The specifics of teacher training for the secondary vocational education system in a modern university

Authors

  • Victoria A. Dvoinova Tula State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/f7007-6069-3990-l

Keywords:

secondary vocational education system, teacher training, pedagogical university, competence approach, federal state educational standards, pedagogical practice

Abstract

Introduction. The relevance of the research is determined by the need to improve the training of teaching staff for the secondary vocational education system in the context of the implementation of a competence-based approach, reforming educational standards and transforming the requirements for the qualifications of teaching staff. The purpose of the study is to study the features of the implementation of the competence model of training future teachers of vocational education in the leading pedagogical universities of Russia. Materials and methods. The normative documents, scientific and methodological literature, work programs of disciplines of the pedagogical cycle of 32 universities, regulations on pedagogical practice of 5 universities are analyzed. The official websites of 5 universities have been studied. A survey of university managers and teachers (65 managers) was conducted. Results. It is established that the content of educational programs for the training of teachers of secondary vocational education is focused on the formation of competencies in 45-50% of the volume and 63% of the independent work of students. The structure of teaching practice provides a gradual increase in students' independence from 15-20% to 78%. The DPO system includes a variety of formats using digital technologies in 52% of cases. The effectiveness of the implementation of the competence-based model of teaching staff training for vocational education in leading Russian universities has been confirmed. The quality of training is estimated by 69.2% of respondents at the level of 4-5 points on a 5-point scale.

References

Акимова О.Б., Щербин М.Д. Цифровая трансформация образования: актуальность учебно-познавательной самостоятельности студентов // Инновационные проекты и программы в области образования. М., 2018. Вып. 1. С. 27-34.

Бочкарева Т.Н., Литвиненко С.В., Гусева Л.В., Тонких А.П. Оценка формирования профессиональной мотивации студентов среднего профессионального // Мир науки. 2018. Т. 6. № 2. С. 8.

Байдикова Т.В. Предметное содержание обучения иностранному языку в профессиональной сфере студентов направления подготовки «Агроинженерия» на основе интегрированного предметно-языкового обучения // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2020. Т. 25. № 184. С. 65-74. URL: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-25-184-65-74

Гальперин П.Я. Опыт изучения формирования умственных действий // Вестник Московского университета. 2017. № 4. С. 3-20.

Громова Т.В. Структура и вопросы организации профессиональной деятельности преподавателя дистанционного обучения // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2020. С. 72-82. URL: http://e-koncept.ru/2020/201065.htm.

Губанищева А.А. Профессионально-прикладная физическая подготовка как один из видов подготовки конкурентоспособного специалиста // Научно-методический журнал «Физическое воспитание и спортивная тренировка». 2014. № 2 (8). С. 77-80

Данилова Е.Е. Особенности мотивационной сферы современных российских школьников: содержание, возрастная динамика, роль образовательной среды // Вестник Минского университета. 2022. Т. 10. № 1 (22). URL: https://doi.org/10.26795/2307-1281-2022-10-6

Жмулин А.В., Масягина Н.В. Профессионально-прикладная ориентация содержания примерной программы дисциплины «Физическая культура» в контексте новых Федеральных государственных образовательных стандартов. М.: Издательство «Прометей». 2017. 13 с.

Калмыков В.Е. Специфика повышения уровня методического мастерства в преподавании военно-специальных дисциплин // Мир образования - образование в мире. 2019. № 1 (73). С. 199-210.

Колесников А.А. Профориентационное обучение как особое направление в интегрированном языковом образовании // Иностранные языки в школе. 2021. № 5. С. 40-48. URL: https://elibrary.ru/jhmrgv

Ларина Т.В., Кравцов Е.В., Весельев Р.Г. Особенности организации информационно-образовательной среды в подготовке специалистов радиомониторинга в военно-воздушной академии // Воздушно-космические силы. Теория и практика. 2019. № 12. С. 279-286.

Руднева Т.И. Педагогические риски в образовании - новая социальная реальность // Вестник Оренбургского государственного университета. 2018. № 4 (216). С. 71-75

Савельев А.И. Специфика военно-профессиональной деятельности курсантов - военных летчиков // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2019. Т. 25. № 4. С. 73- 78.

Стафеева А.В., Иванова С.С., Денисов Н.В. Совершенствование процесса физического воспитания специалиста в рамках профессионального образования в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70 (3). С. 178-181.

Сысоев П.В. Подготовка педагогических кадров к реализации предметно-языкового интегрированного обучения в вузе // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 5. С. 21-31. URL: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-5-21-31, https://elibrary.ru/ujvtqz

Токмакова Ю.В. Предметное содержание обучения английскому языку студентов направления подготовки «Технология производства и переработки сельскохозяйственной продукции» // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 183. С. 35-44. URL: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-183-35-44, https://elibrary.ru/maqpxk

Уварина Н.В., Савченков А.В. Профессиональная гибкость как «softskills» педагога // Современная высшая школа: инновационный аспект. Челябинск, 2019. Т. 1, № 3. С. 27-37.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Двойнова ВА. The specifics of teacher training for the secondary vocational education system in a modern university. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jun.30];13(12-2):194-201. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1216

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY