The scientific legacy of a genius. In memory of Vladimir Ivanovich Vernadsky

Authors

  • Elena A. Zeveleva Russian State Geological Exploration University (MGRI)
  • Sergey V. Lepilin Russian State Geological Exploration University (MGRI)
  • Natalia M. Tretyakova Russian State Geological Exploration University (MGRI)

DOI:

https://doi.org/10.25726/n4843-0253-1941-c

Keywords:

biogeochemistry, biosphere, noosphere, Vernadsky, living matter, inert matter, scientific thought, earth sciences.

Abstract

Vladimir Ivanovich Vernadsky is one of the greatest scientists of the XX century, whose name is forever inscribed in the world science. His scientific work is devoted to the most diverse areas of Earth sciences: geology, mineralogy, geochemistry, paleontology. He also created a new science - biogeochemistry, which is aimed at studying the chemical composition of living matter and geochemical processes occurring in the bowels of the Earth. In addition to the already mentioned areas, V. I. Vernadsky was an organizer and historian of science, a philosopher, and a public figure. The doctrine of the biosphere and the noosphere, which has become the basis of global ecology, is also connected with the works of Vernadsky. A Moscow Metro station, an avenue in Kiev, a railway station in central Russia, peaks in Siberia and the Kuril Islands, the Institute of Geochemistry and Analytical Chemistry of the Russian Academy of Sciences, and the Museum of the Biosphere (Russian Academy of Sciences, St. Petersburg) are named in his honor today. The authors tried to understand and answer the question: why is such a huge tribute and unprecedented attention paid to only one person? The work itself contains brief information about the biography of the scientist, the formation and development of his teachings.

Author Biographies

Elena A. Zeveleva, Russian State Geological Exploration University (MGRI)

candidate of Historical Sciences, Professor, Head of the Department of Humanities

Sergey V. Lepilin, Russian State Geological Exploration University (MGRI)

senior Lecturer of the Department of Humanities

Natalia M. Tretyakova, Russian State Geological Exploration University (MGRI)

senior Lecturer of the Department of Humanities

References

Бочавер А. А., Хломов К. Д. Буллинг как объект исследований и культурный феномен // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10. № 3. С. 149–159.

Воликова С.В., Калинкина Е.А. Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга // Консультативная психология и психотерапия. 2015. № 4 (88). С. 138–161.

Глазман О. Л. Психологические особенности участников буллинга // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 105. С. 159-165.

Глазырина Л.А., Костенко М.А. Предотвращение насилия в образовательных учреждениях. Методическое пособие для педагогических работников. – М.: БЭСТ-принт, 2015. – 145 с.

Гришина Т.Г. Исследование буллинга среди школьников: обзор зарубежных исследований // Сб. ст. межд. науч.-практ. конф. «Современная прикладная психология: теория и практика» (19-20 апреля 2017 г., Москва). – М: Московский государственный областной университет, 2017. Т. 2. - С. 14–17.

Гришина Т.Г. Исследование буллинга среди школьников: обзор зарубежных исследований // Современная прикладная психология: теория и практика: сборник статей Международной научно-практической конференции. – М.: ИИУ МГОУ, 2017. Т. 2. – С. 14–17.

Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться // Семья и школа. 2006. №11. С. 15–18.

Кривцова С.В., Белевич А.А., Шапкина А.Н. Школьный буллинг: об опыте исследований распространенности буллинга в школах Германии, Австрии, России // Образовательная политика. 2016. Т. 3. № 73. С. 2–25.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. – М.: Смысл; Академия, 2005. – 431 с.

Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. – изд. 2-е доп. и перераб. – Л.: Медицина, 1983. – 225 с.

Нестерова А.А. Психологические особенности детей, склонных к виктимности в ситуации школьной травли // Личность в экстремальных условиях и кризисных ситуациях жизнедеятельности. 2015. № 5. С. 277–285.

Петровский А. В., Ярошевский М.Г. Психология: Словарь. – 2е изд., испр. и доп. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека: Пер. с англ. – М.: Прогресс: Универс, 1994. – 479 с.

Руланн Э. Как остановить травлю в школе: Психология моббинга. – М.: Генезис, 2012. – 264 с.

Собкин В.С., Смыслова М.М. Буллинг в стенах школы: влияние социокультурного контекста (по материалам кросскультурного исследования) // Социальная психология и общество. 2014. № 2. С. 71–86.

Фурманов И.А. Агрессия и насилие: диагностика, профилактика и коррекция. – СПБ: Речь, 2007. – 480 с.

Шалагинова К. С., Куликова Т. И., Залыгаева С. А. Половозрастные особенности школьников как предикторы риска буллинга // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2019. № 3. С. 126–138.

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
Зевелева Е, Лепилин С, Третьякова Н. The scientific legacy of a genius. In memory of Vladimir Ivanovich Vernadsky. УО [Internet]. 2021May11 [cited 2024Jun.30];11(3):246-54. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/93