The development of critical thinking among university students by means of the English language
Keywords:
critical thinking, English, higher education, meta-subject competencies, linguodidactics, problem-based learningAbstract
The relevance of the research is due to the need to develop critical thinking among university students as a key competence of the XXI century. The purpose of the work is to identify the potential of the English language as a means of forming critical thinking. Tasks: 1) to determine the essence and structure of critical thinking; 2) to substantiate the role of the English language in its development; 3) to develop and test a methodology for the development of critical thinking by means of the English language. The research methods included theoretical analysis of literature, modeling, pedagogical experiment, testing, questionnaires, statistical data processing. The sample consisted of 60 students of 1-2 courses in the field of Linguistics of the A.A. Kadyrov Chechen State University. The results showed that: 1) critical thinking is a meta-subject competence that includes cognitive, reflective and communicative components; 2) teaching English provides ample opportunities for the development of each of them; 3) the developed methodology, based on problem tasks and critical analysis of texts, significantly increases the level of critical thinking of students. The theoretical significance of the research consists in clarifying the structure of critical thinking and substantiating the linguistic and didactic conditions of its development. The practical value is associated with the possibility of using the results to improve language education at the university. The prospects for further research are related to the study of the specifics of the development of critical thinking at different stages of learning.
References
Волков Е.В. Развитие критического мышления в цифровом обществе // Высшее Образование в России. 2019. № 28(11). рр. 94-103.
Выготский Л.С. Мышление и речь. Собр. соч. в 6 т. Т. 2. Проблемы общей психологии. Под ред. В. В. Давыдова. М.: Педагогика, 1982. 504 с.
Дьюи Д. Психология и педагогика мышления. Пер. с англ. Н.М. Никольская. М.: Совершенство, 2019. 208 с.
Ефремова, Н.Ф. Формирование и оценивание компетенций в образовании: монограф. Ростов-на-Дону: Аркол, 2010. 383 с.
Заир-Бек С.И., Муштавинская И.В. Развитие критического мышления на уроке. 2-е изд., дораб. М.: Просвещение, 2011. 223 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 38 с.
Поль Р. Критическое мышление: что необходимо каждому для выживания в быстро меняющемся мире. М.: Ломоносовъ, 2020.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб: Питер, 2015. 720 с.
Садова А. Р., Хиль Ю.С., Пащенко Т.В., Тарасова К.В. Измерение критического мышления взрослых: методология и опыт разработки // Современная зарубежная психология. 2022. Том 11. № 4. C. 105-116.
Седова А.С., Ваганова О.И., Кутепов М.М. Развитие критического мышления как одна из основных целей современного образования // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2019. № 2(36). С. 79-85.
Тарасова К. С., Орел Е.А. Измерение критического мышления студентов в открытой онлайн-среде: методология, концептуальная рамка и типология заданий // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 187-212.
Халперн Д. Психология критического мышления. 4-е междунар. изд. Пер. с англ. Н. Мальгина, С. Рысев, Л. Царук. СПб: Питер, 2000. 512 с.
Brookfield S.D. Teaching for critical thinking. S.F.: Jossey-Bass, 2012.
Dwyer C.P. Critical thinking: conceptual perspectives and practical guidelines. Cambridge University Press, 2017. 274 p.
Halpern D.F. Thought and knowledge: an Introduction to critical thinking. 5th ed. Cambridge: Psychology Press, 2017. 654 р.
Paul R., Elder L. The Miniature guide to critical thinking concepts and tools. 8th ed. N.Y.: Rowman & Littlefield, 2019. 49 р.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.