Methods of developing cross-cultural competence in the framework of career guidance while training linguists-translators

Authors

  • Victoria V. Levchenko Moscow Financial and Industrial University "Synergy"
  • Irina V. Lokhtina Moscow Financial and Industrial University "Synergy"
  • Inna I. Penkovskaya Moscow Financial and Industrial University "Synergy"
  • Daria A. Shalnova Moscow Financial and Industrial University "Synergy"

DOI:

https://doi.org/10.25726/r1187-3668-7024-k

Keywords:

crosscultural competence, linguistic university, soft skills, career guidance, culture 1, culture 2, selfpresentation, linguists-translators, interference

Abstract

The issues of cross-cultural competence and cross-cultural communication have always been relevant, especially nowadays as the world is open because of globalization. Rapid technological development, the spread of social networks, academic mobility programs, openness and accessibility of mass media are crucial factors that increase the importance of cross-cultural communication as well as the necessity and importance of the English language proficiency as a means of international communication. The aforementioned points play a special role when working with linguists-translators as these ones study English from a professional point of view thus the learning process takes place in a constant comparison of two language systems - the native language system and the foreign language system - each of which has its own patterns and rules; at the same time the native language system often has an interfering effect on the foreign language system. On the one hand, when learning a foreign language, linguists-translators master it as a "hard" skill, i.e., a skill necessary to perform professional activities. On the other hand, while doing this linguists-translators develop one of the "soft" skills due to the specifics of their professional discipline - the skills and abilities of cross-cultural communication. At the same time, other "soft" skills are not always fully developed, which, in turn, hinders the success of graduates in the labour market. In the given study, the researchers focused on the methods of developing cross-cultural competence to increase the competitiveness of graduates of a linguistic university by means of career guidance, namely, the implementation of a project aimed at preparing a set of documents - a resume and self-presentation in two languages - native and foreign - taking into account the characteristics of the cultures involved.

References

Буренкова Н.В. Данилова Т.В., Сидорина М.С. Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Глотова А.В. Формирование гибких навыков студентов гуманитарных направлений подготовки при изучении иностранного языка в онлайн-среде // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 3-2. С. 41-46. DOI 10.37882/2223-2982.2021.03-2.09.

Лагзян А.А. Взаимосвязь вузов и компаний реального сектора экономики. Вестник университета. 2018. № (11). С. 123-127. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-11-123-127

Левченко В.В., Пеньковская И.И., Ушакова Е.В., Чистякова Н.А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50.

Новицкая Н. Г., Бараш И. Н. Самопрезентация в иноязычном общении и технология обучения на уроках английского языка // Вестник Мозырского государственного педагогического университета им. Шамякина И.П. 2014. № 2 (43). С. 117-120.

Приказ Минобрнауки России от 12.08.2020 № 969 (ред. от 26.11.2020) "Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика" (Зарегистрировано в Минюсте России 25.08.2020 №59448). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_360850/

Садомова Н. В. Кросскультурная коммуникация как неотъемлемый механизм становления личностных и профессиональных характеристик будущего специалиста // Альманах современной науки и образования. 2008. № 6-2. С. 162-163.

Чистякова Н. А., Леонова Л. А., Лысова Ю. М. Проблематика перевода и локализации американских мультипликационных фильмов первого десятилетия XXI века // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 2 (48). С. 82-90. DOI 10.25726/v6948-8268-3951-k.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Левченко ВВ, Лохтина ИВ, Пеньковская ИИ, Шальнова ДА. Methods of developing cross-cultural competence in the framework of career guidance while training linguists-translators. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jul.3];13(9):46-55. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1028