Pedagogical conditions as the basis for the formation of students' motivation for health promotion

Authors

  • Tatyana A. Ignatova Vladimir Dahl University

DOI:

https://doi.org/10.25726/n9515-5477-5822-s

Keywords:

health, motivation, culture, sport, student

Abstract

The essence of the process of forming a healthy lifestyle in the student environment is revealed. The structure of motives encouraging students to engage in physical culture and sports has been formed and the results of research have been tested on a concrete example in accordance with this structure. Today, one of the main strategic objectives of education is to educate young people in the spirit of a responsible attitude to their own health and the health of others, as the highest individual and social value. The problem of health promotion is increasingly recognized as one of the priority branches of scientific knowledge, and in its practical significance and relevance is one of the most complex problems of modern sciences: medicine, psychology, pedagogy. Recently, the problem of student health has become particularly relevant. Modern youth lives and develops in the era of socio-economic and political changes, crisis conditions of the XXI century, which contributes to the growth of antisocial phenomena among students, such as drug addiction, smoking, alcoholism, which has a devastating effect on health. In this regard, the problem of students' health is a priority problem of our time, where the issues of health promotion, healthy lifestyle, formation of students' motivation for health promotion are actualized.

References

Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. 3-е изд. Санкт-Петербург: Питер, 2016. 282 с.

Борытко Н.М. В пространстве воспитательной деятельности: монография. Волгоград: Перемена, 2001. 181с.

Воспитательное пространство школа-вуз как условие жизненного самоопределения субъектов образовательного процесса : монография / И.В. Плаксина и др.; Владим. гос. ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2015. 274 с.

Коган Л.Н. Социальная среда и воспитание // Учебно-воспитательный коллектив и его среда воспитания. Свердловск: УрГУ, 1980. С. 3–9.

Кроль В.М. Психология и педагогика : учебное пособие для техн. вузов. М.: Абрис, 2012. 432 с.

Кулагина И.Ю. Педагогическая психология : учебное пособие для вузов. М.: Академический Проект, 2020. 471 с.

Морозов,А.В. История психологии : учебное пособие для вузов. 2-е изд. М.: Академический Проект, 2020. 288 с.

Новикова Л.И. Педагогика воспитания: Избранные педагогические труды / Под ред. Н.Л. Селивановой, А.В. Мудрика. М., 2010. 335 с.

Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка / Рос. академия наук, Ин-т русск. яз. им. В. В. Виноградова. 4-е изд. М.: А ТЕМП, 2007. 944 с.

Ермакова Е.С., Комарова А.В., Слотина Т.В., Ситников В.Л. Психология и педагогика высшей школы: учебное пособие. СПб.: Петербургский гос. ун-т путей сообщения, 2013. 71 с.

Сластенин В.А. Педагогика. М.: Издательский центр "Академия", 2002. 576 с.

Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция.: Л.Ф. Ильичев, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалев, В.Г. Панов. М.: Сов. Энциклопедия, 1983. 840 с.

Шарипов Ф.В. Психология и педагогика творчества и обучение исследовательской деятельности : педагогическая инноватика. М.: Логос, 2017. 584 с.

Шендрик И.Г. Образовательное пространство субъекта и его проектирование. М.: АПКиПРО, 2003. 156 с.

Published

2022-03-15

How to Cite

1.
Игнатова ТА. Pedagogical conditions as the basis for the formation of students’ motivation for health promotion. УО [Internet]. 2022Mar.15 [cited 2024Jul.3];12(1):183-97. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/285