A systematic approach as a methodology for studying and building a holistic educational process: socio–philosophical analysis

Authors

  • Natalia N. Panarina Armavir State Pedagogical University
  • Anatoly A. Vasiliev Armavir State Pedagogical University
  • Sergey A. Rudykh Armavir State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/n2471-4572-3696-o

Keywords:

educational process, problem situation, system approach, philosophical concepts, object of research, system, subsystem, concept

Abstract

The article considers the system approach as a set of methods of cognition, research and construction of reality, as a way of describing and explaining the nature of analyzed or artificially created objects or their models. It is noted that the theoretical and methodological basis of the systematic approach is the dialectical–materialistic principle of consistency. The main objectives of the research from the standpoint of the system approach are the development of tools for the analysis and synthesis of constructed objects as systems, the construction of generalized models of education with the allocation of specific properties, the study of various system concepts and developments. To understand the purposeful behavior of education from the standpoint o a systematic approach, the processes and forms of information transfer from one subsystem to another, ways of influencing the system and subsystems on each other, coordination of the lower levels of the system with the higher (managers), the influence of all subsystems are identified. It is noted that an important feature of the system approach is that not only the object, but also the process of managing it acts as a complex system, its task is to combine various models (components) of the system–object into a single whole.

References

Аверьянов А.Н. Системное познание мира. М.: Политиздат, 1985. 334 с.

Анохин П.К. Философские аспекты теории функциональной системы // Вопросы психологии. 1981. № 3. С. 12–23.

Афанасьев В.Г. Мир живого: системность, эволюция, управление. М.: Политиздат, 1986. 333 с.

Вяткин Ю.С. Системная обусловленность развития / Диалектика прогрессивного развития. Свердловск: УГУ, 1976. 366 с.

Каган М.С. Система и структура / Системные исследования. М.: Изд–во «Наука», АН СССР, 1983. 366 с.

Краевский В.В. Методология педагогики: анализ с позиции практики // Советская педагогика. 1988. № 7. С. 23-29

Краевский В.В. Методология педагогического исследования. Самара. 1994. 303 с.

Краевский В.В. Проблема целостности учебно-воспитательного процесса в средней школе // Советская педагогика. 1984. № 9. С. 36-41.

Краевский В.В. Состав, функции и структура научного обоснования обучения. авт. диссерт. на соиск. ученой степени доктора пед. наук. М.: НИИ общей педагогики АПН ССР, 1976. 237 с.

Кузьмин В.П. Принципы системности в теории и методологии К. Маркса. М.: 1986. 312 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. М., 1990. 286 с.

Педагогика. Учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / Под ред. П. И. Пидкасистого. М.: Российское педагогическое агентство, 1996. 602 с.

Семенов В.Д. Социальная педагогика: история и современность. Екатеринбург: ИРРО, 1995. 128 с.

Сидоркин А.М. Методология системного подхода в педагогике. М.: НИИОП, АПН СССР, 1989. 256 с.

Философия / Под ред. Зотова А.Ф., Миронова В.В., Разина А.В.. М., 2003. 684 с.

Философско–психологические проблемы развития образования // Сер.: Теория и практика развивающего обучения / Под. ред. В. В. Давыдова, М.: ИНТОР, 1994. 428 с.

Щедровицкий Г.П. Избранные труды. М.: Школа. Культура. Политика, 1995. 800 с.

Щедровицкий Г.П. Принципы и общая схема методологической организации системно–структурных исследований и разработок. Избранные труды. М.: Шк. Культ. Полит., 1995. 314 с.

Щедровицкий Г.П. Проблемы построения системной теории сложного «популятивного» объекта / Системные исследования. М.: Наука, 1976. 514 с.

Щедровицкий Г.П. Система педагогических исследований (методологический анализ) / Педагогика и логика. М.: Изд-во «Касталь», 1992. 302 с.

Щедровицкий Г.П. Системное движение и перспективы развития методологии. Избранные труды. М.: Шк. Культ. Полит., 1995. 488 с.

Юдин Э.Г. Системный подход и принцип деятельности: Методологические проблемы современной науки. М.: Наука, 1978. 391 с.

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Понарина НН, Васильев АА, Рудых СА. A systematic approach as a methodology for studying and building a holistic educational process: socio–philosophical analysis. УО [Internet]. 2022Jun.15 [cited 2024Jun.30];12(5):131-40. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/436