Pedagogical forms of prevention of delinquent behavior of young people in cyberspace

Authors

  • Alexey A. Podlipalin Astrakhan State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/w7570-5508-4469-w

Keywords:

Cyberspace, service, behavior, instant messengers, society

Abstract

Today, a person interacts with cyberspace on the Internet with an already formed unity or social system, including various leisure activities (cinemas, newspapers, radio, exhibitions, museums, travel, etc.). An average user of online space, according to the research company We Are Social, spends almost 7 hours in cyberspace (almost 40% of our day) daily and spends a hundred days of continuous use of cyberspace during the year. A person can get access to cyberspace from various sources: smartphones, computers, laptops, game consoles. This determines the diversity of the spectrum of human cyber leisure: communication in a social network and messengers, shopping in an online store, searching for information, entertainment and leisure services, video and streaming services (live online broadcast of various kinds of content), online games.

References

Бабаева Ю.Д., Войскунский А.Е. Психологические последствия информатизации // 1998. Психологический журнал. Т. 18. № 21. С. 89-100.

Бондаренко С.В. Киберэтика и сетевые сообщества (молодежный аспект проблемы с точки зрения американских социологов и психологов). / Социальные и психологические последствия применения информационных технологий. Материалы международной конференции. М.: Московский общественный научный фонд, 2001. С. 243–252.

Бондаренко С.В. Социальная система киберпространства как новая социальная общность // Научная мысль Кавказа. Приложение. 2002, № 12 (38). С. 32–39&

Бондаренко С.В. Социальная система киберпространства. / Технологии информационного общества — Интернет и современное общество: труды V Всероссийской объединенной конференции. Санкт-Петербург, 25 — 29 ноября 2002 г. СПб.: Издательство СПбГУ. 2002. С. 14–15.

Бондаренко С.В., Перов Г.О. Телеработа как социальный феномен. / Доклад на международной научно-практической конференции «Занятость в XXI веке: формы, тенденции изменения, закономерности и мера», Ростов-на-Дону, 13–15 июня 2002 года.

Давтян С.Э. Клинико-катамнестический анализ одной разновидности интернет-аддикции (патологического влечения к виртуальному общению). http://www.bibliofond.ru/view.aspx?id=101844.

Криминология: Учебник / И. Я. Козаченко, К. В. Корсаков. М.: НОРМА-ИНФРА-М, 2011. 304с. ISBN 978-5-91768-209-9.

Наумов В.Б. Право и Интернет: очерки теории и практики. М.: Книжный дом «Университет», 2002.

Онлайн статья на портале: https://www.gazeta.ru/tech/2020/02/12/12956929/we_are_social.shtml?updated.

Петренко В.Ф., Войскунский А.Е., Смыслова О.В. Опыт исследования мотивации в хакерском сообществе. / Материалы к заседанию рабочей группы «Влияние информационных технологий на национальную безопасность» (тезисы докладов российских участников) конференции «Построение стратегического сообщества через образование и науку». М.: МГУ, 2001. С. 25.

Рыков Ю.Г. Виртуальное сообщество как социальное поле: неравенство и коммуникативный капитал // Журнал социологии и социальной антропологии. 2013. Т. XVI. № 4. С. 44-60.

Сарская Н. Хакер — это должно звучать гордо. Журналисты в ответе за тех, кого они воспитали // Известия, 2002, 10 апреля.

Furnell S. Cybercrime: vandalizing the information society. Boston, MA: Addison-Wesley, 2002. P. 8-16.

Sprenger P. Tiger teammates, hacking bright // Information Age, 2000, August/September. Р. 32.

Published

2022-01-10

How to Cite

1.
Podlipalin AA. Pedagogical forms of prevention of delinquent behavior of young people in cyberspace. УО [Internet]. 2022 Jan. 10 [cited 2024 Nov. 21];12(1):135-41. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/274