Развитие компетенций при повышении уровня знаний как фактора развития академической мобильности
DOI:
https://doi.org/10.25726/c6822-0456-7500-kКлючевые слова:
глобализация; формирование; подготовка; студент; развитиеАннотация
Академическая мобильность как источник получения большого количества знаний позволяет определить возможность для формирования культуры студентов. Знания при условии реализации стратегии академической мобильности учащиеся получают не только в одном вузе, но также в рамках различных культурных парадигм, что позволяет говорить о возможности стратификации рынка труда, который требуется от современного специалиста не только знаний в достаточном объеме, но также и ориентированности на значительное количество результативных действий. Новизна исследования определяется тем, что студент в процессе восприятия информации с разной точки зрения формирует универсальную компетенцию, которая позволяет расширить применение знаний в условиях осуществления интернациональной деятельности. В статье показано, что формирование компетенций протекает с использованием ранее полученных знаний. Авторы подчеркивают, что формирование универсальных знаний и компетенций возможно только в интернациональной среде. В статье показаны принципы формирования подобной стратегии получения компетенций в условиях современной глобализации образования. Практическая значимость исследования определяется формированием специалиста, который может осуществлять свою деятельность в различном социально-культурном окружении без необходимости дополнительной адаптации к условиям региона.
Библиографические ссылки
Almeida Gender differences in first-year college students’ academic expectations / A.M. Diniz,
S. Alfonso, A.M. Araújo, M. Deaño, A.R. Costa, Â. Conde, L.S. // Studies in Higher Education. 2018.
Vol. 43(4). Pp. 689-701.
Ben-Tsur D. The impact of conflict on international student mobility: A case study of international students studying in Israel // International Studies in Sociology of Education, 2009. Vol. 19(2). Pp. 135-149.
Brooks R., Waters J. International higher education and the mobility of UK students. // Journal of Research in International Education. 2009. Vol. 8(2) Pp. 191-209.
Camino Esturo E. The mobility of students in Central America: In search of hegemonic knowledge? [La movilidad de estudiantes en América Central: ¿En busca del hegemonic knowledge?] // America Latina Hoy. 2018. Vol. 77. Pp. 137-158.
Camino-Esturo E. The knowledge exchange between Mozambique and the BRICS. Study of student mobility in emerging societies [El Intercambio de Saberes entre Mozambique y los BRICS. Estudio de la Movilidad de Estudiantes en las Sociedades Emergentes] // Cadernos de Estudos Africano. 2018. Vol. 36. Pp. 69-86.
Dall‗Alba G., Sidhu R. Australian undergraduate students on the move: experiencing outbound mobility. // Studies in Higher Education, 2015. Vol. 40(4) Pp. 721-744.
Development and validation of a Multidimensional Motivations to Study Abroad Scale (MMSAS) among European Credit Mobility Students / G. Aresi, S. Alfieri, M. Lanz, E. Marta, S. Moore // International Journal of Intercultural Relations. 2018. Vol. 63. Pp. 128-134.
Doyle T., Prout S. Indigenous student mobility, performance and achievement: Issues of positioning and traceability // International Journal of Educational Research. 2012. Vol. 54. Pp. 41-49.
Engel C. The impact of Erasmus mobility on the professional career: Empirical results of international studies on temporary student and teaching staff mobility // BELGEO. 2010. Vol. 4. Pp. 351-363.
Is neighbourhood destiny? Exploring the link between neighbourhood mobility and student outcomes / S.A. Cordes, A.E. Schwartz, L. Stiefel, J. Zabel // Urban Studies. 2016.Vol. 53(2). Pp. 400-417.
Kritz M.M. Why Do Countries Differ in Their Rates of Outbound Student Mobility? // Journal of Studies in International Education. 2015. Vol. 20(2). Pp. 99-117.
Martin-Fuentes E., Daries-Ramon N., Mariné-Roig E. Satisfaction and information sources of universitary mobility students [Satisfacción y fuentes de información de los estudiantes de movilidad universitarios] // Opcion. 2015. Vol. 31. Sp. Is. 2. Pp. 712-729.
Moskal M. International Students Pathways Between Open and Closed Borders:
Towards a Multi-scalar Approach to Educational Mobility and Labour Market Outcomes // International Migration, 2017. Vol. 55(3). Pp. 126-138.
On human mobility predictability via WLAN logs / P.Y. Cao, G. Li, A.C. Champio, D. Xuan, S. Romig, W. Zhao // International Conference on Computer Communications. Atlanta: 2017. https://doi.org/10.1109/INFOCOM.2017.8057234
Orrù E. The impact of student mobility programmes on individual labour market performance // Scienze Regionali. 2019. Vol. 18(3). Pp. 423-446.
Perez-Encinas A., Rodriguez-Pomeda J., de Wit H. Factors influencing student mobility: a comparative European study // Studies in Higher Education. 2020. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1725873
Phillips J.C., Atwood T.A. Transferring skills, transferring students: A call to academic libraries. // College and Undergraduate Libraries. 2010. Vol. 17(4). Pp. 331-348.
Psychometric properties of the academic perceptions questionnaire for the assessment of first-year university students´ expectations [Propiedades psicométricas del cuestionario de percepciones académicas para la evaluación de las expectativas de los estudiantes de primer año en enseñanza superior] / M. Deaño, A.M. Diniz, L.S. Almeida, S. Alfonso, A.R. Costa, M. García-Señorán, F. Tellado // Anales de Psicologia. 2015. Vol.31(1). Pp. 280-289.
South S J., Haynie D.L., Bose S. Student mobility and school dropout // Social Science Research. 2007. Vol. 36(1). Pp. 68-94.
Student mobility and internationalisation in higher education: Perspectives from practitioners
/ P. Castro, J. Woodin, U. Lundgren, M. Byram // Language and Intercultural Communication. 2016. Vol. 16(3). Pp. 418-436.