Application of organizational and pedagogical mechanisms in additional education of rural children

Authors

  • Tatyana V. Lushnikova Municipal Budgetary Educational Institution of the Dmitrievskaya Secondary School of the Danilovsky District of the Yaroslavl Region; Yaroslavl State Pedagogical University named after Ushinsky K.D.

DOI:

https://doi.org/10.25726/h5161-2337-7762-h

Keywords:

additional education, accessibility, rural children, mechanisms, system, educational process

Abstract

The article presents the results of a study of the features of the organization of additional education in rural areas, considers the possibility of using organizational and pedagogical mechanisms to increase the availability of additional education for rural children. Purpose of the study: on the basis of the identified features related to the use of free time by rural children, their employment with additional education, motivation and social order for additional educational services and the peculiarities of the influence of individual factors on additional education, to design organizational and pedagogical mechanisms to support rural children in obtaining affordable additional education. Research methods: study and generalization of the mass experience of additional education for rural children, survey of schoolchildren, parents, teachers, focus groups, experimental work, expert evaluation. Taking into account the peculiarities of the organization of additional education in the countryside, the article proposes a group of mechanisms. References are given to the experience of implementing mechanisms for providing additional education. Rural schools, as a rule, are small, so the use of any of the proposed mechanisms can be targeted, taking into account the opinions and individual capabilities of students and their parents. The description of the mechanisms contains the main elements identified above: the target, conditions and options for using the mechanism, the algorithm for organizing activities, the planned results, the means used, the criteria and performance indicators, and the limitations of its application. Each mechanism has been tested in rural schools in the Yaroslavl region and has shown a high degree of effectiveness in increasing the availability of additional education in rural areas.

References

Байбородова Л.В., Лушникова Т.В. Концептуальные основы и механизмы доступности дополнительного образования сельских детей // Педагогика сельской школы. 2021. № 3(9). С. 5-24.

Золотарева А.В, Синицын И.С. Повышение доступности дополнительного образования детей – новый вектор реализации государственной образовательной политики // Образовательная панорама. 2018. № 1 (9). С. 8-16.

Золотарева А.В., Байбородова Л.В., Ансимова Н.П. Концепция и модели повышения доступности реализации дополнительных общеобразовательных программ: коллективная монография под науч. ред. Ярославль. РИО ЯГПУ. 2018. 483 с.

Лушникова Т.В. Использование сельскими детьми возможностей свободного времени // Педагогика сельской школы. 2020. № 2(4). С. 20-34. DOI 10.20323/2686-8652-2020-2-4-20 34.

Лушникова Т.В. Исследование проблем дополнительного образования и обеспечения его доступности в условиях сельской местности // На пути к новым открытиям: направления исследований ученых кафедры педагогических технологий. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. Ушинского К.Д., 2021а. С. 282-304.

Лушникова Т.В. Особенности педагогического сопровождения в дополнительном образовании сельского школьника // Вестник Калужского университета. Серия 1. Психологические науки. Педагогические науки. 2019а. Т. 2. № 3(4). С. 92-100.

Лушникова Т.В. Психологический комфорт как один их показателей доступности дополнительного образования в сельской школе // Психология образования будущего: От традиций к инновациям: материалы III международной научной конференции студентов, магистрантов и аспирантов, Ярославль, 21 марта 2019 года. Под редакцией Нижегородцевой Н.В. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. Ушинского К.Д., 2019б. С. 99-100.

Лушникова Т.В. Вариативность использования педагогических кадров на селе как условие обеспечения доступности дополнительного образования // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого педагогические науки. 2021б. № 1(55). С. 226-230.

Ожегова С.И., Ожегов Н.Ю. Толковый словарь Шведова. 1949-1992

Суюшов А.В. Педагогические аспекты формирования механизмов иноязычной речевой деятельности на основе устной речи: дис. канд. пед. наук: 13.00.01. Саратов, 2000.

Ушаков Д.Н. Толковый словарь Ушакова. 1935-1940.

Торгунская Н.Л. Условия и механизмы реализации педагогических инноваций в образовании // Известия Рос. гос. пед. ун-та им. Герцена А.И. 2007. № 32, т. 11. С. 400–403

Шумилова Е.А. Реализация механизмов формирования социально-коммуникативной компетентности в условиях педагогического вуза // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2009. № 2. С. 18–24.

Published

2022-12-01

How to Cite

1.
Лушникова ТВ. Application of organizational and pedagogical mechanisms in additional education of rural children. УО [Internet]. 2022Dec.1 [cited 2024Jul.3];12(11):185-91. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/693