02.pdf
Жук О.Л. Междисциплинарная интеграция на основе принципов устойчивого развития как условие повышения качества профессиональной подготовки студентов. URL: https://elib.bsu.by/handle/123456789/123709
Жук О.Л. Методический семинар «Компетентностно-ориентированное учебное занятие: сущность и условия реализации». URL: http://elib.bspu.by/handle/doc/49257/
Косовский А.А., Лях С.И., Драгун В.В. Государственная программа инновационного развития Республики Беларусь на 2021–2025 годы. Под ред. Шлычкова С.В. Минск: ГУ «БелИСА», 2022. 190 с. URL: http://belisa.org.by/pdf/2022/gpir_2021-2025_22.pdf ISBN 978-985-7113-63-7.
Национальная стратегия устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь на период до 2030 года. URL: https://economy.gov.by/uploads/files/NSUR2030/Natsionalnaja-strategija-ustojchivogo-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitija-Respubliki-Belarus-na-period-do-2030-goda.pdf
Оськина А.Н., Даринская Л.А. Возможности электронного учебного курса в развитии креативности студентов: моделирование, реализация, оценка. // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т.7. Выпуск 9. С. 895-901. URL: https://doi.org/10.30853/ped20220151
Плыкин В.Д. Стратегия технологического и социального прорыва России в ХХI веке: монография. Ижевск: Издательский центр «Удмуртский университет». 2017. 232 с.
Попов А.И. История становления и тенденции развития олимпиадного движения по теоретической механике: монография; под науч.ред. д-ра пед.наук Н.П. Пучкова. Тамбов: Изд-во Тамбов. Гос. техн. ун-та, 2010. 136 с.
Попов А.И. Олимпиадное движение студентов как форма реализации деятельностного подхода в образовании. ФГБОУ ВПО «Тамбовский государственный технический университет». Тамбов. 9 с. URL: https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/24677/1/notv-2014-149.pdf
Соловьева С.И. Конкурсная деятельность как средство повышения конкурентоспособности студентов учреждений среднего профессионального образования: дис. канд. пед. наук. Пермь. 2021. 183 с.
Guilford J.P. Creative Talents. New York, 1986. 11 p.