Participation of the professional community in the examination of textbooks and educational publications used in the implementation of secondary vocational education programs

Authors

  • Valeria V. Alekseeva All-Russian State Institute of Cinematography named after S. A. Gerasimov, branch in Sergiev Posad
  • Alexey A. Mushakov Moscow State University of Sports and Tourism
  • Evgeny A. Pavlov Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism
  • Irina Р. Ratnikova Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism
  • Marina L. Soboleva Moscow State Pedagogical University
  • Svetlana A. Demina Moscow State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/l5508-4403-0772-q

Keywords:

secondary vocational education; educational publication; expertise; review; employers; professional community.

Abstract

The digital economy dictates new educational trends, focusing on practical training in the educational process. The development of professional skills of students in the system of secondary vocational education is impossible without the integrated participation of the scientific and pedagogical community and representatives of the business environment. This participation involves the adjustment of the content of educational publications in accordance with the current and future needs of society and the national economic complex of the state. The purpose of this article is to substantiate the importance of involving competent and authoritative representatives of the professional community in reviewing educational materials in order to select the most high-quality educational literature that meets the requirements of modern educational technologies and practice-oriented goals of training specialists in the system of secondary vocational education (SPE). Main research methods: analytical review, comparison, methods of analysis and synthesis, statistical analysis. The study showed that there is a need to develop mechanisms for interaction between representatives of the educational sphere of secondary vocational education and the professional community, in particular employers, on the issues of conducting an expert examination of textbooks and educational publications, in order to improve the quality of practical training of students in the secondary vocational education system.

Author Biographies

Valeria V. Alekseeva, All-Russian State Institute of Cinematography named after S. A. Gerasimov, branch in Sergiev Posad

Candidate of Psychological Sciences, methodologist

Alexey A. Mushakov, Moscow State University of Sports and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Vice-rector

Evgeny A. Pavlov, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Vice-rector for Educational and Methodological Work, Head of the Department of Recreation and Sports and Health Tourism

Irina Р. Ratnikova, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Candidate of Economic Sciences, Director of the Humanities Institute, Associate Professor of the Department of Management and Economics of the Sports Industry named after V. V. Kuzin

Marina L. Soboleva, Moscow State Pedagogical University

candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theoretical Computer Science and Discrete Mathematics

Svetlana A. Demina, Moscow State Pedagogical University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Chief Specialist of the Department of Information and Educational Systems

References

Гончарова А.А. Объект и предмет общественной экспертизы // Материалы III Международной научно-практической конференции «Тамбовские правовые чтения имени Ф.Н. Плевако». Тамбов, 2019. С. 162-166.

ГОСТ 7.60-2003. СИБИД. Издания. Основные виды. Термины и определения // Электронный фонд правовой нормативно-технической документации. http://docs.cntd.ru/document/1200034382 (дата обращения: 01.04.2021).

Денисенко Е.Н. Первый опыт общественной экспертизы учебников // сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции «Теоретические и прикладные вопросы образования и науки». Тамбов: ООО «Консалтинговая компания Юком», 2014. С. 62-63.

Комментарий к федеральному закону от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» / С.В. Барабанова, Ч.В. Пешкова, И.В. Баранов, А.В. Менкенов, А.Х. Селезнева, Н.Ю. Чернусь, М.А. Беляев, М.Ю. Зенков, С.А. Котухов // Информационно-правовой портал «Гарант». https://kommentarii.org/2020/kom_obrazovanii/ (дата обращения: 01.03.2021).

Минпросвещения России представило Стратегию развития среднего профобразования до 2030 года // Министерство просвещения Российской Федерации. https://edu.gov.ru/press/3058/minprosvescheniya-rossii-predstavilo-strategiyu-razvitiya-srednego-profobrazovaniya-do-2030-goda/ (дата обращения: 01.04.2021).

Моисеева К.А., Короткова О.А. Актуальные вопросы проведения общественной экспертизы в российской федерации // Вестник Калужского университета. 2020. №3(48). С. 11-13.

О рецензировании учебных изданий, используемых в образовательном процессе образовательных учреждений начального профессионального, среднего профессионального, высшего профессионального и дополнительного профессионального образования: приказ Министерства образования и науки РФ от 15 января 2007 г.№10 // Информационно-правовой портал «Гарант». https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/90478/ (дата обращения: 01.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.04.2021).

Организация открытого форума по обсуждению качества учебников / А.И. Виноградов, И.С. Горянский, Е.А. Сенькина, А.П. Смоляков // Информатизация образования и науки. 2009. №1. С. 81-92.

Пархоменко Н. Школа экспертов учебников: перспективы становления // Проблеми сучасного підручника. 2019. №22. С. 201-212.

Порядок получения рецензий на учебные издания, используемые в образовательном процессе образовательных учреждений начального профессионального, среднего профессионального, высшего профессионального и дополнительного профессионального образования: утвержден 24.04.2007 г. // Инновации и предпринимательство: гранты, технологии, патенты. http://www.innovbusiness.ru/pravo/DocumShow_DocumID_130297.html (дата обращения: 01.04.2021).

Реморенко И. Экспертиза учебных изданий // Народное образование. 2008. №1 (1374). С. 12-14.

Степанов А.Г. О некоторых результатах работы УМО по юридическому образованию вузов России // Юридическое образование и наука. 2008. №4. С. 15-17.

Три факта о трудоустройстве выпускников 2016-2018 годов // Федеральная служба государственной статистики. https://rosstat.gov.ru/folder/ 70843/document/88401 (дата обращения: 01.04.2021).

Published

2021-04-22

How to Cite

1.
Alekseeva V, Mushakov A, Pavlov E, Ratnikova I, Soboleva M, Demina S. Participation of the professional community in the examination of textbooks and educational publications used in the implementation of secondary vocational education programs. УО [Internet]. 2021 Apr. 22 [cited 2024 Nov. 24];11(2):21-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/36