Effective tools of distance learning: the evolution of the learning process and the interaction of technical tools
DOI:
https://doi.org/10.25726/e0948-2751-4531-xKeywords:
distance learning, interactivity, nteractive dialogue, electronic educational resources, special competenciesAbstract
The massive surge of coronavirus infection’s incidence, the deterioration of the sanitary and epidemiological situation, and the subsequent quarantine measures of a mandatory nature, forced higher education institutions to take a number of operational measures to switch to distance learning. However, later it became clear that this form of training requires the use of fundamentally new tools and mechanisms of the educational process, which, in the further process of their application, can significantly change the form, process and final results of training.
References
Аллен М. E-Learning: Как сделать электронное обучение понятным. М.: ООО «Альпина Паблишер», 2016. 155 c.
Бабко Г.И. Модульные технологии обучения. Теория и практика проектирования. М.: РИВШ, 2016. 904 c.
Вайндорф-Сысоева М.Е. Методика дистанционного обучения: учебное пособие для вузов / М.Е. Вайндорф-Сысоева, Т.С. Грязнова, В.А. Шитова; под общей редакцией М.Е. Вайндорф-Сысоевой. М.: Издательство Юрайт, 2020. 194 с.
Вольчик В.В. Эволюция институтов постиндустриальной экономики в контексте дихотомии Веблена // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2008. Т. 6, № 2. C. 53-65.
Вольчик В.В., Кривошеева-Медянцева Д.Д. Институты, технологии и возрастающая отдача // Журнал институциональных исследований. 2015. Том. 7, № 1. С. 45-58.
Высоцкий И.Р., Улитина Е.В. Инструментарий формализации индивидуальных образовательных программ // Прикладная информатика. 2006. № 6. C. 77-87.
Жапарова С. Внедрение системы дистанционного обучения Moodle в высшем образовании. М.: LAP Lambert Academic Publishing, 2019. 112 c.
Каганов В.Ш. Информационные технологии как инструмент повышения конкурентоспособности образовательных программ в системе корпоративного обучения // Прикладная информатика. 2011. № 6(36). C. 25-27.
Кисляков П.А. Аудиовизуальные Технологии Обучения. М.: Наука, 2019. 143 c.
Ковальгина Ю. Формирование профессиональной Я-концепции в дистанционном обучении. М.: Lambert Academic Publishing,252 с.
Кудинов И., Асадуллин Р. Дистанционное обучение в высшей школе: субъектный подход. М.: LAP Lambert Academic Publishing. 2017. 196 c.
Левитес Д.Г. Автодидактика. Теория и практика конструирования собственных технологий обучения. М.: Московский психолого-социальный институт, 2017. 320 c.
Левкин Г., Глухих В., Базилевич С. Организация дистанционного обучения в профессиональной переподготовке. М.: LAP Lambert Academic Publishing, 2012. 72 с.
Малкина М.Ю., Вольчик В.В., Кривошеева-Медянцева Д.Д. Влияние институциональной среды на функционирование и развитие национальной инновационной системы // Вопросы регулирования экономики. 2014. T. 5, №. 4. С. 26-43.
Мальцев К. Ценный кадр: Как построить эффективную систему обучения в компании. М.: Альпина Диджитал, 2015. 57 c.
Мердок М., Мюллер Т. Взрыв обучения: Девять правил эффективного виртуального класса. М.: Альпина Паблишер, 2012. 190 с.
Нагаева А.И. Дистанционные образовательные технологии в современном образовании. М.: Директ-Медия, 2018. 159 c.
Никуличева Н. Дистанционное обучение в образовании: организация и реализация. М.: LAP Lambert Academic Publishing. 2019. 220 c.
Петров А.Е., Полат Е.С., Татаринова М.А. Дистанционное обучение в профильной школе. М.: Академия, 2009. 208 c.
Полат Е.С. Педагогические технологии дистанционного обучения. М: Академия, 2008. 400 с.
Полат Е.С. Педагогические технологии дистанционного обучения. М.: Издательство Юрайт, 2020. 392 с.
Смирнов С.А. Применение Moodle 2.3 для организации дистанционной поддержки образовательного процесса: Учебное пособие. М.: Школа будущего, 2012. 182 с.
