Scientific approaches and pedagogical conditions for the development of the heritage of Russian vocal classical music by Chinese students

Authors

  • Tingting Liu The Herzen State Pedagogical University of Russia

Keywords:

the content of musical and pedagogical education, vocal training, students from the People's Republic of China, Russian vocal classical music, scientific approaches, pedagogical conditions.

Abstract

The analysis of scientific approaches and the system of pedagogical conditions for the development of Russian vocal classical music by Chinese students refers to the methodologically significant problems of Russian musical and pedagogical education. The work highlights pedagogical, cultural, musical-historical and musical-theoretical approaches, the interrelation of which is provided by the interpretation of the vocal work from the standpoint of the civilizational characteristics of the musical culture of Russia. The author draws attention to the peculiarities of the moral meanings of Russian vocal classical music, which are close to the value worldview of the Chinese people. Among them are the moral orientation of music, the commonality of the stylistic patterns of music development with other types of arts, the realism of musical images, patriotism, and the poetic perception of the beauty of the world.

References

Абдуллин Э.Б. Методологическая подготовка музыканта-педагога: сущность, структура, процесс реализации: монография. М.: МПГУ, 2019. 280 с.

Агин М.С. История отечественного вокального искусства: уч. пос. М.: Пробел, 2017. 500 с.

Асафьев Б.В. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1 2. Л.: Музгиз, 1963. 378 с.

Дидактика средней школы. Под ред. М.Н. Скаткина. М.: Просвещение, 1982. 319 с.

Дмитриев Л.Б. Пение. Музыкальная энциклопедия. Под ред. Ю.В. Келдыша. Т. 4. М.: Советская энциклопедия, 1978. С. 227-234.

История русской музыки: В 10 т. Под общ. ред. Ю.В. Келдыша, О.Е. Левашевой, А.И. Кандинского. М.: Музыка, 1989. 382 с.

Кабалевский Д.Б. Основные принципы и методы программы по музыке для общеобразовательной школы. Программа по музыке (с поурочной методической разработкой) для общеобразовательной школы. 1-3 классы. М.: Просвещение, 1981. С. 3-36.

Рапацкая Л.А. Культурологический подход в музыкальном образовании: история и перспективы развития // Ценности и смыслы. 2016. № S6. С. 6-14.

Рапацкая Л.А. Цивилизационный подход в педагогике музыкального образования: методологические основания и перспективы развития // Музыкальное искусство и образование. 2021. Т. 9. № 4. С. 9-28.

Степанова И.В. Слово и музыка: диалектика семантических связей. М.: Московская государственная консерватория им. П.И. Чайковского, 1999. 288 с.

Стулова Г.П. Теория и методика обучения пению. СПб.: «Планета музыки», 2017. 140 с.

Теория и методика общего и профессионального образования: музыка и изобразительное искусство: монография. Отв. ред. Л.А. Рапацкая. М.: МПГУ, 2021. 256 с.

Published

2024-04-30

How to Cite

1.
Liu T. Scientific approaches and pedagogical conditions for the development of the heritage of Russian vocal classical music by Chinese students. УО [Internet]. 2024 Apr. 30 [cited 2024 Oct. 31];14(4-2):245-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1594

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS