Gamification as one of the ways to increase the involvement of the personnel of Russian companies in the aspect of ensuring business competitiveness

Authors

  • Natalia V. Gromova Synergy University
  • Anton G. Dmitriev Synergy University
  • Larissa I. Gratsianova Synergy University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e9910-9582-7389-z

Keywords:

staff involvement, gamification, digitalization, loyalty of staff, competitiveness

Abstract

The research objective is to pinpoint strategies for boosting the engagement of personnel within Russian enterprises, thereby ensuring business competitiveness. This includes the integration of gamification methods as a contemporary digitalization trend within the HR sector. The research approach involves scrutinizing literary resources on the topics of personnel engagement and gamification practices in relation to fostering business competitiveness, in addition to analyzing scientific definitions relevant to the research purview. Following an extensive analysis, the principal competitive benefits garnered by companies with high levels of staff engagement are elucidated. The primary methods that current Russian corporations can deploy to enhance the engagement of their personnel are determined. Gamification is posited as one of the essential methods, providing an effective alternative to conventional HR tools. The research provides evidence that employing gamification allows for the development and enhancement of the organization's employees' key competencies, boosts the efficiency of their overall training, amplifies the effect of tangible and intangible motivation tools, elevates the loyalty and engagement of Russian companies' personnel, and furnishes businesses with supplementary competitive advantages.

References

Алавердов А.Р., Алавердова Т.П. Противодействие неформальному сопротивлению со стороны сотрудников организации в процессе актуализации ее кадровой стратегии // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 3. С.77-87.

Андрасюк М., Чардымский М. Бенчмаркинг как инструмент совершенствования ассортиментной политики промышленного предприятия // Маркетолог. 2016. № 3(125). С. 11-17.

Атлас новых профессий 3.0. / под ред. Д. Варламовой Д.Судакова. М.: интеллектуальная литература, 2020. 456 с.

Вербах К. Вовлекай и властвуй: игровое мышление на службе бизнеса / К. Вербах, Д. Хантер. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2015. 223 с.

Гейб З. Геймификация в бизнесе, как пробиться сквозь шум и завладеть вниманием сотрудников и клиентов: – пер. с англ. Иделии Айзятулловой. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2014. 272 с.

Грацианова Л.И., Демешко М.А. Роли современного HR-специалиста в VUCA-мире // Проблемы теории и практики управления. 2021. № 10. С. 72-89. DOI 10.46486/0234-4505-2021-10-72-89.

Громова Н.В. Вовлеченность персонала – основной резерв повышения эффективности деятельности современных компаний // Вестник Российского экономического университета имени Г. В. Плеханова. 2018. № 6 (102). С.103-116.

Коновалова В. Управление вовлеченностью персонала: факторы успехов и неудач // Кадровик. 2014. №9. С 74- 84.

Мелехина П.Ю., Дмитриев А.Г. Перспективы развития человеческого капитала в экономике Российской Федерации // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2021. Т. 11. № 3-1. С. 355-364. DOI 10.34670/AR.2021.29.84.036.

Оучи У. Методы организации производства. Японский и американский подходы / Сокр. Пер с англ. М., 1984.

Свергун О. Вовлеченность персонала: ценное преимущество // Справочник по управлению персоналом. http://www.pro-personal.ru/journal/870/460105/

Kahn W. A. Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work // Academy of management journal. – 1990. – Т. 33. – №. 4. – С. 692-724.

Pascale R.T., Athos A. G. The art of Japanese management, Simon & Schuster, New York, – 1981, p. 221.

Schaufeli W., Bakker, A. (2010). Defining and measuring work engagement: Bringing clarity to the concept. In A. Bakker, M. Leiter (еds.) Work engagement: A handbook of essential theory and research (5– 24). N.Y.: Psychology Press.

Schaufeli W., Salanova, M. (2011). Work engagement: On how to better catch a slippery concept. European Journal of Work and Organizational Psychology, 20, pp. 39–46.

State of the Global Workplace 2022 Report – URL: https://www.visualcapitalist.com/wpcontent/uploads/2022/06/state-of-the-global-workplace-2022-download.pdf (дата обращения:29.01.2023).

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Gromova NV, Dmitriev AG, Gratsianova LI. Gamification as one of the ways to increase the involvement of the personnel of Russian companies in the aspect of ensuring business competitiveness. УО [Internet]. 2023 May 15 [cited 2024 Nov. 22];13(5):66-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/880