Economic consequences of the lack of equal opportunities in access to education
DOI:
https://doi.org/10.25726/x8140-5801-1013-jKeywords:
education, economy, inequality, access, RussiaAbstract
Education is a key factor for the development of any country, as it provides the personnel necessary for the development of the economy and society as a whole. But in Russia there are problems with access to education, which lead to inequality of opportunities and infringement of the rights of a part of the population to receive a quality education. These problems are related to various factors, such as economic instability, limited access to education in the regions, lack of qualified teachers and outdated educational programs. In the conditions of the modern world, when the quality of education becomes a key factor of the country's competitiveness, it is necessary to actively work on solving these problems. The purpose of this article is to analyze the problems in access to education in Russia, to investigate their consequences for the country's economy and society as a whole, and to propose ways to solve these problems. As a result of the study, an overview of the current situation in Russia will be presented, as well as various methods and approaches to solving problems in access to education will be considered. Despite the fact that some problems in access to education in Russia have already received some attention from the government and the public, much remains to be done to ensure equal opportunities for all students in the country.
References
Ванецкая В.И., Васильева О.М. Реализация принципов менеджмента качества в системе высшего образования // Молодой ученый. 2019. № 21 (259). С. 174-176.
Гнитецкая Т.Н., Дроздова Е.М. // Развитие естественно-научного образования на основе менеджмента его качества // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. Т. 26. № 2. С. 166-172.
Домбровская М.А. Управление знаниями в системе менеджмента качества организации дополнительного профессионального образования // Педагогический ИМИДЖ. 2021. Т. 15. № 2 (51). С. 149-159.
Завернина Д.Г. Сущность методического менеджмента в проектировании регионального компонента основной образовательной программы дошкольного образования // Международный академический вестник. 2017. № 2 (20). С. 16-21.
Иванова М.О. Формирование системы менеджмента качества в управлении непрерывным профессиональным образованием // Журнал правовых и экономических исследований. 2020. № 3. С. 133-138.
Ильина А.В., Маковецкая Ю.Г. Проектный менеджмент как условие обеспечения достижения качества естественнонаучного и технологического образования // Вестник Академии энциклопедических наук. 2019. № 3 (36). С. 21-29.
Мацуленкина Ю.А., Селимов Г.О. Роль обучения имиджелогии и арт-менеджменту в образовании студентов отделений академического вокала // Образовательный форсайт. 2020. № 3 (7). С. 135-140.
Осканова Л.М., Осканова К.М., Льянова С.А. Талант-менеджмент в сфере образования // Инновации. Наука. Образование. 2022. № 49. С. 308-314.
Петричук И.И. Система менеджмента качества образования в рамках деятельности кафедры учителей английского языка // Управление качеством образования: теория и практика эффективного администрирования. 2016. № 5. С. 88-94.
Петровская Т.Н., Санькова С.В. Инновационный менеджмент как основа повышения качества и доступности образования в условиях реорганизации школы // Образование: Ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2018. № 3. С. 18-19.
Пуликов Д.А. Формирование профессиональной компетентности магистров менеджмента в условиях высшего профессионального образования // Вестник МГЭИ (on line). 2021. № 4. С. 284-291.
Сергеева М.Г. Менеджмент-сопровождение индивидуальной образовательной траектории обучающихся в условиях высшего образования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-3. С. 168-171.
Серебрянская В.Н., Веренцова В.В. Менеджмент в сфере образования (адаптация молодых учителей иностранного языка в школах) // Конференциум АСОУ: сборник научных трудов и материалов научно-практических конференций. 2021. № 3. С. 129-140.
Серов Г.П., Смоленцева Л.А., Селиванова М.В. Актуализация перечня и модификация программ дополнительного профессионального образования в области менеджмента // Экологический вестник России. 2015. № 1. С. 46-53. 7
Шарипов Ф.В. Менеджмент общего и профессионального образования (учебное пособие) // Успехи современного естествознания. 2014. № 10. С. 98-99.