Target model of digital transformation of universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/j8326-7309-6595-iKeywords:
digital transformation; distance learning; informatization strategy; project management system; digital platform; university communication system; unified information space; decision support system.Abstract
One of the key areas of transformation of the education system is the development of the digital infrastructure of universities, which requires a complete transformation of the university's business processes, using new technologies. This will allow us to make a qualitative leap in the productivity of the university, attract new investments, and reduce the costs of various duplicate processes. The goal of these efforts is to create and implement a unified model for managing all communications at the university. From a technological point of view, such a model should include organizational and administrative decisions that are logically linked to the global information system, which is a decision support system of the advisory type. All this should be a single cross-platform solution, with the ability to automate any business processes of the university, including the informatization of university document management, the organization of research activities in a single module for preparing accounting and departmental reports, the creation of a virtual admissions committee and dean's offices linked to a mobile multifunctional center for monitoring academic performance and supporting social projects for students, a module for online classes and conferences, as well as the designer of educational programs for the teaching staff.
References
Емельянов С.В. Стратегия развития науки и технологии в США в XXI веке // Проблемы теории и практики управления. 2002. №1. С. 19-24.
Жизнь онлайн: потребление, пользование, развлечения [Электронный ресурс] // ВЦИОМ: [сайт]. URL: https://old.wciom.ru/index.php?id=236&uid=10668 (дата обращения: 01.03.2021).
Комплексная методика исследования социально-экономических систем с использованием инструментария динамических нечетных чисел: монография / А.В. Костикова, И.Е. Егорова,
Е.Г. Гасаналиева, П.В. Терелянский. Волгоград : Волгоградский ГАУ, 2015. 114 с.
Кузнецов С.Ю., Терелянский П.В. Иерархический анализ в исследовании и оптимизации функционирования организационных подразделений предприятий // Вестник Южно-Российского государственного технического университета (НПИ). Серия «Социально-экономические науки».
№1. C. 33-40.
Об утверждении программы «Цифровая экономика Российской Федерации» [Электронный ресурс]: распоряжение Правительства РФ от 28 июля 2017 г. №1632-р // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71634878/ (дата обращения: 01.03.2021).
Проблемы перехода на дистанционное обучение в Российской Федерации глазами учителей [Электронный ресурс] // Общероссийский профсоюз образования: [сайт].
URL: https://www.eseur.ru/Files/file12216.pdf (дата обращения: 01.03.2021).
Программа для комплексного анализа эффективности деятельности образовательной организации на основе динамических экспертных оценок: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ №2014618924 от 3 сентября 2014 г. РФ /
П.В. Терелянский, М.В. Коротеев, Е.Е. Харламова; ВолгГТУ.
Раев К.В., Скородумова Е.А , Титов Е.В. Качество образовательной деятельности для кадров цифровой экономики // Вестник связи. 2019. №9. С. 26-29.
Система поддержки принятия решений на основе метода процентных оценок: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ №2009611489 от 18 марта 2009 г. РФ /
П.В. Терелянский.
Терелянский П.В. Непараметрическая экспертиза. Волгоград: ВолгГТУ, 2013. 135 с.
Терелянский П.В. Системы поддержки принятия решений. Опыт проектирования. Волгоград: ВолгГТУ, 2009. 127 с.
Терелянский П.В., Декатов Д.Е. Интерактивное управление системами на основе анализа качественных параметров. Волгоград: ВолгГТУ, 2013. 132 с.
Трансформация образования в цифровую эпоху / П.В. Терелянский, Н.В. Кузнецов,
К.В. Екимова, С.А. Лукьянов // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22.
№6(118). C. 36-43.
Цифровые технологии государственных услуг в области содействия занятости населения и исполнения контрольно-надзорных функций в сфере труда: монография / П.В. Терелянский, С.Е. Титор,
С.П. Косарин, И.А. Стрельникова, И.В. Милькина; под общ. ред. П.В. Терелянского, С.Е. Титор. М., 2020. 372 с.
igital around the world in April 2020 [Электронный ресурс] // wearesocial.com: [сайт].
URL: https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-in-april-2020 (дата обращения: 01.03.2021).
Indicator D1. How much time do students spend in the classroom? [Электронный ресурс] // OECDLibrary: [сайт]. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f8d7880d-en/1/2/5/1/index.html? itemId=/content/ publication/f8d7880d-en&_csp_=b2d87f13821f45339443c7ca94aafe46 &itemIGO=oecd& itemContentType=book (дата обращения: 01.03.2021).
Indicator D4. How much time do teachers spend teaching? // OECDLibrary: [сайт].
URL: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f8d7880d-en/1/2/5/4/index.html?itemId=/content/publication/f8d7880d-en&_csp_=b2d87f13821f45339443c7ca94aafe46&itemIGO=oecd&itemContentType=book (дата обращения: 01.03.2021).
Measuring digital development. Facts and figures 2019 [Электронный ресурс] // International Telecommunication Union: [сайт]. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/ facts/FactsFigures2019.pdf (дата обращения: 01.03.2021).