Motivating students to learn about their own body in the lessons of the natural science cycle
DOI:
https://doi.org/10.25726/d9825-2576-3808-fKeywords:
natural sciences, anatomy, integrated lessons, project activities, individual educational route, multi-level trainingAbstract
The strategic goal of modern education is the formation of a harmoniously developed personality, capable and motivated for continuous education and self-education. For this purpose, the priority in the educational process is the use of a personal-activity approach, which pays special attention to the ideas of developing the educational motivation of students. The main aspects of motivation in biology lessons in the eighth grade are: the applied nature of information, interesting facts, non-standard methods of conducting lessons, integration with other areas of knowledge, project activities.
Emotional inclusion, on the basis of which the importance of the material for oneself and others is realized, is used in integrated geography and biology lessons – especially when considering topics about human economic activity, the ecological state of territories, as well as about resorts and nature reserves, about weather and climate patterns and human acclimatization.
It is also very important to be aware of certain connections between new material and what has already been studied in integrated lessons, especially since modern pedagogical experience offers the maximum variety of such lessons. Here are just a few examples of intersubject integration from the report of I. V. Panina at the international conference on innovative pedagogical technologies.
All these methods somehow form the motivation of students to learn about their own body in the lessons of the natural science cycle, there is also a relationship between the formation of motivation for learning and the effectiveness of students ' activities in classroom and extracurricular classes in the subjects of the natural science cycle
References
Андросова Е.А., Яковлев Ю.В. Интегрированные уроки биология - физическая культура // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 11. С. 15-19/
Викторов В.П., Теремов А.В. Профильное обучение биологии в школе: теория и практика реализации // Наука и школа. 2018. № 2. С. 14-21.
Кононова А.В. Учиться биологии с интересом // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2017. № 9-2. С. 14-16&
Лаврентьева Л.В., Деулина С.А., Ромашова И.А. Аспекты мотивации учебной деятельности школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-4. С. 111-116.
Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции:. Москва: МГУ, 1971. 38 с.
Мухамедгалиева Р.Ж. Инновации в преподавании географии и биологии в школе // Обучение и воспитание: методики и практика. 2015. № 18. С. 40-45.
Никулин А.В. Формирование мотивации к учению у школьников в проектной деятельности // Вестник Удмуртского университета. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2005. № 9. С. 149-157.
Панина, И. В. Мотивация учащихся к обучению на уроках биологии / в кн.: Инновационные педагогические технологии : материалы I Междунар. науч. конф. (г. Казань). Казань : Бук, 2014. С. 191-193.
Петкевич А.Н. Развитие познавательной активности при использовании многоуровневой системы средств обучения на уроках биологии в профильных классах // Наука и школа. 2019. № 5. С. 209-217.
Тулупова Н.С, Поднебесова Г.Б. Современный интегрированный урок биологии и информатики // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2019. № 3. С. 152-156.
Шарыпова Н.В., Чекалина Т.В. Ситуационные задачи как один из методов формирования ключевых компетенций школьников на уроках анатомии // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2017. № 4. С. 62-66
Шкляренко А.П., Дегтяренко Ю.Г. Развивающее обучение с применением интегрированного метода на уроках биологии и химии, его влияние на качество знаний и психофизиологическое состояние школьников // Теория и практика общественного развития. 2015. № 14. С. 137-129
Максимова В.Н., Груздева Н.В. Межпредметные связи в обучении биологии. М.: Просвещение, 1987.
Исмоилова М.Н., Имомова Ш.М. Вычисление наибольшее собственное значение матрицы и соответствующий ей собственный вектор в среде MAPLE// Academy, 2020. № 6 (57). С. 25-26.
Зеер Э. Ф., Павлова А. М., Сыманюк Э. Э. Модернизация профессионального образования: ком-петентностный подход. М. : Изд-во МПСИ. 2005. 215 с.