The role of the family in the development of a child's emotional intelligence

Authors

  • Tatyana A. Serebryakova "Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin"
  • Svetlana V. Dvoryantseva Municipal Autonomous preschool educational institution «Kindergarten № 460 «Rodnichok»

DOI:

https://doi.org/10.25726/g5940-9908-1376-i

Keywords:

emotions, emotional development, emotional intelligence

Abstract

The article presents a fragment of the program of psychological and pedagogical support of the family in the development of the emotional sphere of preschool children. The implementation of the method of theoretical analysis and relying on the works of A. Vallon, W. James, E. Erickson; L.S. Vygotsky, O.V. Gordeeva, V.A. Labunskaya, S.L. Rubinstein, K.D. Ushinsky and other researchers allowed us to establish the relationship between the development of emotions, including emotional intelligence, and communication of a child with adults- first of all, - parents who provide emotional comfort and well-being of children in the family. The data obtained based on the results of our monitoring of responsible parenthood indicate that for absolutely most fathers, the average level of development of the emotional sphere is typical, characterized by both an insufficient level of knowledge in the field of the emotional sphere of a person, and the skills and abilities to display emotions, including emotional intelligence. In order to form a system of knowledge, skills and abilities among fathers that allow not only to express their own emotions, but also to recognize and understand the causes of certain emotions in others (primarily children), we have designed a system of events for dads within the framework of the theme "The role of the family in the development of children's emotions preschool age". We believe that the implementation of the program of psychological and pedagogical support of the family developed by us will significantly increase the level of psychological and pedagogical knowledge of parents (in particular, fathers) and, as a result, will "make" their parenting more conscious and responsible, including in matters of the development of the emotional sphere of preschool children.

References

Барышникова Е.В. Исследование тревожности детей старшего дошкольного возраста // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. №4. С. 43.

Бреслав Г.М. Психология эмоций. М.: Смысл : Академия, Изд.4, 2021. 672 с.

Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. М.: Изд-во МГУ, 1976. 143 с.

Гордеева О.В. Развитие языка эмоций у детей // Вопросы психологии. 1995. №2. С.137- 149.

Изард К.Э. Психология эмоций / перев. с англ. СПб: Издательство «Питер», 1999. 464 с.: ил. (Серия «Мастера психологии»).

Карпов А.В., Петровская А.С. Проблема эмоционального интеллекта в парадигме современного метакогнитивизма // Вестник интегративной психологии. 2006. Вып. 4. https://hrportal.ru/article/problema-emocionalnogo-intellekta-v-paradigme-sovremennogo-metakognitivizma

Кошелева А.Д., Перегуда А.Д., Шаграева О.А. Эмоциональное развитие дошкольников. М.: Академия, 2003. 176 с.

Кравченко Ю.Е. Психология эмоций: классические и современные теории и исследования. М., 2012. 544 с.

Лабунская В.А. Экспрессия человека: общение и межличностное познание. Ростов на Дону: Феникс, 1999. 608 с.

Лидерс А.Г. Психологическое обследование семьи: учеб.пособие-практикум для студ. фак. психологии высш. учебн. заведений. 2-е изд. М.: Издательский центр «Академия», 2007. 432 с.

Немцова П.Ю., Ежкова Н.С. Особенности эмоционального развития детей раннего возраста // Вестник Магистратуры. 2014. №12(39.). Т.4. С. 33-35.

Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха. М.: КСП+, 2003. 272 с.

Рубинштейн С.Л. Человек и мир: Проблемы общей психологии / под ред. Е.В. Шорохова. М.: Педагогика, 1973. 423 с.

Сергиенко Е.А., Хлевная Е.А., Киселева Т.С. Эмоциональный интеллект ребенка и здравый смысл его родителей. М.: ООО «Издательство АСТ», 2021. 255 с.

Серебрякова Т.А., Волгина В.С., Хворостинина Н.В. От малышек до подготовишек». Система работы по развитию социально-личностной сферы детей дошкольного возраста. М.: ИНФРА-М, 2017. 509 с.

Серебрякова Т.А., Дворянцева С.В., Шибалкина С.Ю., Анисимова Е.А., Речинская Е.А. Результаты реализации экспериментальной программы исследования "отцовства" у современных родителей" // НИР. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2021. № 3 (36). С. 57-69.

Силаева О.А. Модель безопасного социального поведения детей дошкольного возраста в инклюзивной образовательной среде // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. №4. С. 12.

Тайлакер Й.Б., Визингер У. Тренировка IQ: Ваш путь к успеху. М.: Издательство “АСТ”, Издательство “Астрель”, 2004. 174 с.

ФГОС ДО. 2022. https://fgos.ru/fgos/fgos-do/

Published

2022-07-15

How to Cite

1.
Serebryakova TA, Dvoryantseva SV. The role of the family in the development of a child’s emotional intelligence. УО [Internet]. 2022 Jul. 15 [cited 2024 Nov. 23];12(7):154-63. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/501