Сухомлин В.А. Виртуальный национальный университет IT-образования: от концепций к реализации // Прикладная информатика. 2008. № 3(15). C. 89-115.
Тихомирова Е. Живое обучение: Что такое e-learning и как заставить его работать. М.: ООО «Альпина Паблишер», 2016. 120 с.
Хортон У., Хортон К. Электронное обучение: инструменты и технологии. М.: Кудиц-Образ, 2005. 638 с.
Aldrich C. Virtual Worlds, Simulations, and Games for Education: A Unifying View / C. Aldrich // Journal of Online Education. – 2009. Vol. 5, No. 5. – P. 1552-3233.
Bakkenes I. Teacher learning in the context of educational innovation: Learning activities and learning outcomes of experienced teachers / I. Bakkenes, J. D. Vermunt, T. Wubbels //Learning and instruction. – 2010. – Vol. 20, №. 6. – P. 533-548.
Balla A. Developing Educational Applications using Adaptive e-Learning Model / A. Balla, A. Sarirete, M. Iskander (eds) // Innovative Techniques in Instruction Technology, Elearning, E-assessment, and Education. – Dordrecht: Springer. 2008. – P. 13-18.
Brian A.W. The Nature of Technology. What It Is and How It Evolves / A.W. Brian. – New York; London.: Free Press. 2011. – 256 p.
Bulman G. Technology and education: computers, software, and the internet / G. Bulman, R. W. Fairlie // National Bureau of Economic Research. – Cambridge, MA.: Working Paper. – 2016. – 66 p.
Christensen C.M. The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out / C.M. Christensen, H.J. Eyring. – Washington DC: American Council on Education. – 2011. – 460 p.
Cuthbert R. The fourth way: the inspiring future for educational change / R. Cuthbert, D. Jarry, Y. Lebeau, L. Lucas // British Journal of Sociology of Education. –2011. – Vol. 32, No. 4. – P. 643-663.
Hargreaves A. Teaching in the knowledge society: education in the age of insecurity / A. Hargreaves. – New York: Teachers College Press. 2003. – 230 p.
Heick T. 12 Barriers to innovation in education / T. Heick // TeachThought: [сайт], 2016. – URL: https://www.teachthought.com/the-future-of-learning/12-barriers-innovationeducation/ (дата обращения: 25.03.2021).
Hjeltnes T. Cost effectiveness and cost efficiency in E-learning / T. Hjeltnes, B. Hansson. – Trodheim: TISIP Research Foundation. 2005. – 29 p.
Hoffman A. The evolution of higher education: innovation as natural selection / A. Hoffman, J. Holzhuter // Innovation in Higher Education: Igniting the Spark for Success. – Lanham, MD.: American Council on Education, Rowman & Litttlefield Publishers Inc. 2012. – pp. 3-15.
Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills // Centre for Educational Research and Innovation OECD. – Paris.: OECD Publishing. – 2016. – 152 p.
Jiang L. Why education innovation is the most important thing you could pursue / L. Jiang // Getting Smart: [сайт], 2015. – URL: https://www.gettingsmart.com/2015/04/why-educationinnovation-is-themost-important-thing-you-could-pursue. (дата обращения: 25.03.2021).
Künneke R. W., Groenewegen J., Auger J. F. The Governance of Network Industries: Institutions, Technology and Policy in Reregulated Infrastructures / R. W. Künneke, J. Groenewegen, J. F. Auger. – Cheltenham; Northampton: Edward Elgar, 2009. – 212 p.
Nelson R. R. Bringing Institutions into Evolu-tionary Growth Theory / R. R. Nelson // Journal of Evolutionary Eco-nomics. – 2002., – Vol. 12, No. 1–2, – P. 17–28.
Ni A. Comparing the effectiveness of classroom and online learning: teaching research methods // Journal of Public Affairs Education. – 2013. – Vol., 1 No. 19, – P. 199-215.
Stokes P. What online learning can teach us about higher education? / B. Wildavsky, A. Kelly, K. Carey, (Eds) // Reinventing Higher Education: The Promise of Innovation. Cambridge, MA.: Harvard Education Press. – 2012. – p. 197-224.
Sulcic V. The key factors for acquired knowledge through e-learning / V. Sulcic // International Journal of Innovation and Learning. – 2010. – Vol. 7, No. 3. – P. 290-302.