Technological and cognitive aspects of modern piano teaching methods: efficiency analysis and Potential development directions in Russia

Authors

  • Wu Yayi Herzen University

DOI:

https://doi.org/10.25726/q4275-1990-2415-n

Keywords:

technological techniques, cognitive processes, piano teaching, efficiency, Russia

Abstract

In the modern world, which is undergoing rapid and dynamic changes, the education system is also undergoing significant transformations. Special attention is paid to such disciplines as music education, which faces the challenges of integrating traditional methods and modern technological approaches. Among musical instruments, the piano certainly occupies one of the central places, both in the professional and in the amateur sphere. Recent studies indicate a growing interest in the application of innovative methods of teaching piano playing based on the use of technologies such as augmented and virtual reality, interactive programs and distance learning platforms. Nevertheless, the relevance and need for classical techniques aimed at forming a deep understanding of musical technique and interpretation remains. In Russia, a country with a rich history of musical education and outstanding achievements in the field of piano arts, the question of the balance between traditional and innovative methods becomes especially relevant. At the same time, the Russian education system faces the need to adapt the best world practices to local cultural and pedagogical realities. The purpose of this article is to analyze the technological and cognitive aspects of modern piano teaching methods, determine their effectiveness and identify potential areas of development in the Russian context. To achieve this goal, a number of studies were conducted, including an analysis of available technologies, a study of the effectiveness of their use, as well as a survey of teachers and students. Based on the data obtained, it was possible to penetrate deeper into the understanding of existing problems and opportunities, as well as to develop recommendations for the further development of the piano arts education system in Russia.

References

Беккерман Т.Е., Сабальбаль М. Инновации в фортепианной педагогике: возможность или необходимость? В сб. Музыкальное и художественное образование в современном мире: традиции и инновации: Материалы IV Международной научно-практической конференции. Отв. редактор М.С. Дядченко. Ростов-на-Дону; Таганрог: Ростовский государственный экономический университет. 2021. 366-372 с.

Доу Иньци. Роль русской фортепианной школы в становлении китайской системы фортепианного образования в I половине XX столетия // Межкультурное взаимодействие в современном музыкально-образовательном пространстве. 2020. № 5. С. 138-141.

Казакова И.С., Переверзева М.В. Профильная направленность музыкальных дисциплин и ее значение в формировании ключевых компетенций специалистов в сфере культуры и искусств // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2019. Т. 18. № 1 (150).

Камалова Л.С. Формирование музыкально-слуховых образов-представлений в работе над развитием исполнительских навыков музыканта // Общество: социология, психология, педагогика. 2017. № 9.

Кан Ю. Фортепианное обучение в современном Китае: мотивация и (или) дидактика? / Ю. Кан // Человеческий капитал. 2020. № 5 (137). С. 8488.

Карнаухова Т.И., Смолина Т.В., Топилина И.И., Остапенко Е.А., Бурякова Л.А., Дядченко М.С., Помазкина Н.Ф., Четверикова Г.М., Шаханская А.Ю., Смолин Ю.А. Активизация эмоциональной отзывчивости на музыку у студентов в процессе интерпретации музыкального образа // Теория и практика профессиональной подготовки педагогов в условиях современного музыкального и художественного образования. Таганрог, 2015. С. 164-183.

Ли Лицзюнь. Начальное фортепианное обучение в современном Китае: педагогический аспект // Педагогические науки. 2018. № 4 (29). С. 50-54.

Ли Мейлинь. Исследование системы обучения игре на фортепиано Дэна Чжаои // Вестник Цзилиньского университета искусств. Чанчунь, 2021. № 3. С. 33-37.

Орлов В.С. О философии фортепианного искусства Клода Дебюсси (на примере его цикла 24 прелюдий) // Искусство. Педагогика. Культура: сборник научных и научно-методических статей. СПб.: Санкт-Петербург, отделение об-ния педагогов фортепиано «ЭПТА», 2020. С. 118-128.

Переверзева М.В., Давыдова А.А. История развития фортепианной техники: методический аспект // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2021. Т. 20. № 1 (158). С. 181-188.

Се Хэн. Проблемы фортепианной педагогики в Китае // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2016. № 179. С. 109-113.

Се Хэн. Проблемы фортепианной педагогики в Китае // Известия российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2016. № 179. С. 109-113.

Хуан Пин. Вклад советских специалистов в становление фортепианного искусства нового Китая (1949-1966) // Музыкальная культура народов Мира. 2013. №2 (13). С. 388-391.

Цзян Фань. Изучение процесса преподавания фортепиано с точки зрения современной теории образования // Дом драмы. Пекин, 2021. №6. С. 73-86.

Ян Фумань, Дай Ибо. Реальное влияние русской фортепианной школы на китайское фортепианное музыкальное образование // Китайский художник, 2020. № 2. С. 132.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Yayi W. Technological and cognitive aspects of modern piano teaching methods: efficiency analysis and Potential development directions in Russia. УО [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(9):276-83. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1054