Gaming technologies as a means of increasing students' motivation to study foreign languages at the university
Keywords:
game technologies, motivation, learning English, educational games, cognitive interest, language competencies, pedagogical experiment.Abstract
This article is devoted to the study of the potential of gaming technologies as a means of increasing students' motivation to study English at a university. The relevance of the topic is due to the need to find effective pedagogical tools that can ensure the involvement of students in the educational process and a sustained interest in learning a foreign language. The purpose of the work is to identify the features of the influence of game techniques on the motivational sphere of students. The tasks include analyzing the theoretical foundations of game learning, developing and testing a set of game tasks, and evaluating their motivating effect. The research methodology is complex and includes theoretical analysis of scientific literature, pedagogical modeling, experimental work, quantitative and qualitative methods of collecting and processing empirical data (questionnaires, testing, observation, statistical analysis). The following main results were obtained during the study: 1) the expediency of integrating gaming technologies into the process of teaching English at a university is substantiated; 2) the author's classification of educational games according to the criterion of dominant motivational orientation is proposed; 3) the effectiveness of using the developed game complex to increase students' interest in learning English is experimentally proven. The theoretical significance of the study consists in clarifying the motivational mechanisms of game learning, deepening scientific ideas about the factors and ways of activating students' cognitive activity. The practical value of the work is determined by the possibility of widespread introduction of proven gaming techniques into the university practice of teaching English. The prospects for further study of the problem are related to the development of a holistic concept of game-based foreign language teaching in higher education.
References
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2006. 336 с.
Дэвидсон Д., Митрофанова О.Д. Функционирование русского языка: методический аспект. Пленарный доклад на VII конгрессе МАПРЯЛ. М.: Русский язык, 1990. 11 с.
Жукова Т.В. Проблемы повышения мотивации к изучению иностранного языка у студентов неязыковых специальностей // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2010. № 1. С. 45-49.
Конышева А.В. Игровой метод в обучении иностранному языку. СПб.: КАРО, 2006. 192 с.
Левина М.М. Технологии профессионального педагогического образования: Учеб. пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. М.: ИЦ «Академия», 2001. 272 с.
Маслыко Е.А., Бабинская П.К., Будько А.Ф., Петрова С.И. Настольная книга преподавателя иностранного языка. Минск: Вышэйшая школа, 2004. 522 с.
Матухин Д.Л. Эффективность игровых технологий в обучении иностранному языку в техническом вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 6(147). С. 110-114.
Орехова Ю.М. Дидактические игры как средство формирования интереса к изучению иностранного языка у студентов педагогического вуза // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2010. № 4. С. 96-106.
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии. М.: Народное образование, 1998. 256 с.
Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: Базовый курс лекций. М.: Просвещение, 2006. 239 с.
Щукин А.Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам. М.: Филоматис, 2008. 188 с.
Hadfield J. Advanced Communication Games. Harlow: Longman, 1987. 128 p.
Horwitz E.K. Language Anxiety and Achievement // Annual Review of Applied Linguistics. 2001. Vol. 21. рр. 112-126.
Johnson D.W., Johnson R.T. Cooperation and the use of technology // Handbook of Research for Educational Communications and Technology. N.Y.: Simon and Schuster Macmillan, 1996. рр. 1017-1044.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.