The model of the organization of the subject "Individual project" on the example of GBOU No. 604 of the Pushkin district of St. Petersburg

Authors

  • Alexandra N. Luzhkova State Budgetary Educational Institution № 604
  • Ekaterina I. Fedoreeva State budgetary educational institution «OC "Yuzhny Gorod"»

Keywords:

project, project activity, research, individual project, educational research

Abstract

The subject "Individual project" was included in the educational program of high school as a mandatory one, and the logical conclusion of the one-year course is the direct protection of one of the types of project by high school students. The organization of such activities is one of the conditions for the implementation of the Federal State Educational Standard. At the level of primary and basic education, project activities are included in subject areas or are the result of extracurricular activities, while at the level of secondary general education, the subject "Individual project" is a kind of final stage of demonstrating the experience of applying universal educational actions in practice. The article offers two options for the implementation of the subject "Individual project" in high school on the example of the state budgetary educational institution school No. 604 of the Pushkin district of St. Petersburg and the Southern City Center of the Samara region. The analysis of the above subject was carried out on the basis of the theoretical framework of A.S. Obukhov "Universal constructor".

References

Амирханова Г.Ш., Мусханова И.В. Проектная деятельность в образовании: механизмы развития // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2(81). С. 246-249.

Везетиу Е.В. Проблема формирования готовности будущих учителей к реализации педагогического проектирования // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-1. С. 44-47.

Данилова Т.В., Еловикова Д.А., Моспанова Н.Ю. Развитие инновационных форм обучения с совмещением дистантных форм в высших учебных заведениях // Вопросы истории. 2023. № 8-1. С. 230-239.

Корнетов Г.Б. Метод проекта У.Х. Килпатрика. Ч. 1. Сущность и становление метода // Инновационные проекты и программы в образовании. 2020. № 5(71). С. 24.

Кузьминов Я.И. Образование в России. Что мы можем сделать // Вопросы образования. 2004. № 1. С. 6.

Лазарев В.С. Проектная и псевдопроектная деятельность в школе // Народное образование. 2014. № 8(1441). С. 12-16.

Обухов А.С., Борисова Л.А. «Универсальный конструктор» для проектирования организации предмета «Индивидуальный проект» в старшей школе // Исследователь. 2019. № 3(27). С. 56-64.

Полякова В.Я. Научно-исследовательская деятельность – высшая форма организации самостоятельной учебной деятельности учащихся старшей школы // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2013. № 9. С. 227-230.

Тонких А.П., Амяга Н.В. Формирование коммуникативной компетентности будущего учителя начальных классов средствами математики // Управление образованием: теория и практика. 2024. No 1(2). С. 82-88.

Тонких А.П. Математика: уч. пос. для студ. фак-в подг. учит-й нач. кл.; для студ. высш. уч. зав., обуч. по специальности 031200 «Педагогика и методика начального образования». В 2 кн. 2-е изд., испр. М.: Книжный дом «Университет», 2008. 20 с.

Ус О.А., Гребенникова В.М., Русинова Е.А. К вопросу формирования познавательной активности старших школьников посредством проектной деятельности // Образовательный вестник «Сознание». 2021. № 9.

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования // Федеральные государственные образовательные стандарты (утвержден Приказом № 1897 Минобрнауки России от 17 декабря 2010 г.). 2010.

Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования (утвержден Приказом № 413 Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 мая 2012 г.) // Федеральные государственные образовательные стандарты. 2012.

Фандина Н.А. Подготовка студентов к организации процесса самовоспитания младших школьников: специальность 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования»: автореф. дисс. …. к пед. н. Брянск, 2003. 18 с.

Published

2024-04-30

How to Cite

1.
Luzhkova AN, Fedoreeva EI. The model of the organization of the subject "Individual project" on the example of GBOU No. 604 of the Pushkin district of St. Petersburg. УО [Internet]. 2024 Apr. 30 [cited 2024 Oct. 31];14(4-2):149-5. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1584

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY