The usage of playing games in the lessons as the way of increasing motivation among primary school students
DOI:
https://doi.org/10.25726/j8301-6880-1313-uKeywords:
primary school students motivation, pedagogical games, playing technology, didactical function, organiser of games, conditions of usageAbstract
Currently, education plays an important role, as the constantly changing world around us requires mastering new skills and abilities. The main goal of the school is to educate a person who is ready for selfeducation and for independent acquisition of new knowledge, as well as to create an atmosphere of learning in which students, together with the teacher, actively work, consciously reflect on the learning process, monitor, confirm, refute or expand knowledge and new ideas. Such work is possible only with schoolchildren who have sufficient educational motivation, which means that the formation of educational motivation can be called one of the central problems of education. The relevance of this topic is also connected with the fact that recently the desire to acquire new knowledge has been steadily decreasing. Many of the students lose motivation to study even in elementary school, so the modern school has an urgent need to expand its methodological potential. This can be facilitated by the introduction of gaming technologies in the educational process. The purpose of the study is to determine the features and conditions of the use of gaming technologies in the classroom in order to increase the motivation for learning and the development of cognitive interest of younger schoolchildren. The main attention is paid to identifying and highlighting the specific features of the use of gaming technologies. The scientific novelty lies in the study of the features and description of the conditions for using gaming technologies to increase motivation. As a result, the conditions for the use of the game are identified and characterized, as well as the characteristics of the teacher's activity and his role in the organization of the game.
References
Андронова О.С. Формирование универсальных учебных действий в образовательном процессе как средство реализации ФГОС: http://festival.1september.ru
Аникеева Н.П. Воспитание игрой. М.: Просвещение, 1987. 334с.
Выготский Л.С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 62-77.
Денисова Т.А. Формирование универсальных учебных действий на уроках математики в 5-м классе // Начальная школа плюс до и после. 2013. № 10. С. 67-72.
Дубровина И.В. Психология. М.: Изд. центр «Академия», 2011. 464с.
Ермолаева М.В. Психология развития. Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2006. 376с.
Ивакина Г.Н. Мотивация младших школьников к учению. http://festival.1september.ru/articles/508424/
Игровые технологии в профессиональном образовании: методические рекомендации / Под ред. Т. С. Паниной. Кемерово: Изд-во ГОУ «КРИРПО», 2007. 94с.
Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли: пособие для учителя / А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др.; под ред. А.Г. Асмолова. М.: Просвещение, 2008. 151с.
Михайленко Т.М. Игровые технологии как вид педагогических технологий // Педагогика: традиции и инновации: материалы международной научной конференции. Т.1. Челябинск: Два комсомольца. 2011. С. 145-168.
Носикова Я.Н. Развитие познавательной самостоятельности младшего школьника в условиях ФГОС // Начальная школа плюс до и после. 2014. № 2. С. 24-28.
Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т. 1. М.: Народное образование, 2005. 556 с.
Сидорова О.С. Игровые технологии в формировании социальной компетентности младших школьников на уроке иностранного языка // Наука и школа. 2014. №2. С. 90-93.
Усова А.П. Роль игры в воспитании детей / Под ред. А.В. Запорожца. С.: Просвещение, 1976. 96 с.
Цыброва И.О. Визуализация как средство развития учебных способностей в начальной школе // Информатика в школе. 2014. №10. С. 50-56.
Щукина Г.И. Актуальные вопросы формирования интереса в обучении. М.: Просвещение, 1984. 34 с.
Эльконин Д.Б. Психология игры. 2-е изд. М.: Гуманитарный центр ВЛАДОС, 1999. 360с.