Analysis and interpretation of the piano playing process
Keywords:
interpretation, playing, piano, Glenn Gould, Claudio Arrau, teaching methods, preparation, recording, concert, performanceAbstract
Within the framework of this article, the author comes to the conclusion that Glenn Gould's abstraction is not something like the instrumentalization of interpretation, rather, it is the effect of the transition from playing to other instruments, namely to the instruments of recording studios, which serve for sound recording and editing. As for the "making of the body" inherited by Claudio Arrau from the romantic piano culture, it is possible only if there is a certain amount of analysis and distancing – it is at this price, as the Neuhaus teacher teaches, that it can be effective. This double conclusion will then force you to rethink the place of playing a musical instrument in the implementation of interpretation. Thus, in the course of the article, the dialogue that arises between the score in the form in which it is read and the gesture in the form in which it is played is questioned, as well as the function of the musical instrument underlying this device.
References
Андреева О.В. О фортепианных упражнениях на основе пятипальцевой позиции как основе постановки пианистического аппарата в музыкальном училище // Музыка. Педагогика. Культура: сб. науч. и науч.-метод. ст. СПб., 2021. С. 5-26.
Базарнова В.С. Музыкальный календариус // Музыка и время. 2008. № 2. С. 34-36.
Боброва Э.В. Проблема исполнительской интерпретации музыки с позиции акмеологического подхода // Акмеологическое развитие педагога-музыканта в социокультурном пространстве: мат. Межрегион. науч.-прак. конф. 2016. С. 21-26.
Коган Г.М. Аррау Клаудио. М., 1973. С. 225.
Коломиец В.А., Сорокина Т.В. Звукозапись как средство популяризации классической музыки // Музыка в пространстве медиакультуры. Краснодар, 2024. С. 81-84.
Куприна Е.Ю. Духовные разряды музыкального сотворчества // Художественная культура. 2020. № 1(32). С. 429-458.
Меркулов А. Бог техники, видящий ученика насквозь // Музыкальная академия. 2009. № 1. С. 139-153.
Нго Хью Х.Л. Фортепианный цикл Роберта Шумана «Карнавал» // Достижения и перспективы развития молодёжной науки. 2019. С. 405-410.
Родионова А.В. Фортепианная педагогика Ф. Шопена // Искусство глазами молодых. Волгоград, 2022. С. 63-72.
Савицки Б.Л. О различных аспектах духовности фортепианной игры // Проблемы преподавания музыкально-исполнительских дисциплин. Краснодар – Майкоп, 2021. С. 172-189.
Скорбященская О. Шопен и композиторская техника XX века // К 200-летию со дня рождения Шопена и Шумана. СПб., 2011. С. 99-108.
Сунь Юэ. Использование произведений Шопена в рамках обучения игре на фортепиано // Современная наука, общество и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации. Пенза, 2023. С. 107-117.
Чванова Т.П. Век звукозаписи: звукозаписывающие и коммуникационные технологии и эволюция фортепианного искусства // Вестник Магнитогорской консерватории. 2019. № 4. С. 30-39.
Шаламова Е.И. Актуализация интерпретационного компонента музыкального образования в формировании рефлексивных качеств обучающихся // THEORIA: педагогика, экономика, право. 2021. № 4(5). С. 68-73.
Aurrau C. Arrau parle // Conversations with Joseph Horowitz. P.: Gallimard, 1985, p.140
Chopin F. Sketch for a piano method. Тexts gathered and presented by Jean-Jacques Eigeldinger. P.: Flammarion, Harmonics collection, 1993, 2001. 40 р.
Cott Cf.J. Conversations with Glenn Gould. Chicago: Chicago University Press, 2005. p. 47
Gould G. No, I am not an eccentric at all. Eds. by Bruno Monsaingeon. Р.: Fayard, 1986. 235 р.
Kintzler C. Why do we overvalue interpretation in music? The alphabetical model and the example of Glenn Gould // DEMeter Review. Lille: University of Lille 3, 2002.
Neuhaus H. The art of the piano. Тrans. from Russian by O. Pavlov and P. Kalinine. P.: Van de Velde, 1971. 110 р.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.