Assessment and formation of students' ecological worldview through systematic learning
DOI:
https://doi.org/10.25726/%20g0966-9492-2267-cKeywords:
natural sciences, ecological worldview, systematic approach, general ecology, surveyAbstract
The article analyzes the basics of educational and methodological work of conducting ecology lessons in higher educational institutions. The basics of a systematic approach to the study of natural sciences and their role in improving student academic performance are described. The assessment of the formation of the ecological worldview of students is given. The results of the survey are compared to identify the level of environmental education and worldview in different groups of students from different specialties. As part of the practical work, a questionnaire was created to assess the ecological worldview, which includes questions of "General Ecology". A detailed description of the installation of the ecology lesson of the "object – object – goal" type is given. An example of a lesson on system learning is given. The positive aspects of studying other natural sciences are characterized, for a full understanding of the processes that occur in the environment.
References
Андреева Н.Д. Теория и методика обучения экологии. М.: Академия, 2009. 208 с.
Блинов Л.Н., Полякова В.В., Перфилова И.Л. Синопсис химии и экологии - системный подход к повышению качества подготовки по естественно-научному и гуманитарному циклам дисциплин // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2017. №55.
Васин Д.Н., Головина Е.С. Особенности распределения биомассы на суше и в мировом океане // НАУ. 2020. №53-1 (53).
Жарких Н.Г., Костыря С.С. Учебная мотивация студентов в образовательном процессе вуза // Ученые записки ОГУ. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2021. №3 (92). С.195-202.
Колесников С.И. Общая экология. М:КНОРУС, 2021. 218 с.
Коробкин В.И. Экология и охрана окружающей среды. М.:КНОРУС, 2013. 336 с.
Николайкин Н.И. Экология. М.: МГУИЭ, 2005. - 504 с.
Одум Ю. Экология. М.: Мир. 1986. т.1. 328 с.
Перебора Е.А. Методика преподавания экологии в ВУЗе. Краснодар.: КубГАУ, 2018. 101 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2019. 713 с.
Соловьева О.В., Ромаева Н.Б., Сальникова О.Д. Мотивационный ресурс личности как условие развития компетенции самообразования студентов вуза // Перспективы науки и образования. 2021. № 2 (50). С. 311-324. doi: 10.32744/pse.2021.2.21