The relevance of taking into account the practice of using digital educational resources in the development and updating of methods of teaching general education disciplines in the system of secondary vocational education

Authors

  • Olga L. Kolobova O. E. Kutafin Moscow State Law University
  • Daria V. Agaltsova Financial University under the Government of the Russian Federation, Altai Branch
  • Anastasia M. Katkova Moscow State University of Sports and Tourism
  • Natalia N. Yurkina Moscow State Pedagogical University
  • Viktor А. Parakhin Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism
  • Alexander V. Kozlov Moscow State University of Sports and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.25726/k9638-7533-4499-q

Keywords:

digitalization of education; general education disciplines; teaching methods; secondary vocational education; digital educational resources.

Abstract

The article deals with the practice of using digital educational resources in the development and updating of teaching methods of general education disciplines in the system of secondary vocational education. The purpose of the article: to substantiate the relevance of taking into account the practice of using digital educational resources in the development and updating of methods of teaching general education disciplines in the system of secondary vocational education. Objectives of the article: to define the concept of digital educational resources; to consider the practices of using digital educational resources in the development and updating of teaching methods of general education disciplines in the system of secondary vocational education; to identify areas in the development of digital educational resources; to analyze the shortcomings in the development of digital educational resources; to highlight the advantages of using digital educational resources in the educational process. The research hypothesis is the importance of introducing digital educational resources into the educational process of the secondary vocational education system. Research methods – analysis, classification, generalization, induction. Results achieved-the concept of digital educational resources is defined, the importance of introducing digital educational resources in the educational process of the secondary vocational education system is emphasized, the directions in the development of digital educational resources are considered, the advantages of using digital educational resources in the educational process are highlighted, the disadvantages in the development of digital educational resources are analyzed

Author Biographies

Olga L. Kolobova, O. E. Kutafin Moscow State Law University

candidate of Philological Sciences, Associate Professor, teacher of Russian language and literature, computer science of the subject (cycle) commission "General Education Disciplines" of the Institute of Continuing Education named after N. S. Kiseleva

Daria V. Agaltsova, Financial University under the Government of the Russian Federation, Altai Branch

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of English and Professional Communication

Anastasia M. Katkova, Moscow State University of Sports and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Vice-rector

Natalia N. Yurkina, Moscow State Pedagogical University

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Department of Russian History at the Institute of History and Politics

Viktor А. Parakhin, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and Methods of Gymnastics

Alexander V. Kozlov, Moscow State University of Sports and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Theory and Methods of Physical Culture

References

Акимова И.В., Баландин И.А. Использование информационных технологий в образовании: учебное пособие для студентов и учителей. Пенза: Изд-во ПГПУ им. В. Г. Белинского, 2010. 111 с.

Гаршина Ю.П. Практика использования современных образовательных технологий на уроках общеобразовательных дисциплин в учреждениях среднего профессионального образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 46. С. 90-94.

Гриншкун В.В. Области эффективного применения информационных технологий в школе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». 2007. №4. С. 5-21.

Днепровская Н.В., Шевцова И.В. Открытые образовательные ресурсы: современные перспективы // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. №8-9. С. 110-118.

Калмыкова О.В. О применении средств новых информационных технологий в учебном процессе // Перспективы развития информационных технологий. 2013. №16. С. 94-99.

Коробкова К.В., Калиновский Е.А. Возможности использования цифровых образовательных ресурсов в учебном процессе // Материалы IV Международной студенческой научной конференции «Международный Студенческий научный форум – 2012». М., 2012. https://files.scienceforum.ru/pdf/2012/2296.pdf (дата обращения: 01.04.2021).

Никитина Я.И. Применение информационных технологий в обучении персонала [Электронный ресурс] // Экономика и управление в XXI веке: тенденции развития. 2014. №15. С. 110-115.

Паспорт приоритетного проекта «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации»: утвержден президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и приоритетным проектам, протокол от 25 октября 2016 г. №9 // Информационно-правовой портал «Гарант». https://base.garant.ru/71677640/ (дата обращения: 01.04. 2021).

Поначугин А.В., Лапыгин Ю.Н. Цифровые образовательные ресурсы вуза: проектирование, анализ и экспертиза // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7. №2(27). С. 5.

Сборник информационно-методических материалов о проекте «Информатизация системы образования» / И.Д. Фрумин, Е.Н. Соболева, С.М. Авдеева, В.П. Кашицын, А.Ю. Уваров, Т.А. Шумихина, А.А. Муранов. М: ЛокусПресс, 2005. 52 с.

Свирина Л.Н. Внедрение новых технологий и образовательных программ в процесс подготовки кадров для государственного управления на современном этапе развития информационно-коммуникационных технологий // Вопросы инновационной экономики. 2019. Т. 9. №1. С. 181-192.

Создание и использование цифровых образовательных ресурсов // textarchive.ru. https://textarchive.ru/c-2288937.html (дата обращения: 01.04.2021).

Суркова Н.Е. Методика разработки и использования цифровых образовательных ресурсов при дистанционном обучении в учреждении среднего профессионального образования: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. М., 2007. 162 с.

Трайнев В.А., Трайнев И.В. Информационные коммуникационные педагогические технологии: (обобщения и рекомендации): учебное пособие / 3-е изд. М.: Дашков и К°, 2007. 279 с.

Цифровая экономика: 2020: краткий статистический сборник / Г.И. Абдрахманова, К.О. Вишневский, Л.М. Гохберг и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2020. 112с.

Published

2021-04-22

How to Cite

1.
Kolobova O, Agaltsova D, Katkova A, Yurkina N, Parakhin V, Kozlov A. The relevance of taking into account the practice of using digital educational resources in the development and updating of methods of teaching general education disciplines in the system of secondary vocational education. УО [Internet]. 2021 Apr. 22 [cited 2024 Nov. 22];11(2):246-53. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/58