The current state of the problem of developing information literacy in preschool children
DOI:
https://doi.org/10.25726/g0759-0498-7470-gKeywords:
information literacy, functional literacy of preschool childrenAbstract
The article states the fact that a person changes every day under the influence of activities mediated by the processes of digital transformation, while changing naturally, in accordance with the internal and external conditions of this activity. Preschool children are the most affected. The attention is mainly focused on the formation of information literacy in children as a way of adaptation, successful socialization in the digital innovative world. Increasingly, we hear that modern society is developing at a rapid pace, primarily due to the emergence of digital technologies. According to a number of scientists, it is difficult to overestimate the possibilities of digital technologies for fruitful professional, economic, social, etc. activities, in connection with which the role of information knowledge and skills to navigate in the digital environment increases.
References
Ващук И.Н. Формирование информационной грамотности младшего школьника в учебной деятельности: дис. ... канд. пед. наук / И.Н. Ващук. ... Кандидат педагогических наук: 13.00.01. Оренбург, 2005. 184 с.
Гендина Н.И., Колкова Н.И., Стародубова Г.А., Уленко Ю.В. Формирование информационной культуры личности: теоретическое обоснование и моделирование содержания дисциплины. М.: Межрегиональный центр библиотечного сотрудничества, 2006. 512 с.
Игнатович В.Г., Ивут А.Н. Критерии и уровни сформированности информационной грамотности младших школьников // Пачатковая школа. 2016. № 7. С. 34-37.
Леонтьева А.А. Образовательная система "Школа 2100". Педагогика здравого смысла / под научной редакцией А.А. Леонтьева. М.: Баласс, Издательство РАО, 2003. 368 с.
Медиаинформационная грамотность//Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании. 2021 https://iite.unesco.org/ru/mig /
Мониторинг формирования и оценка функциональной грамотности. Глобальные компетенции. Основные подходы к оценке глобальных компетенций учащихся начальных классов // Министерство образования Российской Федерации, Институт стратегии развития образования Российской академии образования. http://skiv.instrao.ru/support/демонстрационные материалы.pdf
Старченко Г.Н. Формирование функциональной грамотности учащихся при обучении русскому языку // Наука и образование: новое время. 2016. № 6. С. 2.
Фролова П.И. Формирование функциональной грамотности как основы развития учебнопознавательной компетентности студентов // Вестник СибАДИ. 2014. Вып. 1 (35). С.182-186.