Specifics of teaching chinese in russian universities

Authors

  • Yi Anran Peoples' Friendship University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/g8211-0221-3253-h

Keywords:

higher educational institution, innovative pedagogical technologies, Chinese language, learning, teaching, educational process

Abstract

Introduction. The rapid development of diversified cooperation between the Russian Federation and the People's Republic of China actualizes the need for the training of professional personnel who fully speak the Chinese language at a high level. In particular, the problem of the methodological organization of the process of teaching the Chinese language in Russian universities is being actualized. In this regard, this article examines the features of teaching the Chinese language in Russian universities. The emphasis is made on the use of innovative pedagogical technologies in teaching students the Chinese language in Russian universities. Purpose: to study modern ideas about teaching the Chinese language in Russian universities and the practical experience of educational institutions in the framework of the educational process. Materials and methods: modern scientific publications on the topic of the article, practical developments of teachers of Russian universities in the field of teaching students the Chinese language based on the use of innovative technologies. The method of comparison, analysis of scientific publications, system-logical method is used. Research results, discussion. The modern features of teaching the Chinese language in Russian universities are systematized. The conclusion is made about the ratio of traditional and innovative technologies used in the educational process.

References

Богданова Н.А. Солнцева Е.Г. К вопросу о необходимости создания языковой среды в российских вузах (для студентов, изучающих китайский язык) // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2020. № 11-2. С. 9-11.

Григорьева А.А. Анализ работы вузов по преподаванию китайского языка в Российской Федерации // Научный электронный журнал «Меридиан». 2018. № 4 (15). С. 108-110.

Киргинцева М.В. Лингвострановедческий аспект при обучении китайскому языку в вузе // Научное обозрение. Педагогические науки. 2021. № 3. С. 35-39.

Кралина Е.Д. Игровые методы обучения китайскому языку студентов вузов // Преподаватель XXI век. 2020. № 2-1. С. 137-147.

Кульмаганбетова Д.С. Уразбекова М.К. Инновационные подходы преподавания китайского языка в вузе // Актуальные вопросы преподавания иностранного языка в высшей школе. Сборник материалов V Международной научно-практической конференции. Чебоксары: 2021. С. 257-261.

Лодонова Т.Б. Проблематика преподавания китайского языка и пути решения // Индустрия туризма: возможности, приоритеты, проблемы и перспективы. 2020. Т. 16. № S1. С. 89-94.

Макаренко Л.А., Соболева Ж.С. Особенности обучения иероглифике китайского языка в педагогическом вузе // Актуальные проблемы филологии и методики преподавания иностранных языков. 2021. Т. 15. С. 215-220.

Могжанова С.А. Применение виртуальной реальности в обучении китайскому языку в вузах // Китайская лингвистика и синология. Тезисы докладов международной конференции. Москва: 2019. С. 290-293.

Назарова С.А. Современное состояние обучения китайскому языку: изучение и обобщение опыта преподавателей китайского языка // Современные востоковедческие исследования. 2020. Т. 2. № 2. С. 13-21.

Репнякова Н.Н. Преподавание китайского языка с применением дистанционных технологий обучения в вузе (из опыта работы) // Шелковый путь: историческое наследие и современное развитие. Второй Международный научный форум НГУ «НАСЛЕДИЕ». Новосибирск: 2020. С. 109.

Published

2022-03-15

How to Cite

1.
Аньжань И. Specifics of teaching chinese in russian universities. УО [Internet]. 2022Mar.15 [cited 2024Jul.3];12(1):174-82. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/283