Diagnostics of a teenager's civic activity

Authors

  • Anastasia P. Zemlyanskaya Orenburg State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/b1325-3018-3514-d

Keywords:

Diagnosis, civic engagement, attitude, education, school.

Abstract

The issues of the formation of civic qualities, active citizenship of modern students are of particular importance in relation to pupils studying in residential institutions. The specifics of this educational process are related to the characteristics of the pupils of boarding schools and the environment of the educational institution. The contradiction between the objective need of modern society for young people with a high level of patriotism, loyalty to the Motherland and at the same time a sense of belonging to the world community has led to the need to determine and justify the pedagogical conditions for the formation of civic qualities of boarding school students. At the present stage of the development of a democratic legal society, the formation of a responsible civil position among the young generation is of particular relevance. Based on the theoretical principles of civic education in the course of our research work, the features of the formation of a responsible civic position of schoolchildren are revealed. The main work will be related to adolescents and will consist in preparing a young person for life in a democratic society, recognizing and accepting the values that are decisive for society, realizing personal values, their own rights, freedoms and duties, and the ability to social interaction in accordance with the model of organizing Social and pedagogical support for children, which will be developed.

Author Biography

Anastasia P. Zemlyanskaya, Orenburg State Pedagogical University

postgraduate student of the Institute of Childhood

References

Астафьева О.Н., Разлогов К.Э. Культурология: предмет и структура // Социокультурная антропология: история, теория и методология : энциклопедический словарь / под ред. Ю.М. Резника. М., 2012. 1000 с.

Белик А.А. Культурология. Антропологические теории культур. М., 2000. 240 с.

Видт И. Е. Образование как феномен культуры: эволюция образовательных моделей в историкокультурном пространстве: Дис.... д-ра пед. наук. Тюмень, 2003.

Выжлецов П.Г. Основные положения культурного эволюционизма Л. Уайта // Философия и гуманитарные науки в информационном обществе. 2014. № 3 (5). С. 79-93.

Выжлецова Н.В. Сопоставление предметов социокультурной антропологии и культурологии // Философия и культура информационного общества : тезисы докладов Шестой Международной научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 16-17 нояб. 2018 г.). СПб., 2018. С. 139-143.

Зборовский Е. Г. Социологическое и социальное знание: сравнительный анализ: Материалы XV Международной конференции «Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования». Памяти профессора Л. Н. Когана. Екатеринбург: УФУ им. первого Президента России Б. Н. Ельцина. 2012.

Ладыжец Н. С. Философия и практика университетского образования. Ижевск, 1995.

Маркарян Э.С. О значении разработки основ общей культурологической теории для формирования идеологии самосохранения человечества // Культурология и глобальные вызовы современности: к разработке гуманистической идеологии самосохранения человечества / под ред. Л.М. Мосоловой. СПб., 2010. С. 25-37.

Разлогов К.Э. Предисловие // Теоретическая культурология / А.В. Ахутин, В.П. Визгин [и др.] ; отв. ред. О.К. Румянцев. М. ; Екатеринбург, 2005. 624 с.

Флиер А. Я. Культурология для культурологов: Учебное пособие для магистрантов, аспирантов и соискателей. М., 2010.

Маркарян Э.С. О значении разработки основ общей культурологической теории для формирования идеологии самосохранения человечества // Культурология и глобальные вызовы современности: к разработке гуманистической идеологии самосохранения человечества / под ред. Л.М. Мосоловой. СПб., 2010. С. 25-37.

Выжлецова Н.В. Сопоставление предметов социокультурной антропологии и культурологии // Философия и культура информационного общества : тезисы докладов Шестой Международной научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 16-17 нояб. 2018 г.). СПб., 2018. С. 139-143.

Алиева, 2007 - Алиева Е. Исторические этапы развития культурологической мысли в Азербайджане. Диссертация. Баку, 2007. (Oliyeva Y. Azarbaycanda kulturoloji fikrinin tarixi inki§af marhalasi. Disertasiya. Baki, 2007).

Gusejnov, Efendiev, 2012 - Gusejnov I., Efendiev T. Istoriya kul'turologii, uchebnik. Baku, 2012. (in Russian) Gusejnova, 2007 - Gusejnova F. Kul'turologicheskie aspekty Azerbajdzhano-tureckih otnoshenij v period nezavisimosti. Dissertaciya. Baku, 2007. (in Russian)

Zarganaeva, 2007 - Zarganaeva I. Z. Filosofsko-eticheskie vzglyady Abu Gamida Gazali. Baku, 2007. (in Russian)

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
Zemlyanskaya A. Diagnostics of a teenager’s civic activity. УО [Internet]. 2021 May 11 [cited 2024 Nov. 24];11(3):274-83. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/96