The reflection of the theme of «impersonal sentences» in Russian as a foreign language in the textbooks for Chinese students

Authors

  • Zou Huili Pushkin State Russian Language Institute

DOI:

https://doi.org/10.25726/n4537-3441-2616-s

Keywords:

impersonal sentence, russian as a foreign language, RKI, chinese students, RKI teaching methodology

Abstract

The article is devoted to the reflection of the topic «Impersonal sentence» in textbooks for learning Russian as a foreign language. The author cites the features of impersonal sentences in Chinese and Russian in order to describe the difficulties in the perception of the topic «Impersonal sentence» by Chinese students. The author then turns to the characteristics of teaching Chinese students and the methodology of teaching the topic «Impersonal sentence» for its successful assimilation. The author analyzes six textbooks for learning Russian as a foreign language. The author concludes that there are two types of textbooks for learning a foreign language: communicative and traditional. Topics of communicative textbooks are focused on speech situations, and sections of traditional textbooks on phonetic, lexical, grammatical and syntactic features of the Russian language.

References

Аникина М.Н. В Россию с любовью. Начинаем изучать русский язык: Учебное пособие по русскому языку. М.: Дрофа, 2014. 144 с.

Балыхина Т.М. Методика преподавания русского языка как неродного, нового: Учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Издательство Российского университета дружбы народов, 2007. 185 с.

Баркова Т.П., Немцова Н.М. Русский язык. Работайте самостоятельно!..: учебное пособие. Тамбов: Изд-во ФГБОУ ВПО «ТГТУ», 2011. 124 с.

Безличное предложение: методическая разработка для преподавателей русского языка как иностранного и студентов-иностранцев подготовительного факультета, изучающих русский язык. / Сост. Л.В. Архипова. Тамбов: Изд-во ФГБОУ ВПО «ТГТУ», 2015. 36 с.

Вакула Е.А., Колесникова В.В., Можаева Е.Ю. Особенности преподавания русского языка как иностранного китайским слушателям на начальном этапе обучения // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4. С. 38-49.

Карпека Д.А. Синтаксис китайского языка: Единицы и структуры. СПб.: Восточный экспресс, 2019. 504 с.

Лебединский С.И., Гончар Г.Г. Русский язык как иностранный: Учебник. 2-е издание, дополненное и переработанное. Минск: БГУ, 2007. 470 с.

Надеждина О. Новая Россия. 127 живых диалогов и самые важные глаголы для общения: Учебник. Москва: Международный центр РКИ, 2013. 144 с.

Продолжаем изучать русский / Н.Ю. Царева, М.Б. Будильцева, А. Кацевич и др. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Русcкий язык, 2003. 288 с.

Степаненко В.А., Нахабина М.М., Курлова И.В. Современный учебник русского языка для иностранцев // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания, издательство. 2014. № 1. С. 22-26.

Теория и методика обучения русскому языку: конспекты лекций, планы практических занятий, контрольные работы, тесты: учебно-методический комплекс. / Авт.-сост. Н. А. Артёменко. ГОУ ВПО «Томский государственный педагогический университет». Томск: Изд-во ТГПУ, 2009. 284 с.

Хавронина С.А. Широченская А.И. Русский язык в упражнениях: Учебное пособие (для говорящих на английском языке). 19-е изд. М.: Русский язык. Курсы, 2009. 384 с.

Шуан У., Коломенская В.В. Изучение односоставных (безличных) предложений китайскими студентами на подготовительном курсе // Чтения памяти профессора Е.П. Сычевского. 2021. Выпуск 21. С. 309-311.

Published

2022-05-15

How to Cite

1.
Huili Z. The reflection of the theme of «impersonal sentences» in Russian as a foreign language in the textbooks for Chinese students. УО [Internet]. 2022 May 15 [cited 2024 Nov. 23];12(3):93-100. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/364