Target model of digital transformation of universities

Authors

  • Pavel V. Terelyansky State University of Management
  • Alexander V. Troitsky State University of Management
  • Svetlana I. Ashmarina Samara State University of Economics
  • Anna V. Balanovskaya Samara State University of Economics
  • Konstantin V. Raev Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Sergey D. Erokhin Moscow Technical University of Communications and Informatics
  • Evgeny V. Titov Moscow Technical University of Communications and Informatics
  • Natalia A. Bulaeva Union "Professional in the field of educational innovations"

DOI:

https://doi.org/10.25726/j8326-7309-6595-i

Keywords:

digital transformation; distance learning; informatization strategy; project management system; digital platform; university communication system; unified information space; decision support system.

Abstract

One of the key areas of transformation of the education system is the development of the digital infrastructure of universities, which requires a complete transformation of the university's business processes, using new technologies. This will allow us to make a qualitative leap in the productivity of the university, attract new investments, and reduce the costs of various duplicate processes. The goal of these efforts is to create and implement a unified model for managing all communications at the university. From a technological point of view, such a model should include organizational and administrative decisions that are logically linked to the global information system, which is a decision support system of the advisory type. All this should be a single cross-platform solution, with the ability to automate any business processes of the university, including the informatization of university document management, the organization of research activities in a single module for preparing accounting and departmental reports, the creation of a virtual admissions committee and dean's offices linked to a mobile multifunctional center for monitoring academic performance and supporting social projects for students, a module for online classes and conferences, as well as the designer of educational programs for the teaching staff.

Author Biographies

Pavel V. Terelyansky, State University of Management

doctor of Economics, Candidate of Technical Sciences, Professor

Alexander V. Troitsky, State University of Management

candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Acting Rector

Svetlana I. Ashmarina, Samara State University of Economics

doctor of Economics, Professor, Rector

Anna V. Balanovskaya, Samara State University of Economics

candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Accounting, Analysis and Economic Security

Konstantin V. Raev, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

leading specialist of the Directorate for the Development of Education

Sergey D. Erokhin, Moscow Technical University of Communications and Informatics

candidate of Technical Sciences, Rector

Evgeny V. Titov, Moscow Technical University of Communications and Informatics

candidate of Technical Sciences, Vice-rector for Academic Affairs, Associate Professor

Natalia A. Bulaeva, Union "Professional in the field of educational innovations"

candidate of Economic Sciences, President

References

Емельянов С.В. Стратегия развития науки и технологии в США в XXI веке // Проблемы теории и практики управления. 2002. №1. С. 19-24.

Жизнь онлайн: потребление, пользование, развлечения [Электронный ресурс] // ВЦИОМ: [сайт]. URL: https://old.wciom.ru/index.php?id=236&uid=10668 (дата обращения: 01.03.2021).

Комплексная методика исследования социально-экономических систем с использованием инструментария динамических нечетных чисел: монография / А.В. Костикова, И.Е. Егорова,

Е.Г. Гасаналиева, П.В. Терелянский. Волгоград : Волгоградский ГАУ, 2015. 114 с.

Кузнецов С.Ю., Терелянский П.В. Иерархический анализ в исследовании и оптимизации функционирования организационных подразделений предприятий // Вестник Южно-Российского государственного технического университета (НПИ). Серия «Социально-экономические науки».

№1. C. 33-40.

Об утверждении программы «Цифровая экономика Российской Федерации» [Электронный ресурс]: распоряжение Правительства РФ от 28 июля 2017 г. №1632-р // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71634878/ (дата обращения: 01.03.2021).

Проблемы перехода на дистанционное обучение в Российской Федерации глазами учителей [Электронный ресурс] // Общероссийский профсоюз образования: [сайт].

URL: https://www.eseur.ru/Files/file12216.pdf (дата обращения: 01.03.2021).

Программа для комплексного анализа эффективности деятельности образовательной организации на основе динамических экспертных оценок: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ №2014618924 от 3 сентября 2014 г. РФ /

П.В. Терелянский, М.В. Коротеев, Е.Е. Харламова; ВолгГТУ.

Раев К.В., Скородумова Е.А , Титов Е.В. Качество образовательной деятельности для кадров цифровой экономики // Вестник связи. 2019. №9. С. 26-29.

Система поддержки принятия решений на основе метода процентных оценок: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ №2009611489 от 18 марта 2009 г. РФ /

П.В. Терелянский.

Терелянский П.В. Непараметрическая экспертиза. Волгоград: ВолгГТУ, 2013. 135 с.

Терелянский П.В. Системы поддержки принятия решений. Опыт проектирования. Волгоград: ВолгГТУ, 2009. 127 с.

Терелянский П.В., Декатов Д.Е. Интерактивное управление системами на основе анализа качественных параметров. Волгоград: ВолгГТУ, 2013. 132 с.

Трансформация образования в цифровую эпоху / П.В. Терелянский, Н.В. Кузнецов,

К.В. Екимова, С.А. Лукьянов // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22.

№6(118). C. 36-43.

Цифровые технологии государственных услуг в области содействия занятости населения и исполнения контрольно-надзорных функций в сфере труда: монография / П.В. Терелянский, С.Е. Титор,

С.П. Косарин, И.А. Стрельникова, И.В. Милькина; под общ. ред. П.В. Терелянского, С.Е. Титор. М., 2020. 372 с.

igital around the world in April 2020 [Электронный ресурс] // wearesocial.com: [сайт].

URL: https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-in-april-2020 (дата обращения: 01.03.2021).

Indicator D1. How much time do students spend in the classroom? [Электронный ресурс] // OECDLibrary: [сайт]. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f8d7880d-en/1/2/5/1/index.html? itemId=/content/ publication/f8d7880d-en&_csp_=b2d87f13821f45339443c7ca94aafe46 &itemIGO=oecd& itemContentType=book (дата обращения: 01.03.2021).

Indicator D4. How much time do teachers spend teaching? // OECDLibrary: [сайт].

URL: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f8d7880d-en/1/2/5/4/index.html?itemId=/content/publication/f8d7880d-en&_csp_=b2d87f13821f45339443c7ca94aafe46&itemIGO=oecd&itemContentType=book (дата обращения: 01.03.2021).

Measuring digital development. Facts and figures 2019 [Электронный ресурс] // International Telecommunication Union: [сайт]. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/ facts/FactsFigures2019.pdf (дата обращения: 01.03.2021).

Published

2021-04-02

How to Cite

1.
Terelyansky P, Troitsky A, Ashmarina S, Balanovskaya A, Raev K, Erokhin S, Titov E, Bulaeva N. Target model of digital transformation of universities. УО [Internet]. 2021 Apr. 2 [cited 2024 Nov. 22];11(1):22-36. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/3

Most read articles by the same author(s)