To the question of methodological and didactical basis of the process of teaching foreign students in art history

Authors

  • Li Jing The Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/g7435-6963-8011-v

Keywords:

art criticism, fine art, cultural relativism, artistic image, teaching methods and didactics, personal development and self-education, methodological and didactic foundations of teaching fine art

Abstract

The article is devoted to the study of the process of teaching foreign students art disciplines in Russian
art and pedagogical universities. Since ancient times, the Chinese have been adopting experience in many
professional fields, refracting it in the future according to their life and work concepts, training is no exception. The creation of an educational environment involves the use of information and communication technologies in the field of didactics and methodology. In modern education, there is a tendency to preserve the unique national culture of the country in the process of artistic and pedagogical education. This trend determines the identification of common features in the process of teaching art history to Chinese students in Russian universities, which will entail the preservation and implementation of the principle of cultural relativism, will make the learning process more harmonious and will allow adapting educational and methodological complexes on art history for foreign students taking into account Russian realities. This, first of all, means that foreign students will be immersed in the language environment of Russia, work will be carried out to overcome the language barrier and related difficulties. In addition, the methodology and didactics will be based on such approaches and
technologies that will allow you to gain knowledge in the field of theory and history of art, understanding the laws of perspective, distribution of chiaroscuro on a three-dimensional form, coloristics, knowledge from the field of optics, plastic anatomy, music, philosophy, history, etc.

References

Бражник Е.И. Юань Ф. Стратегия развития университетского образования в законодательстве Китайской Народной Республике // Проблемы педагогической инновации в профессиональном образовании: материалы 16-й Международной научно-практической конференции. СПб: Экспресс, 2015. С.162–165.

Гольдман И.Л. Искусствоведение в современном гуманитарном знании и художественном образовании в в России: 1990-2000-е гг. https://www.dissercat.com/content/iskusstvovedenie-v-sovremennom-gumanitarnom-znanii-i-khudozhestvennom-obrazovanii-v-rossii-1

Катханова Ю.Ф. Инновационные методы обучения графическим дисциплинам с использованием компьютерных технологий // Научн. труды МПГУ. М.: Прометей, 2005.

Коробко Г.Ю. Профессиональная подготовка художников - педагогов в условиях вариативных форм и средств изобразительной деятельности: дис. … канд. пед. наук. Краснодар, 2006. 193 с.

Ли Фушунь. История изобразительного искусства Китая. Шэньян: Ляонинское издательство изобразительного искусства, 2001. 635 с.

Ли Япин. Российско-китайские связи в системе высшего художественного образования и их роль в становлении реалистической живописи КНР: дис. … канд. искусствоведения. СПб., 2008.

Лян В. Диалог между китайским и русским изобразительным искусством в 21-м веке // Изобразительное искусство. 2004. № 12. С. 62-77.

Цзой Чжаочунь Концептуальные основы обучения изобразительному искусству студентов педагогических вузов Китая // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2013. № 10 (85). С. 126-129.

Lee W.O. The cultural contest for Chinese Learners: Conceptions of learning in the Confucion tradition // The Chinese Learner / D.A. Watkins, J.B. Biggs (eds). — Hong Kong: Comparative Education Research Centre. — P. 45 –67.

Published

2022-02-10

How to Cite

1.
Jing L. To the question of methodological and didactical basis of the process of teaching foreign students in art history. УО [Internet]. 2022 Feb. 10 [cited 2024 Nov. 22];11(6):95-101. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/201