The use of remote technologies in teaching criminal law disciplines at the university

Authors

  • Anna A. Zorkina Surgut State University of KhMAO-Yugra

DOI:

https://doi.org/10.25726/j4337-0165-0606-b

Keywords:

lawyer, distance education, criminal law disciplines, university

Abstract

Higher education is the basis of intellectual, cultural, spiritual, social and economic development of any society and state. That is why it must meet the requirements that modern society sets for it. Distance learning in today's conditions is becoming an integral element of our life, in particular, distance education is now one of the priority areas of reform and strategic development of the educational system of Russia. We can confidently say that this is a requirement of today, since in March 2020, UNESCO Director General Audrey Azoulay said that more than 1.5 billion young people in 165 countries of the world cannot attend classes due to the closure of educational institutions due to the COVID–19 coronavirus pandemic. Accordingly, the issue of distance learning in the context of the coronavirus pandemic remains as relevant as ever. Under such circumstances, the urgent issue of the development of distance learning in Russia is gaining more and more attention. Distance learning is also actively used in the process of training lawyers. Today, the main question is whether to introduce distance learning exclusively or use a combined option that would include both elements of full-time and elements of distance learning. The special literature gives the following definition: distance learning is a set of technologies that ensure the delivery of the main volume of the studied material to students; interactive interaction of students and teachers in the learning process, providing students with the opportunity to work independently on the development of the studied material, as well as in the learning process.

References

Васюков В.Ф., Шеметов А.К.. Некоторые особенности повышения квалификации следователей правоохранительных органов // Legal Concept. 2021. №2. С. 100-106.

Галеева Г.Р., Дубовиченко С.В. Актуальные проблемы онлайн-обучения юристов // Образование и право. 2020. №8. С. 246-251.

Давыдов В.О., Тишутина И.В. Об актуальных проблемах криминалистического обеспечения раскрытия и расследования мошенничеств, совершенных с использованием информационно-телекоммуникационных технологий // Криминалистика: вчера, сегодня, завтра. 2020. №2 (14). С. 81-91.

Долгинов С.Д. Новации криминалистических знаний в подготовке специалистов для правоохранительных органов // Ex jure. 2020. №3. С. 122-135.

Журавлев С.Ю. Криминалистическая культура междисциплинарного обучения // Юридическая наука и практика: Вестник Нижегородской академии МВД России. 2020. №2 (50). С. 67-72.

Журавлев С.Ю. Криминалистическая культура междисциплинарной антикоррупционной подготовки сотрудников органов внутренних дел //Криминалистика: вчера, сегодня, завтра. 2020. №3 (15). С. 59-67.

Ищенко Е.П. О задачах кафедры криминалистики в современных условиях // Вестник Университета имени О. Е. Кутафина. 2021. №2 (78). С. 37-44.

Калинина С.В. Проведение государственного экзамена с применением инновационных технологий // Психология и педагогика служебной деятельности. 2021. №4. С. 204-205.

Лизунов А.С. Использование компьютерных программ "виртуальный осмотр места происшествия", "виртуальный обыск" в процессе преподавания уголовно-правовых дисциплин // АНИ: педагогика и психология. 2021. №2 (35). С. 197-199.

Сирик М.С., Озерская А.Г. Профилактика преступлений, связанных с дистанционными мошенничествами, осуществляемая ОВД РФ // Вестник ВГУ. Серия: Право. 2021. №2 (45). С. 241-246.

Смушкин А.Б., Савельева М.В., Потапова Н.Л. Перспективные направления разработки и реализации криминалистических инноваций // Электронное приложение к Российскому юридическому журналу. 2021. №3. С. 50-58.

Смушкин А.Б.. Принципы цифровой трансформации процесса раскрытия, расследования и предупреждения преступлений // Вестник СГЮА. 2022. №2 (145). С. 237-245.

Федосеев К.В. Проблемы и перспективы дистанционного обучения // Вестник Университета «Кластер». 2022. №1 (1). С. 92-97.

Шапиро Л.Г. Основные направления развития криминалистической методики в условиях цифровизации и глобализации преступности // Вестник СГЮА. 2021. №6 (143). С. 224-249.

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Zorkina AA. The use of remote technologies in teaching criminal law disciplines at the university. УО [Internet]. 2022 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 22];12(4):239-47. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/418