Bullying as an indicator of the faulty of the educational environment of the modern school

Authors

  • Natalia V. Sheveleva Tomsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/q6606-5310-2770-r

Keywords:

educational environment, school, bullying, mobbing, psychological and pedagogical support, technologies

Abstract

The article presents scientific knowledge about a modern educational institution, whose activities are aimed at creating an understanding of personal and social well-being among the participants in the educational process. However, the problem of school violence is becoming more and more urgent. Modern schools, which are obliged to create a zone of psychological comfort and a safe educational environment for students, are increasingly faced with such a social phenomenon as bullying. The bullying of one child by a bully-child (aggressor) or a group of children is becoming a large-scale phenomenon. In addition, violence is committed by teachers. The reasons for committing various types of violence are many. This is the social well-being / disadvantage of the family in which the child lives, physiological characteristics, features of cognitive development; the formation of value orientations in the child, as well as a change in the social situation of the development of the child and his leading activity. Often children who are bullied at school are also victims of domestic violence. At the same time, children who are victims of domestic violence themselves become school bullies. The reason for the aggressive state of the child is his own fear. Buller is afraid of becoming a victim of violence in an educational institution. The paper proves the thesis that bullying is an indicator of the dysfunctional educational environment of a modern school, substantiates the types of bullying, factors in the formation of a dysfunctional educational environment in a school, and proposes a set of technologies and methods that help counteract the spread of this phenomenon in a modern school.

References

Аверьянов А.И. Буллинг как вызов современной школе. Сборник научных трудов Sworld. 2013. Т.18. №1. С.45-90.

Волкова Е.Н. Проблемы насилия над детьми и пути их преодоления. Санкт-Петербург: Питер, 2008. 240 с.

Волкова Е.Н., Исаева О.М. Школьное и домашнее насилие: взаимозависимость и взаимная обусловленность // Психологическая наука и образование. 2013. № 4. С. 56–64.

Глазман О.Л. Психологические особенности буллинга // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 105. С.159-165.

Дьяченко Н.В. Воинское воспитание в аспекте российской культуры // Образование в современной школе. 2012. № 5. С. 52-56.

Дьяченко Н. В. Молодежные движения: поиск нового невозможен без учета уроков прошлого // Образование в современной школе. 2011. № 4. С. 58-64.

Ермолаева Т.В., Савицкая Н.В. Буллинг как групповой феномен // Современная зарубежная психология. 2015. №1. С.65-90.

Илларионова Е.С., Шалагинова К.С. Проблема буллинга в подростковом возрасте // Материалы V Международной студенческой электронной научной конференции «Студенческий научный форум». http://www.scienceforum.ru/2013/178/2003

Калинина Р.Р., Грибанова Д.Я. Представление молодежи о буллинге в образовательной среде // Вестник Псковского государственного университета. 2015. № 1. С. 127-139.

Каменщикова Л.М. Духовно-нравственные ценности русской семьи // Дополнительное образование и воспитание. 2018. № 3. С. 56.

Карелин А. Большая энциклопедия психологических тестов. Москва: Эксмо, 2007. 416 с.

Колодей К. Моббинг. Психотеррор на рабочем месте и методы его преодоления. Харьков: Гуманитарный Центр, 2007. 365 с.

Насилие и жестокое обращение с детьми: источники, причины, последствия, решения: коллективная монография; под ред. Е. Н. Волковой. Нижний Новгород: Папирус, 2011. 234 с.

Носова А.А., Татаринцева А.Ю. Арт-терапия, как метод психологической реабилитации // Актуальные направления научных исследований XXI века: теория и практика. 2014. Т. 2, № 1 (6). С. 80– 84.

Олвеус Д. Буллинг в школе: что мы знаем и что мы можем сделать?. М., 2011. 13 с.

Семыкина Е.Н. Нравственное становление школьников в процессе воспитания // Воспитание школьников. 2017.№ 5. С. 21.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Шевелева НВ. Bullying as an indicator of the faulty of the educational environment of the modern school. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jul.3];13(5):87-93. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/882

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.