Peculiarities of tutor position of teacher accompanied by gifted children
DOI:
https://doi.org/10.25726/z3654-9706-3197-wKeywords:
readiness, tutor, escort, gifted children, training, education, teacher, competenciesAbstract
The article discusses the informative aspects of the manifestation of a tutor's position accompanied by gifted children. The support of gifted children is one of the most important tasks of the development of modern domestic education, the solution of which is determined at the state level. Creating conditions for the education of gifted children is a natural response to the social order, due to the peculiarities of the modern stage of the development of our society. However, the possibilities of teaching and raising a gifted child are largely determined by the adults accompanying them and, above all, teachers. If there is a need to create conditions for the educational activity of students, as well as the formation of their ability to self-determination and determine educational prospects, the teacher can turn to the technology of tutor support. In this regard, the training of teachers to solve this problem is relevant and socially significant in the higher education system. Due to the fact that the professional activity of the teacher as a whole is multifunctional, tutor support can also be carried out in different areas of the teacher's work. Unlike traditional pedagogical activities, the activity of the tutor is much more associated with the purposeful development of cognitive independence of students. In fact, the technology of tutor support is aimed at creating and implementing a personal educational strategy that takes into account the potential of the student, the peculiarities of the socio-educational environment and the tasks of a specific type of activity.
References
«Концепция общенациональной системы выявления и развития молодых талантов», утвержденная Президентом РФ 03.04.2012. http://www.menobr.ru/article/30058-kontseptsiya-podderjkiodarennyh-detey
Бабаева Ю.Д. Психология одаренности детей и подростков. М., 1996. 407 с
Белоус Ю.А., Спирина В.И. Содержание тьюторского сопровождения одаренных детей // Вестник РМАТ. 2021. № 3. С. 75-80.
Богоявленская Д.Б., Богоявленская, М.Е. Психология одаренности: понятие, виды, проблемы. Вып. 1. М.: МИОО, 2005. 176 с.
Венгер Л.А. Педагогика способностей. М.: Педагогика, 1973. 95 с.
Голубничая Е.В. Особенности организации подготовки педагога к работе с одаренными детьми в муниципальной системе образования // Педагогика и психология образования. 2019. № 1. С. 98-112.
Золотарева А.В., Лекомцева Е.Н., Пикина А.Л. Тьюторское сопровождение одаренного ребенка : Учебное пособие– 2-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2021. 184 с.
Ковалева Т.М. Основы тьюторского сопровождения в общем образовании: учебнометодическое пособие. М.: Педагогический университет «Первое сентября», 2010. 56 с.
Ковалева Т.М. Профессия «тьютор». М.:СФК, 2006. 246 с.
Кондаурова И.К. Подготовка будущих учителей к работе с детьми, проявившими выдающиеся способности, в контексте требований концепции общенациональной системы выявления и развития молодых талантов // Балтийский гуманитарный журнал. 2016. Т. 5. № 1 (14). С. 103-106.
Лейтес Н.С. Психология одаренности детей и подростков / Под ред. Н.С. Лейтеса. М.: Издательский центр «Академия», 1996. 416 с.
Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа» (утверждена приказом Президента РФ от 04 февраля 2010 г. Пр-271)
Постановление Правительства Российской Федерации «Национальная доктрина образования в РФ» от 4 октября 2000 г. № 751, где ожидаемые результаты развития системы образования рассчитаны до 2025 года. http://www.rg.ru/2000/10/11/doktrina-dok.html
Постановление Правительства РФ от 17 ноября 2015 г. N 1239 "Об утверждении Правил выявления детей, проявивших выдающиеся способности, сопровождения и мониторинга их дальнейшего развития". http://base.garant.ru/71251462/#ixzz4pEp58KHc
Савенков А.И. Психология детской одаренности. М.: Генезис, 2010. 440 с.
Седых Т.В., Краморова Т.О. Формирование профессионально- ценностных ориентаций у будущих тьюторов в условиях бакалавриата // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 56-4. С. 212-218.
Сердюкова Н.С., Посохина Е.В., Серых Л.В. Организация тьюторского сопровождения в общеобразовательном учреждении: методическое пособие. Белгород., Изд-во: БелРИПКППС, 2011. 122 с.
Теплов Б.М. Способности и одаренность. Изб.труды. В 2 т. Т.1. М.: Педагогика, 1985. 328 с.
Холодная М.А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования. М.: Барс; Томск: Издво Том. Ун-та, 1997. 392 с.
Шадриков В.Д. Деятельность и способности. М.: Логос, 1996. 319 с.