Preparation of students of a pedagogical university for the organization of extracurricular activities
DOI:
https://doi.org/10.25726/w4886-7959-9218-dKeywords:
extracurricular activities, extracurricular activities, extracurricular activities, training of future teachers, teacher education, modernization of education, professional standardAbstract
Based on the comparative analysis, the invariant elements of the model of training future teachers for the organization of extracurricular activities are determined: the goal setting of the courses "Pedagogy" and "Psychology" for the design and formation of skills for the development of personal and metasubject universal educational actions of students; the inclusion in the content of the courses of pedagogy and psychology of individual topics (modules) aimed at the formation of the cognitive component of students; organization of industrial practice on the basis of children's health camps, focused on the formation of organizational skills (leadership) activities; design and implementation of industrial practice on the basis of general education institutions, focused on the formation of skills for organizing extracurricular activities. A periodization of the stages of training future teachers for the organization of extracurricular activities of students in Russia is proposed: pre-revolutionary (1900-1917) – the stage of creation of independent institutions of extra-curricular (additional) education for adults and children; soviet (1917-1991) – the stage of formation of the state model of extracurricular, extracurricular work with children; modern (from 1992 to the present) – the stage of formation of the competence model of training future teachers to organize extracurricular activities. The basis for this classification is the content and orientation of the training of future teachers.
References
Байбародова Л.В. Подготовка педагогов – дело самой школы // Малокомплектная сельская школа: проблемы, поиски, решения. Ярославль, 1998. С. 86–89.
Министерства образования и науки Российской Федерации: официальный сайт. http://xn--80abucjiibhv9a.xn--p1ai/ (дата обращения : 12.05.2017)
Писарева С.А., Тряпицина А.П. Ориентиры обновления содержания профессиональной подготовки будущих учителей // Человек и образование. 2016. № 3 (48). С. 12-18.
Российское образование: образовательный портал. http://www.edu.ru/ (дата обращения: 10.06.2017).
Сластёнин В.А. Формирование профессиональной культуры учителя. М.: Промеией, 1999. 177с.
Шерайзина Р.М. Профессиональное становление учителя сельской школы в процессе непрерывного образования (теор.–метод. аспект). Москва, 1994. 13с.
Larskikh, Z.P., The main trends for arranging project activities in practice of the modern elementary school//International Review of Management and Marketing. 2016 - 6 (3), pp. 275-28.
Magsumov T.A., Nizamova M.S. The country council work on extracurricular enlightenment of adults in the Volga-Ural region // Bylye Gody, 2015, 38 (4), pp. 1001-1010.
Nigmatov Z.G. Actual problems of professional pedagogical education. Actual problems of modern pedagogical science: Materials of the International scientific education conference (December 18-19, 2014): The collection of scientific works / Under a general Edition of Assoc. Prof. A.N. Huziakhmetov. Kazan: RUB "School", 2014. 440 pages.
Ulengov R.A., Urazmetov I. A. Actual problems of professional ecological education of future teacher of geography // News of the Samara Russian Academy of Sciences scientific center. 2012, 4(5)
Sadovaya V.V. Formation of professional competence of future elementary school teacher in the information and education environment // Kazan pedagogical magazine, 2013, 2. pp. 27-32.
Sanjar Salajeghe, Atefe Movagharzade. Explaining the relationship between organizational commitment, organizational health and employee creativity of the Social Security Organization // International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2016, 2 (4), рр. 1010-1026.
Арефьева О.В. Использование технологий обучения в процессе развития социальной активности студентов: дис.... канд. пед. наук: 13.00.08 / О.В. Арефьева. СПб., 2006. С. 221.
Величковский Б.М., Князев Г.Г., Валуева Е.А., Ушаков Д.В. Новые подходы в исследованиях творческого мышления: от феноменологии инсайта к объективным методам и нейросетевым моделям // Вопросы психологии. 2019. №3. С. 3-16.
Григорьев А.А., Карлин А.В. Роль интеллектуального уровня наиболее одаренной части населения в социальном и экономическом развитии страны // Вопросы психологии. 2019. №5. С. 13-21.
Пиявский С.А., Шаталов Р.Б. Инфокоммуникационная система организации и оценки творческого уровня исследовательских работ молодежи в региональной виртуальной научно-образовательной среде // Almamater (Вестник высшей школы). 2018. №6. С. 80-87.