The use of knowledge integration (integrated classes) and interdisciplinary connections in the course of teaching physics and technical disciplines

Authors

  • Aleksey M. Balashov Novosibirsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/s9190-0671-4571-x

Keywords:

integration of knowledge, interdisciplinary communication, teaching, research

Abstract

Connections between elements of knowledge and skills from different academic subjects contribute to the formation of a comprehensively developed creative personality who has mastered systemic knowledge, general scientific skills and is able to apply interdisciplinary transfer of knowledge and skills to solve new cognitive tasks. Interdisciplinary connections are crucial in solving the problem of integration and coordination of training. Integration is the process and result of creating an inextricably linked, unified, continuous. Interdisciplinary connections are realized by a combination of integration and coordination of knowledge, which are mutually complemented and contribute to the formation of a unified picture of the world, a scientific worldview among students. Now this problem is relevant for the school in connection with the creation of integrated courses (mathematics with computer science, natural science, social studies). Interdisciplinary connections are aimed at providing students with a system of polytechnic knowledge in similar subjects: mathematics - physics - chemistry - biology - geography - drawings - labor training. In this study, we have studied documents over the past 10 years in the context of knowledge integration, not only in Russia, but also abroad. In our country and in foreign education systems, the task has long been to create a single integrated mathematics course, not divided into subjects - algebra, geometry, algebra and the beginning of analysis.

References

Айгунова О.А. Работа в команде: развитие профессиональной компетенции будущих педагогов в игровом моделировании // Успехи современной науки и образования. 2017. Т. 1. № 4. С. 124-129.

Белова Е.Н. Становление и развитие сетевой самообучающейся организации: монография& Красноярск: Литера-Принт, 2020. 412 с.

Вавилова Л.Н. Интегрированный урок: Особенности, подготовка, проведение // Образование. Карьера. Общество. Педагогическая копилка. 2017. №3.С. 46-50.

Зверев И.Д. Максимова В.Н. Межпредметные связи в современной школе // Педагогика. №5 (97). 1981. 412с.

Исмоилова М.Н., Имомова Ш.М. Вычисление наибольшее собственное значение матрицы и соответствующий ей собственный вектор в среде MAPLE // Academy& 2020. № 6 (57). С. 25-26.

Камалеева А.Р. Системный подход в педагогике // Научно-педагогическое обозрение. 2015. № 3(9). С. 13-23.

Каплуненко А.М. О преимуществах системно-деятельностного подхода к педагогическому дискурсу // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2012. № 4. С. 175-178.

Клепиков В.Н. Интеграционные процессы в современном образовании // Школьные технологии. 2014& № 5: С. 3-14.

Конобеева Т.А. Развитие учителя в условиях деятельности педагогических команд // Инновационные проекты и программы в образовании. 2017. № 3. С. 20-24.

Лаврентьева Л.В., Деулина С.А., Ромашова И.А. Аспекты мотивации учебной деятельности школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-4. С. 111-116.

Петкевич А.Н. Развитие познавательной активности при использовании многоуровневой системы средств обучения на уроках биологии в профильных классах // Наука и школа. 2019. № 5. С. 209-217.

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Тулупова Н.С, Поднебесова Г.Б. Современный интегрированный урок биологии и информатики // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2019. № 3. С. 152-156.

Ужан О.Ю. Формирование опыта творческой деятельности старших школьников в процессе интегрированного обучения: дисс...канд.пед.наук 13.00.01. Кемерово: 2018. 194 с.

Шайденко Н.А. Из опыта реализации концепции совершенствования технологической подготовки студентов -будущих учителей: монография. Тула: Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого, 2010. 262 с.

Шарыпова Н.В., Чекалина Т.В. Ситуационные задачи как один из методов формирования ключевых компетенций школьников на уроках анатомии // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2017. № 4. С. 62-66.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Балашов АМ. The use of knowledge integration (integrated classes) and interdisciplinary connections in the course of teaching physics and technical disciplines. УО [Internet]. 2023Jan.15 [cited 2024Jun.30];13(1):35-42. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/736