Conditions for the use of tables and diagrams in teaching on refresher courses

Authors

  • Natalia V. Dyachenko Academy of GPS of the Ministry of Emergency Situations

DOI:

https://doi.org/10.25726/s1344-9041-3112-y

Keywords:

methodology, tables, schemes, techniques, training, conditions, principles

Abstract

The article considers the problem of using tables and diagrams in the educational process at advanced training courses as one of the types of visibility. Due to a number of problems, including a fairly small number of classroom hours for courses, teachers are faced with the task of presenting voluminous and urgently needed material with the help of diagrams and tables more compactly, but without losing content. Theoretically substantiate and practically show the high effectiveness of the use of tables and diagrams in the presentation of information in the course of training at advanced training courses. The author briefly examines the genesis of the problem through the prism of history, starting from antiquity and as a result, the relevance of the problem to this day. The features and a number of problems arising in the training courses are highlighted, the solution of which is possible with the use of tables and diagrams in the learning process. The pros and cons of using tables and diagrams and the conditions for their use in the educational process are considered in detail. According to the results, a survey of students of two groups (control and main) was conducted and digital conclusions were presented as a percentage of the final testing.

References

Абрамова Ю.А. История России в таблицах, схемах, диаграммах, учебное пособие / Москва, 2005

Антисери Д., Реале Д. Западная философия от истоков до наших дней. Ф. Бэкон Гносеологическая концепция Том.

Новое время. СПб., 1996. С 103. 3. Белоус Е.Н. Технология развития речи дошкольников: опорные таблицы, схемы и памятки Издательство: Московский государственный областной социально-гуманитарный институт, учебно-методическое пособие для слушателей курсов переподготовки работников дошкольного образования - Коломна, 2015.

Бэкон Ф. О достоинстве и приумножении наук // Соч. в 2 т. Т. 1. М, 1971, С. 90-91.

Гареев Р.Р. Методика обучения татарскому языку: лекции, таблицы, схемы. Издательство: Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы. Уфа, 2022.

Дьяченко Н.В. Современный опыт использование методики В. Ф. Шаталова // Школьные технологии. 2022. № 2. С. 31.

Кеворкова Ж.А., Бережной В.И., Мамаева Г.Н. Практический аудит (таблицы, схемы, комментарии), Издательство: Общество с ограниченной ответственностью "Проспект". Москва, 2016. 8. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения, М,, 1955 г. С. 303-304.

Коменский Я. А. Мир чувственных вещей в картинках. М, 1957 г.

Липский В.Н. Универсальные навыки (софт скиллс) как предпосылка формирования профессиональных компетенций обучающихся в технических вузах//В сборнике: Гражданская оборона на страже мира и безопасности. Материалы VI Международной научно-практической конференции, посвященной Всемирному дню гражданской обороны. В 4-х частях. Москва, 2022. С. 7-13.

Походзей Г.В. Использование таблиц в качестве эффективной стратегии, способствующей коммуникативному взаимодействию обучающихся // Актуальные проблемы германистики, романистики и русистики. 2022. № 1. С. 62-69.

Свиридова Н.В. Цифровое государство: горизонты безопасности// В сборнике: Гражданская оборона на страже мира и безопасности. Материалы VI Международной научнопрактической конференции, посвященной Всемирному дню гражданской обороны. В 4-х частях. Москва, 2022. С. 98-102.

Учебно-методические материалы по грамматике русского языка для иностранных студентов (таблицы, схемы, комментарии), Издательство: Научное издательство ВГСПУ "Перемена" .Учебно-методическое пособие / Волгоград, 2020.

Фоминых Е.А. Схематизация в преподавании философии обучающимся нефилософских направлений и специальностей// Развитие образования. 2020. № 3 (9). С. 66-70.

Шаталов В. Ф. Куда исчезли тройки. Из опыта школ г. Донецка. М, 1979 г

Шоган В. В., Сторожакова Е.В. От школы до аспирантуры. Новая технология непрерывного исторического образования Монография / Ростов-на-Дону – Таганрог, 2020

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Дьяченко НВ. Conditions for the use of tables and diagrams in teaching on refresher courses. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.3];13(3):274-82. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/839