Socio-cultural and functional literacy in the light of consideration of the causes of degradation of speech competencies of modern youth
DOI:
https://doi.org/10.25726/d2418-9284-0865-vKeywords:
future police officers, non-linguistic university, English, universities of the Ministry of Internal Affairs, developmentAbstract
The nature and peculiarities of any view of the problem of the language situation in Russian universities, in the education system as a whole, as well as in the field of language competence of students and students directly depend on the understanding of the goals and objectives that are set and achieved within this system. No less important is the view of education as a separate, specific area of human activity and as a social phenomenon, which makes it possible to fully understand its functions, tasks and goals. The compliance of the language situation and language competence with the strategic goals of national and state development is ensured by the state language policy. Achieving full compliance in Russia remains, if we believe most of the assessments we know, a matter of the future, but practical work on the conceptual understanding of this future and its approximation should begin today.
References
Вороничева О.В. Развитие речевой компетенции в процессе повышения квалификации сотрудников ОВД // Научно-методический электронный журнал Концепт. 2019. № V5. С. 32-38.
Грызина О.В. Формирование коммуникативной компетенции у студентов непедагогических специальностей в процессе изучения курса "Речевые практики" // Филологический аспект. 2019. № 12(56). С. 40-45.
Докучаева Е.В. Использование видеоматериалов для формирования речевой компетенции и межкультурной коммуникации студентов - экономистов // Интернаука. 2022. № 18-5(241). С. 31-33.
Дубова М.А., Ларина Н.А. Формирование речевой культуры студента путем развития читательской компетенции // Мир образования - образование в мире. 2018. № 4(72). С. 32-37.
Кот Т.А. Особенности формирования речевой компетенции младших школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-1. С. 172-175.
Кулакова А.Н. Языковой и речевой портфолио как показатель сформированности ключевых компетенций обучающихся на уровне среднего общего образования // Гуманитарный научный журнал. 2020. № 2. С. 72-75.
Куровский В.Н. Зайцева Ю.Б., Швабауэр О.А. Формирование коммуникативных компетенций и речевой культуры школьников // Научно-педагогическое обозрение. 2019. № 4(26). С. 35-44.
Муртазина Э.И. Развитие межкультурной компетенции студентов через изучение стратегий речевого поведения в англоязычной среде // Вестник НЦБЖД. 2022. № 3(53). С. 38-44.
Обухова Н.В. Методика формирования рецептивной речевой компетенции студентов бакалавриата // Иднакар: методы историко-культурной реконструкции. 2021. № 1(42). С. 51-54.
Пастухова Д.А. Активные методы обучения в развитии речевых компетенций будущих педагогов дошкольного образования // Инновационная активность педагога: проблемы и перспективы исследования: сборник научных трудов. Москва : Московский государственный областной университет, 2016. С. 93-105.