Evolution of musical genres and styles: analysis of the historical development of musical culture

Authors

  • Yu Yaxian A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/h4735-1459-6465-b

Keywords:

musical culture, evolution, genres, styles, historical development, musical art

Abstract

Musical culture, as well as any other social phenomenon, is constantly changing and developing. Various genres and styles are intertwined in it, which makes it extremely difficult to analyze its evolution. Music is an art that reflects both objective reality and the creators' subjective view of it, expressed in a variety of musical forms and directions. For this analysis, it becomes necessary to refer to such fundamental concepts as genre, style, and the history of the development of musical culture. The study of the earliest recorded musical genres and styles reveals a rich history preceding the Renaissance. Called the early period, this period of time laid the foundation for future composers and musicians. One of the last genres to emerge in recent times is rock music, which originated in the early 1950s in the United States. Rock music has been heavily influenced by various genres, including blues, jazz, gospel and country. These diverse musical styles and genres have played a significant role in shaping the sound and evolution of rock music, demonstrating how different influences can combine to create something new and unique. None of the manifestations of culture remains aloof from the general process of its development. On the contrary, musical creativity, as one of the forms of culture, actively participates in the process of social development. Each stage of history determines the originality of musical art, its forms, styles and genres, the originality of creative methods and tastes of the audience.

References

Бахмач М.В. Фортепианная музыка Алемдара Сабитовича Караманова для детей и юношества // Вопросы крымскотатарской филологии, истории и культуры. 2021. № 12. С. 154-157.

Блок О.А. Музыкальное произведение как объект освоения в классах инструменталистов: герменевтический подход // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 5 (84). С. 193-195.

Демешко Г.А. Квартетная полифония как пространство внутримузыкальной коммуникации // Вестник музыкальной науки. 2022. Т. 10, № 1. С. 16-27.

Гаврилина Л. М. Архитектоника локального сверхтекста культуры // Вестник ТвГУ. Серия «Философия». 2016. № 3. С. 104-111.

Дальхауз К. Избранные труды по истории и теории музыки. СПб.: Изд-во им. Новикова Н.И., 2019. 420 с.

Дуняшева Л.Г. Лингвокультурные особенности конструирования гендера в афроамериканском песенном дискурсе (на материале жанров блюз и рэп): автореф. дис. канд. филол. наук. Нижний Новгород, 2012. 24 с.

Коробова Алла. "Сатьяграха" Филипа Гласса: на пути к новому типу оперного синтеза". В изд.: Опера в музыкальном театре: история и современность: материалы международной научной конференции 11-15 ноября 2019 г., ред. сост. Сусидко И., 423-32. 2 тома. М.: Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2019, Т. 2.

Майковская Л.С. Приёмы и методы проблемного обучения в фортепианной педагогике // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 341-343.

Моисеев Г.А. Камерные ансамбли Чайковского П.И.: Автореф. дис. канд. искусствоведения. М.: Моск. гос. консерватория им. Чайковского П.И., 2006. 26 с.

Назайкинский Е.В. Поэтика музыкальной миниатюры. История в музыке. ред. Лосева О.В.. М: Московская консерватория, 2009. 392 с. С. 371-391.

Пантелеева Юлия. "О новейших оперных сочинениях Филипа Гласса". В изд. Опера в музыкальном театре: история и современность: материалы международной научной конференции, 11- 15 ноября 2019 г., ред. сост. Ирина Сусидко, 415-22. 2 тома. М.: Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2019, т. 2.

Караманов А. Программа «Коллегиум музыкум» // Музыка, жизнь, судьба. ред. сост. Крылатова С.С. М.: Классика-XXI, 2005. 364 с.

Сильвестров В. Дождаться музыки. Лекции-беседы. Киев: Дух и литера, 2010. 367 с.

Сокольвяк Н.Л. Индивидуальное и коллективное в квартетном музицировании: Исполнительский и педагогический аспекты // Музыкальное искусство и образование. 2017. № 8. С. 91- 98.

Юзефович В. Полвека служения искусству (к 50-летию Гос. квартета имени Бетховена) // Советская музыка. 1973. № 8. С. 30-41.

Such David G. Avant - Garde Jazz Musicians: Performing «Out There». Iowa City: University of Iowa Press, 1993. - 206 p.

Watkins G. Piramids at the Louver: Music, Cultural and Collage from Stravinsky to the Postmodernism. London: Cambridg Press, 1994. - 571 p.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Ясянь Ю. Evolution of musical genres and styles: analysis of the historical development of musical culture. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.1];13(8):223-30. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/988