Investments in higher education during distance learning

Authors

  • Zina A. Arsakhanova Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/t6356-5574-5162-y

Keywords:

Investments, higher education, management, distance education

Abstract

Financing of higher education in Russia is carried out from state and non-state sources. State funding of education has traditionally been dominant, but its size is insufficient for proper material and technical support of the educational process and scientific and technical activities. The problem of financing higher education institutions in Russia has become particularly acute due to the financial and economic crisis. On the one hand, the possibilities of budgetary financing of universities have decreased and, as a result, the salary level of the teaching staff has decreased, budget expenditures on scientific research have decreased, the suspension of budget financing of concessional loans for housing construction for scientific, pedagogical and teaching staff has decreased; on the other hand, the share of special fund funds earned by state higher education institutions themselves has increased relatively. At the moment, most of the mechanisms for financing higher education that have proven their effectiveness in developed countries are still not widespread enough in Russia or are not actively used by higher education institutions. In particular, the potential of grant financing, public-private partnerships, and the like is practically not used. Scientists call the practical absence in the country of the practice of state incentives for the participation of the corporate sector in the financing of higher education "structural distortions", although world experience shows that the micro-level awareness of the importance of the competence of employees, which encourages employers to invest in improving their educational level.

References

Абдрахманова Л.В, Никонова Э.И. Основные факторы, влияющие на выбор вуза абитуриентом // Вестник экономики, права и социологии. Сер. Социология. 2017. №3. С. 113-116.

Башкарев А.А. Образовательные стратегии в условиях современного социотехнического пространства // Коммуникативные стратегии информационного общества. Международная научно-теоретическая конференция. Октябрь 26-27. СПб.: СПбГПУ, 2017. С. 145-146.

Викторова Е.В. Высшее образование и человеческий капитал в инновационной экономике// Инновации. 2006. №11. С 100-107.

Замелетдинова Э.Н. Развитие институтов накопления человеческого капитала в современной российской экономике: автореф. дис. ... канд. экон. наук. Казань, 2010.

Качество приёма в российские вузы - 2018: в 2 ч. / Под ред. М.С. Добряковой, Я.И. Кузьминова: Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом ВШЭ, 2018. 260 c.

Краковская И.Н. Инвестиции в человеческий капитал инновационного вуза: системный подход к управлению // Креативная экономика. 2011. №2.

Михалева О. Формирование и развитие интеллектуального капитала вуза (на примере высших учебных заведений Брянской области) // Кадровик. Кадровый менеджмент (управление персоналом). 2013. №6.

Насадкин М.Ю., Питухин Е.А., Астафьева М.П. Агентное моделирование поведения абитуриентов при выборе вуза в России // Фундаментальные исследования. 2015. №8-2. С. 307-311.

Рябоконь М.В. Модели поведения абитуриентов при выборе вуза // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2016. №4 (44). С. 177-185.

Сундукова Г.М. Как сохранить человеческий капитал в условиях реформирования вузов// Вестник университета (ГУУ). 2015. №6. С. 289-292.

Терентьев К..Ю. Образовательные стратегии абитуриентов вузов: опыт построения классификации // Непрерывное образование: XXI век. 2015. №3 (11). С. 13-25.

Фирсова А.А., Огурцова Е.В. Подходы к методологии оценки вклада университета в инновационное развитие региона // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Экономика. Управление. Право. 2016. Т. 16. №1. С. 85-90.

Хубулава Н.М. Социально-ориентированный курс развития российского общества. Монография. М.: ООО "Восход-А", 2015.

Чинаева Т.И. Основные тенденции развития международного рынка образовательных услуг // Статистика и экономика. 2017. Т. 14. № 1. С. 60-68.

Mullakaev M.S. Ultrasonic intensification of the processes of enhanced oil recovery, processing of crude oil and oil sludge, purification of oil-contaminated water. М.: HELRI, 2018. 376 p.

Published

2021-10-15

How to Cite

1.
Arsakhanova ZA. Investments in higher education during distance learning. УО [Internet]. 2021 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 22];11(5):181-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/173

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>